Eu-reglen en hurtig gennemgang - skal snart begynde!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

lowas

Eu-reglen en hurtig gennemgang - skal snart begynde!

Indlæg af lowas » 18.12.2009 18:15:17

Hej.
Jeg regner med at gå igang med eu-reglen efter nytår, hvor jeg vil flytte til værelse pr. 1.2.2010. Jeg vil gerne stille nogle spørgsmål jeg er i tvivl om, så jeg kan være klar når det hele skydes igang.

Spørgsmål 1: Hvad skal jeg have med til migrationsverket når jeg skal søge visum til konen?

Spørgsmål 2: Hvad skal jeg udfylde hos migrationsverket, og hvilke dokumenter får jeg udleveret?

Spørgsmål 3: Når jeg har været hos migrationsverket, hvad skal min kone have med til ambassaden? Hvilke dokumenter skal jeg sende hende?

Spørgsmål 4: Står der på dokumenterne min kone tager med til ambasaden, at der gælder visum efter eu-reglen, og at det skal tage maks 3-4 uger?eller skal jeg informere ambassaden om det?

Spørgsmål 5: Hvilke type visa er det min kone skal bede om?

Spørgsmål 6: Når min kone ankommer til sverige, hva så? Skal vi til migrationsverket med det samme og tilmelde hende?

Spørgsmål 7: Får min kone frataget sit visum når hun har søgt om opholdskort?Hvad får hun i steden for og hvor længe kan hun være i landet?

Håber i kan svare på disse spørgsmål. Kan være jeg kommer med flere spørgsmål hvis jeg kommer i tanke om noget.

Fakta om mig:
Er dansk statsborger
Er 23 år min kone er 20 år.
Læser til laborant, bliver forhåbenligt færdig januar, skal arbejde bagefter.

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: Eu-reglen en hurtig gennemgang - skal snart begynde!

Indlæg af dotGusten » 18.12.2009 19:07:16

Alle dine spørgsmål kan du finde svar på i folderen "Sveriges løsningen"

Se her:

http://www.aegteskabudengraenser.dk/upl ... ningen.pdf

Læs f.eks. på side 6, Praktisk information.

Der er ingen grund til at bekymre sig, før du har læst hele folderen grundigt. Vend tilbage, hvis der er ting du ikke forstår.

lowas

Indlæg af lowas » 18.12.2009 20:37:00

Den har jeg læst et par gange før, og det er derfor jeg vælger at stille spørgsmålene, da folderen ikke helt konkret giver svar på mine spørgsmål. Vil gerne have mere detaljeret info, hvorimod folderen giver et overordnet info som ikke helt går ind på punkterne.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.12.2009 23:43:02

Alle dine spørgsmål kan du faktisk finde svar på her på forum - så brug søgefunktionen, så finder du alle de mange indlæg, hvor andre har stillet præcis de samme spørgsmål som dig, og vi "gamle" slipper for at gentage os selv.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.12.2009 10:54:02

Information om at slutte sig til en EU/EØS-borger i Sverige:

http://www.migrationsverket.se/info/198.html

"Vid inresan till Sverige behöver du ett giltigt pass. Behöver du visum för att få resa in i Sverige ska du ansöka om det på en svensk ambassad eller konsulat före inresan."

Information om at besøge slægtninge eller venner i Sverige:

http://www.migrationsverket.se/info/137.html

Som det fremgår skal din kone udfylde en ansøgningsblanket til Schengenvisum:

http://www.migrationsverket.se/download ... 031_en.pdf

I rubrik 43 skal man oplyse, hvis det er en EU/EØS-borger, man skal besøge. Og dette må vel så betyde, at ansøgningen bliver behandlet efter EU/EØS-reglerne, hvis man udfylder denne rubrik. Hvilket din kone altså skal gøre.

Information om at invitere nogle til Sverige:

http://www.migrationsverket.se/info/141.htm

Som det fremgår, skal du som den, der inviterer, udfylde en invitation, som din kone kan aflevere på ambassaden sammen med sin visumansøgning:

http://www.migrationsverket.se/download ... 031_en.pdf

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.12.2009 13:14:29

Spørgsmål 1: Hvad skal jeg have med til migrationsverket når jeg skal søge visum til konen?

SV: Din kone skal selv søge om visum, det kan man ikke gøre for en anden person.

Spørgsmål 2: Hvad skal jeg udfylde hos migrationsverket, og hvilke dokumenter får jeg udleveret?

SV: Du skal udfylde en invitation og sende den til din kone. Se link i ovenstående indlæg.

Spørgsmål 3: Når jeg har været hos migrationsverket, hvad skal min kone have med til ambassaden? Hvilke dokumenter skal jeg sende hende?

SV: Er allerede besvaret.

Spørgsmål 4: Står der på dokumenterne min kone tager med til ambasaden, at der gælder visum efter eu-reglen, og at det skal tage maks 3-4 uger?eller skal jeg informere ambassaden om det?

SV: Hun skal udfylde rubrik 43 på ansøgningsskemaet til Schengenvisum.

Spørgsmål 5: Hvilke type visa er det min kone skal bede om?

SV: Et Schengenvisum.

Spørgsmål 6: Når min kone ankommer til sverige, hva så? Skal vi til migrationsverket med det samme og tilmelde hende?

SV: I skal til Migrationsværket senest 3 måneder efter hendes ankomst og inden hendes visum udløber.

Spørgsmål 7: Får min kone frataget sit visum når hun har søgt om opholdskort?Hvad får hun i steden for og hvor længe kan hun være i landet?

SV: Nej man mister ikke et visum, fordi man søger om noget andet. Visum er gyldigt, så længe det er gyldigt. Herefter giver en kvittering for at have afleveret en ansøgning om opholdskort din kone ret til at opholde sig i Sverige, men kun i Sverige ikke i andre Schengenlande.

lowas

Indlæg af lowas » 20.12.2009 11:08:09

Rigtig rigtig rigtig mange tak for dine svar, det hjalp meget. Jeg ved det er simple spørgsmål men jeg vil bare have det hele på det rene, så jeg ikke får uventede overraskelser midt i det hele.

lowas

Indlæg af lowas » 22.12.2009 19:31:24

Men behøver man overhovedet at tage til migrationsverket for at udfylde invitationen?Hvorfor tager folk til migrationsverket for at udfylde invitationen når man kan downloade den på linket du henviser til?Måske er det obligorisk at møde op?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.12.2009 20:30:38

Nej det er ikke nødvendigt at møde op på Migrationsværket for at invitere sin ægtefælle på besøg i Sverige. Som du selv er inde på, så man kan bare downloade formularen fra Migrationsværkets hjemmeside, udfylde den og sende den til sin ægtefælle.

lowas

Indlæg af lowas » 23.12.2009 19:40:06

Okay. Jeg vil lige spørge om i har haft brug for at tegne forsikring til ægtefællen som vedkomne skulle have med til ambassaden? Fordi på ambassadens hjemmeside står der, at der skal tegnes forsikring for de gældende 3 måneder. Er det nødvendigt?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.12.2009 09:30:34

Hvis der søges visum efter Schengenreglerne, skal man have en rejsesygeforsikring, som dækker udgifterne, hvis man skulle blive syg under sin rejse.

Hvis der søges visum efter de særlige EU-regler i Danmark eller Sverige, må der derimod ikke stilles krav om en sådan, idet personen da skal ligestilles med landets egne borgere straks efter sin ankomst til landet. Og i Sverige og Danmark betyder det bl.a., at udlændingen bliver dækket af den offentlige skattefinansierede sygesikring med det samme.

I andre EU-lande, hvor der ikke er en fælles offentlig sygesikring, er det derimod netop et krav for at få ophold som "person med tilstrækkelige midler" eller ægtefælle til en sådan, at man skal have en sygeforsikring.

Og i praksis kan der sikkert også i Sverige og Danmark være problemer med at få anerkendt, at man er omfattet af den offentlige sygesikring, hvis man bliver syg straks efter sin ankomst til Sverige/Danmark. Så det er jo op til den enkelte, om man vil helgardere sig og f.eks. tegne en rejsesygeforsikring, som dækker den første måned eller whatever. Det koster jo ikke nogen herregård, og i forhold til at søge visum efter Schengereglerne, der sparer man stadig udgiften til en overflødig returbillet.

lowas

Indlæg af lowas » 24.12.2009 10:07:06

Okay. Så de kan ikke afvise hende en visum, hvis hun møder op på ambassaden uden forsikring? Sagen er jo den at hun kommer fra et land der er lidt bagud, så sygesikring og banker har de ikke.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.12.2009 10:52:31

Jeg er ikke helt enig med fundiver199 på det her felt. Den offentlige sygesikring er man således kun omfattet af, når man har indleveret en ansøgning om opholdskort i henhold til EU-retten, og altså ikke når man alene søger om et visum. Når man søger visum som ægtefælle til en EU-borger er det jo implicit meningen, at man vil besøge sin ægtefælle og derefter returnere til sit hjemland.

Og forudsætningen for at få visum, uanset hvilken type visum vi taler om, er altid, at man kan forevisse en rejsesygeforsikring.

Hvis man vil undgå at tegne en rejsesygeforsikring, er det derfor ikke et visum, man skal søge om på ambassaden, men derimod et opholdskort i henhold til EU-retten.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.12.2009 10:58:15

lowas skrev:Okay. Så de kan ikke afvise hende en visum, hvis hun møder op på ambassaden uden forsikring? Sagen er jo den at hun kommer fra et land der er lidt bagud, så sygesikring og banker har de ikke.
Jeg vil mene, at der er en reel risiko for at de vil kræve, at hun medbringer bevis på at have tegnet en rejsesygeforsikring. Og en sådan kan jo bestilles på internettet, hvis man ikke vil eller kan købe den lokalt - fx på http://www.mnui.com

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.12.2009 11:42:09

lowas skrev:Okay. Så de kan ikke afvise hende en visum, hvis hun møder op på ambassaden uden forsikring? Sagen er jo den at hun kommer fra et land der er lidt bagud, så sygesikring og banker har de ikke.
Så må en af jer jo om nødvendigt købe en rejsesygeforsikring til hende af et firma i et andet land. Det har jo meget nemt i dag, hvor man kan købe de fleste ting på internettet og herunder også rejsesygeforsikringer.

Se f.eks. http://www.mnui.com

Besvar