Opholdskort - hvor længe tager det?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sally

Opholdskort - hvor længe tager det?

Indlæg af sally » 15.12.2009 14:16:49

Nu er det 4 måneder siden, at vi har søgt opholdskort til min mand (ikke-EU-borger) efter EU-reglerne. Eftersom jeg får forskellige svar hver gang jeg ringer til udlændingeservice, som i øvrigt siger, at vi endnu ikke har fået en sagsbehandler, vil jeg nu gerne høre fra nogen, der har erfaring: hvor længe kan det hele tage? jeg har hørt fra 1 måned op til 1,5 år. Det tager meget på nerverne, og jeg vil gerne snart vide hvornår det hele går i orden. Vores sag er klar og jeg kan ikke finde nogen som helst grund til ikke at give min mand opholdskort, så det hele ser bare ud af chikane, men det ved vi jo alt om.

fundiver199

Re: Opholdskort - hvor længe tager det?

Indlæg af fundiver199 » 15.12.2009 16:47:34

Myndighederne må ifølge EU-reglerne være op til 6 måneder om at udstede et opholdskort. Men hvorfor går det på nerverne, at din mand ikke har fået sit endnu? Hvis sagen er så klar, som du beskriver det, så er der jo ikke noget at være nervøs for. Og desuden har han jo alle sine rettigheder allerede. Så opholdskortet er sådan set bare en formalitet, svarende til at få sit midlertidige kørekort ombyttet med et "rigtigt" kørekort.

Jeg tvivler desuden på, at der er tale om nogen form for chikane fra US`s side. Der er snarere tale om, at de er underbemandede i forhold til den mængde af sager, som de skal behandle. Og derfor må folk så vente, ikke bare på opholdskort men også på visum og opholdstilladelser af den ene eller anden art efter Danmarks egne nationale regler.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 15.12.2009 17:27:14

Det kan da godt være de er underbemandede men 4 mdr er utrolig lang tid f.eks hvis man gerne vil rejse på ferie sammen. Min mand og jeg ville gerne have været en tur til Nigeria og besøge min mands familie da det jo ikke er muligt for nigerianere hverken forældre eller søskende at få besøgs visum til DK i øjeblikket. Den ide har vi opgivet. Ja i teori har man sine rettigheder som jo desværre er meget svært at få de fleste myndighder til at forstå i DK i praksis og vores ægtefæller er jo stavnsbundede til DK imens de venter...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.12.2009 17:42:25

krikris skrev:Ja i teori har man sine rettigheder som jo desværre er meget svært at få de fleste myndighder til at forstå i DK i praksis og vores ægtefæller er jo stavnsbundede til DK imens de venter...
Din mand kan sagtens rejse til Nigeria. Herefter skal han så bruge et nyt visum for at rejse tilbage til Danmark igen, og det visum har han krav på at få udstedt gratis og efter en hasteprocedure (max. 4 uger).

Indrømmet - det er sikkert besværligt i praksis, men det burde altså kunne lade sig gøre. Alternativt kunne man tale med US om sagen, hvorefter de måske kunne finde ud af at give ham en tilbagerejsetilladelse, så ambassaden slap for at lave et visum til ham.

Jeg synes også, at 6 måneder er lang tid til at lave et opholdskort, når man ser på, hvor simpel en sådan sag i grunden er. Men det er nu engang desværre reglerne, så medmindre det bliver strammet op på EU-plan, så er der nok ikke så meget, man kan gøre ved det.

krikris

Indlæg af krikris » 15.12.2009 21:00:30

Teori er et, praksis noget andet..
Der findes ingen dansk ambassade i Nigeria....så er det enten til Abuja til den svenske ambassade sådan 12 timer i bus fra Lagos eller fly til 4000 kr...eller til nabo landet Benin ( dem som sendte hans 2 gangs visumansøgning til US i sin tid...) med nærmest anerki på grænsen( har oplevet det live flås ud af bilerne og makingevær op i næsen spec., hvis man har en hvid kone!!!) for så evt at skulle vente 4 uger på et visum...samtidig med at han skal passe sit kommende fritidsjob som hjælpetræner for et par hold for fodboldklubben HI samt læse dansk i DK så han kan bruge sin nigerianske uddannelse konstruktivt

Vi er et midalderende ægetpar (45 og 36 år) som ønsker at besøge mandens familie i Nigeria i forbindelse med hans lillesøsters bryllup altså max 7 dage og rejse sammen frem og tilbage så nej det kan ikke lade sig gøre i praksis!

US skal vel sikkert også bruge en 12-16 uger for at behandle en anmodning
om en tilbagerejsetilladelse så det er jo bare at spilde hinnandens tid.

At behandle en ligende anmodning om opholdskort tog 5 arbejdsdage i Sverige

There is something rutten in the state of Denmark

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.12.2009 08:50:34

I kan jo prøve at spørge, om han kan få en tilbagerejsetilladelse. Hvis man ikke forsøger, så kan det jo i hvert fald ikke lade sig gøre. Jeg kan godt se, at den anden løsning med at søge om et nyt visum til Danmark i hans hjemland er helt umulig i jeres situation.

krikris

Indlæg af krikris » 16.12.2009 11:02:30

Ja prøver man ikke så kan man jo ikke få ja, det har du fuldstændig ret i
Man når nok bare til et punkt hvor man trænger til en pause og ikke rigtig orker at kæmpe på for mange fronter på en gang spec da ikke med US. Vi må blot håbe at de overholder 6 mdr fristen så vi kan rejse derefter.

sally

Indlæg af sally » 17.12.2009 12:35:50

det her med opholdskort er altså UTROLIGT vigtigt, for det med at rettigheder er de samme allerede nu,ser det virkeligt ikke ud til. UDEN dansk CPR-Nr. kan min mand IKKE besøge et gratis danskkursus, han kan heller IKKE tage nogle nødvendige danske certifikater, som han tvingende har brug for når han søger arbejde her (vi kan ikke betale de horrende høje gebyrer som personer uden dansk CPR-nr. skal betale), der findes IKKE nogle arbejdsgivere som vil ansætte min mand uden dansk CPR-Nr. Ved kommunen kan han IKKE blive registreret uden opholdskort, han er uden opholdskort og dansk CPR-Nr. INGEN her i Danmark, hvis der er nogen der kan bevise og muliggøre noget andet, så vil jeg være mere end lykkelig.

sally

Indlæg af sally » 17.12.2009 12:39:46

Hej, jeg ved ikke om det er i orden at skrive det her, men jeg vil meget gerne have kontakt med det dansk-nigerianske par for at støtte og delle erfaringer. Min mailadresse er: (slettet for at holde oplysningen privat - kontakt hinanden via pm)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.12.2009 14:58:28

Det er rigtigt, at en EU/EØS-borger først kan få et CPR-nummer i Danmark, når hun har fået sit registreringsbevis. Og tilsvarende kan en 3. lands borger, der opholder sig i Danmark som familiemedlem til en EU/EØS-borger, også først få et CPR-nummer, når han har fået sit opholdskort.

Hvad angår arbejdsgiverne, så må det være helt normalt, at de ansætter EU/EØS-borgere uden dansk CPR-nummer, for de fleste EU/EØS-borgere får jo ophold i Danmark som arbejdstagere. Så de kan slet ikke få deres registreringsbevis (og dermed heller ikke CPR-nummer), før de kan fremvise en dansk ansættelseskontrakt til Statsforvaltningen.

Så hvad angår arbejdsgiverne, så ligger problemet nok i, at de mangler kendskab til, at 3. lands borgere, der er gift med en vandrende EU/EØS-borger, er omfattet af de samme rettigheder som EU/EØS-borgerne selv.

Mange arbejdsgivere er sikkert nervøse for at få en bøde for at overtræde Udlændingeloven ved at ansætte ”ulovlig” arbejdskraft. Og mange arbejdsgivere forveksler sikkert EU/EØS-reglerne med Danmarks nationale regler om familiesammenføring og ”processuelt ophold”.

Angsten for at få en bøde e.l. er ubegrundet eller i hvert fald stærkt overdrevet. Men til gengæld er der det reelle problem for en arbejdsgiver, at han ikke kan være 100% sikker på, om en 3. lands borger nu også opfylder betingelserne for at få opholdskort i Danmark, idet dette jo afhænger af referentens forhold.

Så arbejdsgiveren løber om ikke andet en risiko for at ansætte en person, som han ikke kan beholde i mere end nogle få måneder, fordi personen ender med at få afslag på sin ansøgning om opholdskort, fordi referenten ikke opfylder de betingelser, der er gældende.

Og i grunden kan man vel ikke fortænke arbejdsgiverne i, at de i den situation foretrækker at ansætte en anden person, med mindre den pågældende 3. lands borger har nogle helt specielle og unikke kvalifikationer.

Det absolut mest optimale ville derfor være, at US og Statsforvaltningerne var noget hurtigere til at udstede opholdskort til 3. landsborgere, der søger efter EU/EØS-reglerne, det kan jeg kun give Sally ret i. Men på den anden side afskiller situationen sig jo ikke fra dem, der venter i lige så lang tid eller endnu længere på at få FS efter Danmarks nationale regler.

Hvad angår certifikaterne, som der skal betales for, hvis man ikke har dansk CPR-nummer, så kunne Sally forsøge at gøre gældende, at dette er ulovlig forskelsbehandling og henvise til direktiv 2004/038 EF, hvor der bl.a. står, at besiddelse af et registreringsbevis eller opholdskort eller andre dokumenter, som skal udstedes af myndighederne i værtsmedlemsstaten, aldrig må gøres til betingelse for, at de omfattede personer kan nyde godt af deres rettigheder.

Heraf må jo nemlig logisk set følge, at Danmark ikke må opkræve et højere gebyr af en EU/EØS-borger eller dennes familiemedlem, end man opkræver af en dansker, bare fordi EU/EØS-borgeren ikke har nået at få sit registreringsbevis eller opholdskort endnu, og dermed heller ikke kan få et dansk CPR-nummer.

Dansk for udlændinge er et tilbud, som ikke er relevant for danskere, så her er det nok sværere at gøre gældende, at der skulle være tale om ulovlig forskelsbehandling, hvis EU/EØS-borgere uden CPR-nummer bliver afkrævet samme deltagergebyr som andre udlændinge uden dansk CPR-nummer.

sally

Indlæg af sally » 17.12.2009 16:35:16

ja, så er vi jo nemlig lige vidt, men mange tak for undersøgelsen. Vi må prøve at trøste os med, atd et så nu ikke skulle tage mere end 2 mrd. før vi får besked.

krikris

Indlæg af krikris » 17.12.2009 22:22:17

hvorfor skulle det ikke være ulovlig forskelsbeh af vores EU vedhæng ikke kan få dansk undervisning. Hvis de skal kunne konkurrere på lige fod på arbejdsmarkedet med andre EU borger(danskere) skal da jo kunne sproget ikke sandt?

Det passer nu ikke helt det med cpr nummeret for EU/EØS borgere. I Sverige var det absolut et must at jeg fik et cpr nummer da jeg var tandlæge inden for de offentlige med tilgang til fortroligt materiale, så uden cpr nummer er livet svært...men svensk behøver man jo ikke at kunne tale som nordisk medborger :lol:

Vi har idag afleveret vores EU opholdskorts ansøgning i US så 17 juni skulle vi senest have svar, tror det vil gå hurtigere, da jeg har opholdt mig som fuldtidsarbejdstager ca 400 km fra næremste færgeoverfart til DK.

Imens vil min mand koncentere sig om sit fritids "job" som fodboldtræner i Hjørring 3-4 om ugen, Boldklubben fattede fint EU reglerne, og så betaler jeg hans dansk indtil han får opholdskort, for vi er så priviligerede at jeg faktisk har råd, hvis vi så sparer på noget andet, for vi er 100% sikre på at vi får opholdskortet og tid er jo penge

Man må vælge sine krige med omsorg..

krikris

Indlæg af krikris » 20.12.2009 13:52:05

Det ser ud til at min mand muligvis for lov til at starte sin dansk undervisning med samme betaling som øvrige EU-borgere, da jeg har været i kontakt med den medarbejder som er "ansvarlig" for henvisning af EU borgere som ønsker danskundervisning. Vi har forklaret "hans status" vores planer og komunnen lød positivt intersseret, selvom det var første gang de havede fået en sådan henvendelse
fra en 3 landsborger under dette regelsæt. Kommunen har været i kontakt med sprog skolen hvor han har været til test også for at høre lidt nærmere.
Jeg henviste til bekendtgørelsen, US og det faktum at han har opnået opholdskort i Sverige.
Han skulle bare gå igang per 4 jan og så ville de vende tilbage

Besvar