at stille økonomisk sikkerhed

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

farnaz

at stille økonomisk sikkerhed

Indlæg af farnaz » 24.03.2010 13:00:50

Jeg har endnu ikke fået et brev om det, men det vil være smart at være forude. Jeg ved ikke hvordan det skal gøres :? , jeg har de 62.231 kr. i min konto og er kunde hos Danske Bank.

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: at stille økonomisk sikkerhed

Indlæg af dotGusten » 24.03.2010 15:01:49

Danske Banks politik er, efter det vi hører fra andre her på sitet, at man opretter en speciel konto, hvor beløbet sættes ind. Derefter udfyldes de relevante papirer, som sendes til kommunen, som giver Udlændingeservice besked om, at garantien er i orden.

Dansk Bank vil så tage et administrationsgebyr for oprettelsen og et gebyr hvert år, som du betaler for at have pengene stående. Renterne får du ikke selv, idet de også skal gives til kommunen i tilfælde af, at garantien skal udbetales. Der er selvfølgelig heller ikke ret mange renter at få, da beløbet skal kunne udbetales med dags varsel. Sagt med andre ord - du betaler penge for at have penge stående i banken.

Der er en del andre banker, der fører samme politik, men det tager lidt tid at undersøge markedet, da det ikke er noget alle bankrådgivere har erfaring med.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.03.2010 15:15:32

Det er en god idè at få tingene på plads med banken, inden man får sin opholdstilladelse fra US. For når den kommer, så er der kun 3 uger til at stille garantien. Det er også en god ide at undersøge markedet lidt, da flere forummedlemmer har været meget utilfredse med netop Danske Bank.

Naturligvis er det ikke rimeligt, at du skal "betale penge for at have penge i banken", som dotGusten beskriver det. Så hvis det er Danske Banks tilbud, så prøv at spørge i nogle andre banker, og brug lidt tid på at sætte dig ned og regne på tallene.

Det er ikke helt ligegyldigt, hvor meget der tilskrives i rente, for når ægtefællen får permanent opholdstilladelse bliver pengene jo frigivet inkl. tilskrevne renter. Forudsat naturligvis, at ægtefællen ikke har modtaget starthjælp eller bistandshjælp eller andre yderlser efter Lov om Aktiv Socialpolitik.

mbp

Indlæg af mbp » 24.03.2010 15:21:15

Hej Fundiver

Har du nogen idé om hvordan garantistillelse vil komme til at foregå fremover, efter de nye "muligheder" for permanent opholdstilladelse tidligere, alternativt aldrig, hvis man ikke består alle disse tests og mulighed for at optjene ekstra point osv.

Vil man kunne ende i situationen, hvor man skal have en evighedsaftale med sin bank?
Det lyder ikke videre holdbart, gør det?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.03.2010 15:45:47

Godt spørgsmål - jeg er sikker på at det er blevet overset. Men bankerne vil nok være glade for at kunne lege med folks penge så længe som muligt. :twisted:
mh
Rådgiver for ÆUG

mbp

Indlæg af mbp » 24.03.2010 16:24:29

som udgangspunkt har man vel kunne sige at der var tale om en garanti for en periode af 7 år, med deraf eventuelle undtagelser, men

Hvad pokker skal man sige når man retter henvendelse til banken når de nye regler træder i kraft?

Jeg kan ikke forstille mig, at banken ikke vil spørge hvor længe vi taler om, specielt hvis der er tale om en anfordringsgaranti, for slet ikke at tale om, at det vel skal stå i papirene som banken udfærdiger til kommunen?

og hvilke krav til US stille til garantien fremover, jeg mener når de skriver til folk at de skal stille en garanti.

Det virker som om det er svært nok som det er pt, at få bankerne med på ideen, her tænker jeg specielt på alt det om Den Danske Bank som er skrevet her på siden.

Jeg syntes faktisk at det kunne være meget interessant at høre, for det lyder lidt som en skjult forhindring.

SELG

Indlæg af SELG » 24.03.2010 16:30:30

Jeg kan kun anbefale dig at få en aftale inden brevet kommer. Jeg troede selv det ikke ville være noget problem men nej der tog jeg fejl. Du har selv kun 3 uger til at få det ordnet. Jeg fik brevet den 12 marts og har dags dato stadig ikke fået papirene iorden. Jeg har selv danske bank og jeg fik et chok over at jeg skulle betale for at have mine egne penge stående men når man nu står i denne her situation har man simpelthen ikke tid til at diskutere eller trække det ud så jeg vil anbefale dig at lede på markedet mens du har tid.

SELG

Indlæg af SELG » 24.03.2010 16:34:30

mbp skrev:
Det virker som om det er svært nok som det er pt, at få bankerne med på ideen, her tænker jeg specielt på alt det om Den Danske Bank som er skrevet her på siden.

Jeg syntes faktisk at det kunne være meget interessant at høre, for det lyder lidt som en skjult forhindring.
Jeg tror du har ret. Det bliver bare endnu en forhindring.

mbp

Indlæg af mbp » 24.03.2010 16:50:42

Jeg tror efterhånden, at vi er mange som er blevet en hel del klogere, og klar over at man ikke skal afvente brevet fra US, men hvad filen er det man skal bede om når de nye regler træder i kraft.

En tidsubestemt anfordringsgaranti?
mon ikke det bliver svært, selv for dem som har en bank som er med på ideen om en anfordringsgaranti,
istedet for at have pengene stående på en lukket konto, i ubestemt tid, specielt hvis der også er optaget lån for at sætte dem på en lukket konto.

Jeg syntes faktisk at det er en detajle som er en del opmærksomhed værd.

Hvordan foregår det helt præcist idag, jeg mener hvor længe forlanger US at garantien skal gælde idag.

SELG

Indlæg af SELG » 24.03.2010 17:41:57

I mit brev står der garantien skal gælde 7 år. Har læst det hele igennem 2 gange nu og der står ingen steder at der skal være mulighed for forlængelse kun om nedsættelse efter 4 år.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.03.2010 18:02:01

SELG har ret. Sikkerheden skal stilles i 7 år og så er det slut, også selvom ægtefællen stadig opholder sig i DK på midlertidig opholdstilladelse. ÆUG har lige fået det nye lovudkast til høring, og man planlægger ikke at ændre på reglerne om sikkerhedsstillelse. Så de vil blive ved med at være, som man kan læse om det her:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=29049

mbp

Indlæg af mbp » 24.03.2010 18:36:30

På den baggrund mener du, at der vil blive tale om en sikkerhedsstillelse på 7 år og det er det, ingen yderligere anmodning om garanti hvis ægtefællen stadig er på midlertidig opholdstilladelse af den ene eller anden grund.

Det ville da være rart.

At skulle tale med banken om en tidsubegrænset garanti, ville helt sikker ikke være nemt, specielt ikke som bankerne agere i øjeblikket.

Hvad sker der egentlig i praksis, hvis man ikke når at stille garantien inden for de 3 uger, kan man få udsættelse eller falder det hele på gulvet, så det er forfra og om igen?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.03.2010 19:01:54

Hvis man ikke når at stille garantien inden for 3 uger, så er det forfra og om igen. Det samme vil også komme til at gælde, når indvandringsprøven træder i kraft. Den skal bestås senest 75 dage efter indrejse i Danmark (eller bevilling af OT, hvis man er her allerede), og lykkes det ikke, så er det forfra igen med en helt ny ansøgning.

N17

Indlæg af N17 » 26.03.2010 14:36:08

SELG skrev:I mit brev står der garantien skal gælde 7 år. Har læst det hele igennem 2 gange nu og der står ingen steder at der skal være mulighed for forlængelse kun om nedsættelse efter 4 år.

Er det det brev man skal have med ned i banken? Kunne godt tænke mig at se det, er det muligt?
Hvorfor kan man få det nedsat efter 4 år? Jeg mener man kan få det nedsat efter ens ægtefælle har bestået nogle bestemte eksamener i Dansk. Sku det tage 4år eller hvordan?

farnaz

Indlæg af farnaz » 26.03.2010 18:48:20

tak alle sammen, jeg er blevet klogere i det område nu :)

men er der nogen, der ved hvilken bank er bedst at stille garantien hos?

Besvar