Brug af EU - Regler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
AlvaroMena

Brug af EU - Regler

Indlæg af AlvaroMena » 01.02.2010 19:20:15

Goddag til de mange brugere herinde.
Jeg vil først og fremmest sige, det er dejligt med et sted hvor man kan få indblik i hvordan systemet virkelig svigter og hvor latterligt det er at man skal igennem så meget for at være sammen med den man elsker.

Men ihvertfald jeg har et par spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med, da jeg virkelig er i tvivl.

Min Kone og jeg blev gift sidste år (begge over 24) til November måned i Bolivia da vi kunne simpelthen bare gerne vil være sammen også siden været igang med at få legaliseret alle vores papirer og fået ordnet alt det praktiske i Bolivia og her i Danmark med at få registreret vores ægteskab.
Jeg har så fået registreret os i det Danske folkeregister, altså med alle de oplysninger de nu kunne tage imod, da de åbenbart kun bruger hendes fødsels oplysninger da jeg fik henvendt mig til folkeregisteret for at se om vi nu var blevet registreret.

Jeg har så fra Januar af fået en lejlighed i Malmø hvor jeg så bor indtil videre til fremleje i et års tid for at sikre mig at imens papir arbejdet fra de Svenske myndigheder at min Kone og jeg har noget tag over hovedet, specielt da jeg ved der er mange på jagt efter lejligheder/værelser i Malmø.

Okay men ihvertfald mit spørgsmål lyder følgende, nu hvor jeg har været i Skatteverket, fået tilmeldt mig i det Svenske system og faktisk allerede på nuværende tidspunkt besider af et Svensk cpr-nummer, vil jeg høre fra jer af hvad i anbefaler?
Jeg vil gerne være sammen med min kone hurtigts muligt og gerne få overstået alt det her pjat med myndighederne og bare gerne nyde at have hende hos mig.

Det skal siges at jeg er studerende og har en lærlingeløn som voksen.

Håber ihvertfald der er nogen derude med nogle gode råd og på forhånd siger mange tak for responsen.

Alvaro Mena

fundiver199

Re: Brug af EU - Regler

Indlæg af fundiver199 » 02.02.2010 10:06:44

Din kone skal søge om et visum på den nærmeste svenske ambassade og sætte kryds i rubrikken for, at hun er i familie med en EU/EØS-borger. Og når hun så er kommet til Sverige, skal hun søge om et opholdskort. Visum skal udstedes gratis og i løbet af højest 4 uger. Du kan læse mere og finde ansøgningsblanketter på Migrationsverkets hjemmeside:

www.migrationsverket.se

vægt87

Brug af EU - Regler

Indlæg af vægt87 » 02.02.2010 11:33:01

Jeg synes bare ikke rigtig der står noget inde på migrationsverkets hjemmeside om visum efter EU regler..? Og hvilke blanketter man skal bruge?

fundiver199

Re: Brug af EU - Regler

Indlæg af fundiver199 » 02.02.2010 14:37:43

Hun skal udfylde den almindelige ansøgningsblanket, som man bruger, når man søger om visum. Men der er et felt på skemaet, hvor man kan skrive, om man er et familiemedlem til en EU/EØS-borger.

Besvar