Behøves man at have et arbejde i Sverige?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besiktas

Behøves man at have et arbejde i Sverige?

Indlæg af Besiktas » 16.03.2010 10:48:16

Hej alle,

Har lige et lille spørgsmål.

Hvis jeg ønsker familiesammenføring og derefter ønsker at vende hjem til Danmark skal jeg så bo i Sverige i 4 måneder for derefter at vende hjem til Danmark for på ny at søge om familiesammenføring via EU reglerne?

Jeg vil nemlig helst bo i Danmark. Er dog villig til at være i Sverige i et par måneder.

Der er dog et lille problem. Behøves jeg at arbejde i Sverige? Er det ikke nok med i Danmark?

Der står nemlig US hjemmeside følgende:

Det er derfor normalt en betingelse, at der har været tale om beskæftigelse i minimum 10-12 timer ugentligt. Betingelsen om, at der normalt skal foreligge 10-12 timers ugentlig beskæftigelse, er baseret på EU-domstolens restpraksis, jf. EU-domstolens dom i Kempf (sag C-139/85) og Megner og Scheffel (sag C-444/93).

I den førstnævnte sag var der tale om en beskæftigelse på 12 timer ugentligt, og i den sidstnævnte sag har EU-domstolen slået fast, at en lønnet beskæftigelse, hvorved arbejdstiden normalt ikke overstiger 18, 12 eller endog 10 timer ugentligt, ikke udelukker, at den person, der udøver den, anses for arbejdstager i EU-rettens forstand.

Mvh.

Besiktas

fundiver199

Re: Behøves man at have et arbejde i Sverige?

Indlæg af fundiver199 » 16.03.2010 13:06:41

Hej og velkommen til forum. Start med at læse, hvad der står her på hjemmesiden under "jeg vil... flytte til Sverige/Schlesvig" samt indlægget "ofte stillede spørgsmål" øverst i dette forum. Der er de ting, som de spørger om, fuldt ud besvaret.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 16.03.2010 19:22:26

Hej Fundiver,

Tak for svar.

Men, jeg kan ikke finde svar til det jeg spurgte om der?

Mvh.

Besiktas

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.03.2010 21:52:26

Svaret på det ene spørgsmål står aller øverst i det indlæg, jeg bad dig om at læse, og svaret på det andet står som nummer 3 fra oven.

viewtopic.php?f=7&t=3705

SP: Skal jeg arbejde i et andet EU-land for at få min ægtefælle til Danmark efter EU-reglerne?

Svar: Nej det behøver du ikke. Retten til fri bevægelighed i Europa gælder også for studerende, pensionister og alle andre, som kan klare sig selv økonomisk. Tidligere tolkede Danmark reglerne mere restriktivt, men det blev heldigvis lavet om i oktober 2008. Du kan derfor sagtens bosætte dig i Sverige eller Tyskland, beholde dit job i Danmark, og efter et stykke tid flytte tilbage til Danmark og tage din ægtefælle med dig. Det er der allerede rigtig mange, som har gjort siden oktober 2008.

SP: Hvor længe skal jeg bo i et andet EU-land, før jeg kan flytte tilbage til Danmark med min ægtefælle?

Svar: De danske myndigheder vil ikke melde nogen fast tidsgrænse ud, men som tommelfingerregel kan du regne med, at 10 uger er nok. Måske kan mindre end 10 uger også være nok, hvis du arbejder i det EU-land, hvor du bor. Men usikkerheden stiger, jo mere du går under de 10 uger.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 19.03.2010 23:14:18

Hej Fundiver,

Jeg har så nogle spørgsmål.

Jeg er 27 år og vil helst bo i Danmark. Min kone er i Tyrkiet pt.

Men, hvis jeg lejer en lejlighed(er der nogle bestemte regler mht. til lejningen) i Malmø og bor der i fire måneder er det så nok til at få opholdstilladelse i Danmark? Det vil så sige at jeg så skifter adresse og flytter den til Danmark efter dette?

Hvornår kan jeg invitere min kone op til Sverige efter at jeg er flyttet til Malmø?

Mvh.

Besiktas

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.03.2010 09:05:53

Kravene for, at din kone kan få opholdskort i Danmark efter EU-rettens regler er følgende:

1) Du skal have boet i et andet EU/EØS-land

2) Der må ikke være tale om et ferielignende ophold eller en proforma adresse

3) Du skal kunne dokumentere, at ovenstående er opfyldt

4) Din kone skal have boet sammen med dig og dette skal ligeledes kunne dokumenteres

5) Din kone må ikke være til fare for den offentlige sikkerhed, orden eller sundhed

6) Jeres ægteskab skal være reelt, det må ikke være proforma

7) Hvis du ikke har arbejdet i Sverige, så skal du dokumentere, at du kan forsørge din kone i Danmark, d.v.s. du skal tjene mindst, hvad der svarer til starthjælp for et gift par = cirka 8.800 DKK før skat.

Det er det hele, så det er hverken svært eller kompliceret eller usikkert. Det eneste svære er at få ind i sit hovede, at det virkelig forholder sig sådan, når man i mange år har været vant til at høre om restriktioner og krav og "fast og fair" udlændingepolitik.

Din kone kan tage med dig til Sverige den dag, du flytter dertil, hvis hun allerede har et gyldigt Schengenvisum. Ellers må I vente, til du har fået dit svenske personnummer efter cirka 14 dage, før hun kan søge om et visum til Sverige. Det er så til gengæld gratis og skal udstedes så hurtigt som muligt og uden krav om, at hun skal købe returbillet eller noget som helst andet. Visum er således i den situation bare en administrativ formalitet.

angelDK

Indlæg af angelDK » 20.03.2010 11:52:25

undskyld men jeg forstår ikke helt denne del af dit svar..

Er det sådan at hun kan søge fra sit hjemland og der ikke stilles nogle former for krav hverken økonomisk eller forsikring osv??? hvor længe behandlingstid er der så hvis man gør det på denne måde?

Det er mere fordi min mand og jeg vil benytte eu-reglerne sammen (han er fra Tyrkiet) og havde først tænkt at søge turistvisum til ham men hvis det kan gøres lettere vil vi da helt klart dette..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.03.2010 13:04:30

Ja det er helt korrekt forstået. For en person, der er omfattet af EU-rettens regler, er visum en ren administrativ formalitet, der alene tjener det formål at fortælle personalet i grænsekontrollen, at de skal lade vedkommende passere, og der kan hverken stilles krav om forevisning af returbillet eller økonomiske midler. Visum skal udstedes uden unødig forsinkelse, d.v.s. som hovedregel i løbet af 4 uger.

Så hvis man ønsker ophold til sin ægtefælle efter EU-rettens regler, så er det må mange måder bedst at flytte først og søge visum bagefter i stedet for at flytte, medens ægtefællen er her på et visum, som er udstedt af Danmark. Det afgørende for at aktivere EU-rettens regler er jo, at den danske statsborger bevæger sig til et andet EU-land, og ikke at 3. lands borgeren opholder sig i EU.

Men hvis man regner med, at det alligevel vil tage 3-4 måneder eller mere at finde et sted at bo i det andet EU-land, så kan man måske lige så godt lade de danske myndigheder behandle en visumansøgning i ventetiden, så ægtefællen - hvis alt klapper - kan komme hertil et par måneder tidligere, end hvis man venter med at søge om visum, til efter man er flyttet.

Det er i høj grad en smagssag, om det er bedst at gøre det på den ene eller anden måde, og afhænger også meget af ens konkrete situation. F.eks. hvor længe det må forventes at tage for ægtefællen at få et visum til Danmark, om man allerede har fundet et sted at bo i det andet land eller først skal til at lede efter det, og så videre.

angelDK

Indlæg af angelDK » 20.03.2010 14:46:46

Vores situation er den at det er anden gang han skal søge om turist visum og at vi hurtigst muligt vil flytte til Sverige, det eneste problem er bare med pasning til vores datter der ikke er fyldt 1 år endnu (fylder 1 år den 20 maj)...
Hvordan ansøger han om at komme til Sverige under EU-reglerne i Tyrkiet hvis det er den løsning vi vælger?

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 20.03.2010 18:17:13

Hej Fundiver,

Tak for svar...

3) Du skal kunne dokumentere, at ovenstående er opfyldt

4) Din kone skal have boet sammen med dig og dette skal ligeledes kunne dokumenteres

Hvordan skal man kunne dokumentere disse ting?

Det vil sige at jeg ikke kan få det hvis jeg bor der i fire måneder fordi at de så måske vil tro at det har været proforma adresse?

Mvh.

Besiktas

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Indlæg af jerry » 20.03.2010 20:30:55

Angeldk:

Jeg tror du blander tingene sammen.

Hvis din mand söger fra sit hjemland, Tyrkiet, så er det de nationale regler han söger under. Der skal han vente i TR indtil der er truffet en afgörelse, dette kan tage 3-6 mdr.

Eu-reglerne kan han söge efter hvis han f.eks kommer til DK på visum som du selv skriver og I så flytter til et andet eu/eös-land.

Hvis din mand f.eks kommer til DK på visum og I derefter välger at flytte til et andet eu-land, vil I kunne söge under eu-reglerne. Din mand vil så få proccesulet ophold(må opholde sig i det pågäldende land der er sögt i, indtil der er truffet afgörelse i hans sag).

Når han så har fået sit opholdskort kan I blive boende i det land I er flyttet til, eller vende tilbage til DK efter 10 uger(cirka, dette er stadig det uofficielle tidsrum).

Söger I under eu-reglerne, skal du väre opmärksom på at du skal kunne forsörge sin familie og eftersom I har et barn, mener jeg det er 9000 sek di skal have tilovers efter faste udgifter.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.03.2010 22:34:20

@Besiktas

Hvordan tror du selv, at man kan dokumentere, hvor man har boet? Det er naturligvis noget med lejekontrakt, huslejekvitteringer, regninger for el, vand, varme, telefon og forsikringer sendt til adressen, al den slags. Samtidig kan man dokumentere, at man ikke har beholdt sin bolig i Danmark ved at vise papirer, som bekræfter, at man har opsagt, solgt eller fremlejet den.

Endelig er kreditkorttransaktioner en rigtig god ting, fordi man kan se, præcis hvor og hvornår de er foretaget. Skat bruger dem til at afsløre folk, der snyder med deres adresse, så det kan naturligvis også bruges den modsatte vej, d.v.s. til at dokumentere, at man ikke har snydt med sin adresse.

Hvis man siger, at man har boet i Spanien i en periode, så ser det jo lidt mærkeligt ud, hvis ens kreditkort kun er brugt på Fyn, ikke sandt? Mere kompliceret er det sådan set ikke.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 20.03.2010 22:37:14

Hej,

En anden ting jeg ikke forstår er hvad kravene til den bolig jeg kommer til at leje i Sverige er?

Kan jeg bare leje os en bekendt et enkelt værelse eller lign. og være bosat der er par måneder og flytte tilbage til Danmark?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.03.2010 22:47:06

I princippet ja, men så er det, at Udlændingservice bliver meget mistænksomme og siger, at du "som udgangspunkt" ikke har været reelt etableret i Sverige. Så derfor skal du gøre en skrækkelig masse for at overbevise dem om, at du har, før de tror på dig.

Og så er det måske alligevel nemmere og bedre at leje en reel lejlighed?

Problemet er jo, at det er alt for nemt at få en bekendt til at skrive under på, at man har lejet et værelse, uden at man reelt har boet der overhovedet. Så selv lejekontrakt og "kvitteringer" for den "husleje", man har "betalt" til sin ven (og fået tilbage igen i kontanter), er måske ikke tilstrækkeligt til at bevise, at man reelt har boet der.

Men hvis man i øvrigt har draget alle de konsekvenser, som der er af at flytte til et andet land, og f.eks. har boet der i flere år, har haft sine børn gående i svensk skole eller daginstitution og har arbejdet i Sverige, så er det måske fint nok at have lejet et værelse hos sin ven.

Problemerne og tvivlen opstår, hvis man kun har boet der i 10 uger, har beholdt sit job i Danmark og i øvrigt ikke kan dokumentere, at man har haft noget særligt med Sverige at gøre, andet end at man har haft adresse hos sin ven i en ganske kort periode, hvorefter man flyttede tilbage til den samme bolig i Danmark, som man "forlod" 10 uger før.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 13.04.2010 15:38:26

Hej,

Så vender jeg desværre lige tilbage.

Jeg har et spørgsmål angående boligkrav i Sverige. Jeg ved godt at der står lidt om det ved ofte stillede spørgsmål. Men, ikke lige det jeg søgte om.

Jeg har fået lejet et værelse som jeg fandt gennem en hel masse annoncer jeg har lagt ud diverse steder.

Vil det svenske migrationsverk godkende at jeg er flyttet ind i et værelse sammen med min kone? Og kan jeg få afslag af denne grund?

Det var første spørgsmål.

Mit spørgsmål to går på at den der udlejer værelset skal være ejer af lejligheden? Er dette korrekt forstået?

Man kan selvfølgelig også leje via boligforeninger. Men, ikke helt det jeg mener. Jeg mener mere er der nogle krav til udlejer?

Mit tredje spørgsmål går på om hvis jeg nu flytter tilbage til Danmark lad os sige om et halvt år til et år alt efter hvordan jeg har det. Jeg er nemlig ikke helt glad ved at flytte til Sverige, men det er nødvendigt. Men, er flyttet til Danmark efter lad os sige næsten et år til et halvt. Men, flytter ikke tilbage til min gamle bopæl(da denne er opsagt), men finder et andet sted hvor stor er muligheden så for at få afslag i Danmark? Også selvom det skulle være i et rum(som de kalder det i Sverige)?

Takker ellers for den gode hjælp og beklager min tilstedeværelse :-(
`

Besvar