Jeg blev gift i sommer 2009. Min kone er også 25 år, er født og opvokset i Iran men lever som afghansk flygtning med sin mor og søskende. Da jeg gerne vil have hende til Danmark søgte vi om familiesammenføring efter de danske regler. Tilknytningskravet var det eneste problem som stod i vejen for os; vores samlede tilknytning til Iran er større end vores samlede tilknytning til Danmark. Vi fik afslag på ansøgningen. Ifølge Udlændigeservice har jeg opnået en stærk tilknytning til Danmark, men da min kone aldrig har været i DK, opfylder vi ikke tilknytningskravet. Jeg er frustreret over, at de har lukket øjnene for hvilke situationen hun er i: hvis hun kommer til DK på besøgsvisum og får afslag på familiesammenføring, så skal hun rejse til Afghanistan, hvor hun aldrig har været og ingen familie har. Dette havde jeg forklaret i ansøgningen og gik ud fra, at Udlændigeservice var klar over hvilket tilværelse afghanske flytning har i Iran, men åbenbart kan de lukke øjnene for det.
Men jeg opdagede lige noget andet, da jeg læste om visumregler. Jeg er bange for, at hun også får afslag på visum. I følge notat om visumpraksis på nyidanmark.dk kan det ikke gives visum til en der har fået afslag på familiesammenføring
Link til notat(punkt 9.2 side 35): http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/4 ... raksis.pdf
Skal hun søge visum og satse på hun får det? Og hvis hun kom til DK, hvor sandsynligt er det, at hun udvises til et land hun aldrig har været i?
Jeg håber det er nogen herinde der kan hjælpe.