Sagsbehandlingstid

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Cathrine
Geografisk sted: KBH

Sagsbehandlingstid

Indlæg af Cathrine » 16.11.2009 19:00:35

Hej,

Vi kom tilbage til DK for 4 uger siden, og indleverede ansøgning om familiesammenføring samtidig.

Jeg menes, at huske noget om at sagsbehandlingstid kun må tage 4 uger. Jeg kan dog ikke finde det nogen steder. Er derfor blevet i tvivl. Og min mand er træt af at gå hjemme og vente, da han gerne vil afslutte sine danskkurser. Han har jo ikke en gang et personnr...

Håber der er nogen der ved, om EU har fastsat et max for sagsbehandlingstid.

Cathrine

Arton

Re: Sagsbehandlingstid

Indlæg af Arton » 16.11.2009 22:10:41

hey jeg tror at du skal vente i 3-4 måneder med hans sagsbsbehandlingstid,hvis i har søgt efter eu regler

simsim
Geografisk sted: hrteds
Kontakt:

Indlæg af simsim » 16.11.2009 22:23:46

hEJ

Jeg ringede til Us for 2 uger siden, de oplyste mig at sagsb tid m[ tager frA 2 UGER TIL 3 M[NEDER. hVIS DET ER KOMPLISERET SAG TAGER DET 6 M[NEDER

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 17.11.2009 04:27:50

Det kommer meget an på, om der er søgt gennem danske nationale regler eller om der søgt gennem EU-reglerne.

Efter de danske regler tager ukomplicerede sager omkring tre måneder, mens komplicerede sager gennemsnitligt tager syv måneder. Søges der efter disse regler, er det korrekt, at din partner ikke umiddelbart kan afslutte sine danskkurser med en prøve. De nationale regler blander EU sig ikke i.

Er der søgt efter EU-reglerne, har EF-Domstolen (som har eneretten til at udstikke retningslinier om EU-reglerne) fastslået, at opholdskort skal udstedes inden seks måneder. Er vedkommende selv EU-borger, skal myndighederne i stedet udstede et registreringsbevis. Kvittering for indleveret ansøgning om opholdskort er dokumentation nok til at påberåbe sig sine rettigheder, herunder gratis læge og sygehus, og ret til at søge og påtage sig arbejde. Er der søgt efter EU-reglerne, er der ikke noget til hinder for, at han kan afslutte sine kurser nu. Han skal blot forevise sin kvittering for indleveret ansøgning om opholdskort på kursusstedet.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 17.11.2009 06:46:20

Ja men hvis man vil på sprogskole er der bare fuld brugerbetaling der gælder inden man får sit opholdskort, en kvittering er ikke nok ifølge de oplysninger vi har fået af AOF i Hjørring så det er bare at betale og håbe vi kan få en del refunderet fra kommunen, når min man får sit opholdskort og cpr nr. Vi har ikke tid til at sidde at og vente på at US sidder og læser vores bonner fra ICA i Kopparberg
Men det positive at dog at vores ægtefæller har alle rettigheder selvom det er meget svært for mange danske myndighder at forstå dem, og forskellen mellem nationale og EU regler men jeg tror nu heller ikke US har gjort meget for at oplyse om dem :) Vi ved det vil tage mindst et år for min mand at komme igang med det han gerne vil men familie og venner vil gøre alt for at det skal gå så let som muligt

Cathrine

Indlæg af Cathrine » 17.11.2009 08:46:23

Tak for svarene.

-Kim
Min mand er amerikaner, og da vi meldte vores flytning til DK, fik vi pænt af vide, at han ikke kan få sit cpr-nr tilbage, før han har sit opholdskort. Stemplet i passet er ikke nok. Men det siger du, at det er??? Er der nogen steder jeg kan udskrive disse retningslinier fra EU, og medbringe dem til Borgerservice. Min mand er ved at blive sindssyg af, at vente (hvilket jeg også er), og det kunne være fantastisk, hvis han kan få sit cpr-nr tilbage nu. Således at han kan genopstarte dansk. For der skal han da vist ikke betale, så længe han har cpr-nr. Det er i hvert fald det eneste, de kræver

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 17.11.2009 11:05:58

Der henvises til EUs Opholdsdirektiv 2004/38 artikel 25, som siger følgende:

Artikel 25

Generelle bestemmelser om opholdsdokumenter

1. Besiddelse af et bevis for registrering, jf. artikel 8, et bevis for ret til tidsubegrænset ophold, et bevis for indgivelse af ansøgning om opholdskort for familiemedlemmer, et opholdskort eller et tidsubegrænset opholdskort kan under ingen omstændigheder stilles som betingelse for udøvelse af en rettighed eller gennemførelse af en administrativ handling, idet den pågældende med en hvilken som helst anden type dokumentation kan godtgøre at være omfattet af de pågældende rettigheder.

2. De dokumenter, der er nævnt i stk. 1, udstedes gratis eller mod betaling af et beløb, der ikke er højere end de gebyrer og afgifter, som værtslandets egne statsborgere betaler for udstedelse af lignende dokumenter.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 1):DA:HTML

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 17.11.2009 11:07:44

krikris,

De kan kun forlange en symbolsk betaling. Forlanger de fuld betaling, må du henvise dem til at studere EU-reglerne på området, inden de sender girokortet ud.

Artikel 25 gør sig gældende både for krikris og Cathrine.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 17.11.2009 11:46:18

Problemet er ofte, at myndighederne ikke er så vant til at forholde sig til EU-reglerne, og derved forveksler de dem med de danske nationale krav, hvor der faktisk kræves, at opholdsgrundlaget er afklaret først ved hjælp af en opholdstilladelse. Her er det vigtigt, at få myndighederne til at forstå, at de to regelsæt under ingen omstændigheder må blandes sammen. Og at de absolut intet har med hinanden at gøre.

De kan således (som henvist ovenfor) ikke stille krav om, at opholdsgrundlaget er afklaret ved, at der SKAL forevises opholdskort. Rettighederne træder i kraft i samme sekund, ansøgning om opholdskortet er afleveret og man har fået kvittering på dette.

Jeg mener ikke, at det er Udlændingeservices opgave at informere borgerne om hvilke rettigheder de har efter EU-retten. Det må være politikernes og mediernes opgave.
Senest rettet af Kim P. Nyberg 17.11.2009 11:48:42, rettet i alt 1 gang.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.11.2009 11:46:47

Spørgsmålet er, om tilskud til danskundervisning er noget, Danmark er forpligtet til at give efter EU-reglerne. Det tror jeg ikke umiddelbart er tilfældet, og så længe der er tale om et ”frivilligt” tilbud, så nytter det desværre nok ikke så meget at slå myndighederne oven i hovedet med Opholdsdirektivet. Derimod har ægtefællen ret til at arbejde i Danmark, til gratis lægehjælp, gratis uddannelse og alle de andre ting, som en dansker også har ret til, uanset om han har nået at få sit opholdskort eller ej.

Hvis valget står mellem at gå uvirksom rundt og ”vente” eller acceptere fuld brugerbetaling for danskundervisningen, så er spørgsmålet, om ikke det er mest fornuftigt bare at betale, da disse penge jo kan komme ind igen flere gange på et senere tidspunkt, hvis undervisningen er medvirkende til, at ægtefællen kommer hurtigere i arbejde. Men der skal selvfølgelig være penge i banken til at lægge ud, så det er jo ikke alle, der har denne valgmulighed.

krikris

Indlæg af krikris » 17.11.2009 12:39:34

ja det var netop det som fundiver er inde på som gör at vi i förste omgang "resignerer" og betaler.
Men vi er også igang med at undersöge en dag höjskole model for at läre dansk og her var et svensk cpr nr godt nok.
Min mand opfatter det at läre dansk som sit primäre arbejde det närmeste fremtid. Han kan allerede klare sig på svensk til hus behov. Han kom til Sverige 1 september så vi er ikke spec urolige, bare vi må leve sammen, er resten jo egentlig ret så sekundärt.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 17.11.2009 12:41:09

Det er da rigtigt, som fundiver skriver, at sprogskole for udlændinge, der er kommet herop på EU-reglerne, alene er et frivilligt tilbud. Og derfor kan der kræves en vis egenbetaling, som kan være forskellig fra skole til skole. Så er der da ikke sikkert, at man vinder så voldsomt meget ved at bede om refusion efterfølgende af kommunen.

Men generelt set er det et problem, når myndighederne forlanger, at der forevises opholdskort, før man kan få sine rettigheder. Det gælder både i Cathrines tilfælde med Borgerservice og i tilfælde, der tidligere har været oppe at vende herinde på ÆUGs forum omkring lægehjælp og hospitalsindlæggelse. Der må myndighederne simpelthen blive bedre til at vejlede borgerne. Jeg er dog rimelig sikker på, at det nok skal komme inden længe, for i det nye år indføres en ny prøve for udlændinge, som kommer til Danmark efter de nationale regler, og det er jeg ret sikker på vil få folk til at "flygte" over på EU-reglerne i stedet. Derved bliver myndighederne mere dus med EU-retten, fordi langt flere vil komme herop på EU-reglerne.

Cathrine

Indlæg af Cathrine » 18.11.2009 09:03:03

Ok... Har han krav på det gule sygesikringskort??? Eller skal han have en anden form for kort??? Pt har han ikke en gang adresse i DK, da dette ikke er muligt iflg. borgerservice i Kbh. Og hvordan skal man så overhovedet søge job? Det er da ikke muligt uden skattekort, og skattekort kan da kun fås, hvis man er registreret i DK. Ej hvor jeg hader DK!

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 18.11.2009 12:09:13

Det kunne måske være en idé lige at kigge i hans pas en gang til. For den kvittering han har fået, hvad står der på den? Står der, at det er en kvittering for indgivet ansøgning om opholdskort ifølge EU-reglerne, eller står der, at der er søgt familiesammenføring efter danske regler? Dette er meget afgørende i det videre forløb.

Hvis der står det første, slipper kommunens borgerservice ikke udenom artikel 25. I skal starte med at ansøge om et personnummerbevis fra Det Centrale Personregister. Når han har modtaget den, kan han bede om det gule sundhedskort. At disse dokumenter mangler, får dog ikke indflydelse på hans ret til skattekort. Hos SKAT bliver han oprettet med sin fødselsdato (seks cifre og efterfølgende fire X'er) indtil Det Centrale Personregister har givet ham et almindeligt personnummer. Han er således med det samme klar til at søge og tage arbejde på lige fod med os andre.

Hvis der står det andet, er kommunens afgørelse korrekt. I dette tilfælde træder hans rettigheder ikke i kraft før opholdstilladelsen er givet.

krikris

Indlæg af krikris » 18.11.2009 13:38:39

Jeg anede ikke at der var forskel på de stempler man får i passet om man söger efter EU retten!!

Jeg viste heller ikke at min man kan ansöge det centrale personregister i DK om et cpr nr selvom han endnu ikke har fået brev om at opholdskort er bevilliget eller at man kan "banke2 Boregerservice i hovedet med artikel 25.

Hvas skal man sende til Cpr registeret? kopi af pas, svensk cpr eller???

Besvar