Skal nok giftes med en kineser :)

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Killerloop

Skal nok giftes med en kineser :)

Indlæg af Killerloop » 18.09.2009 11:04:10

Hej, jeg står i den situation, at jeg har mødt en pige i Kina, da jeg var udstationeret med mit tidligere job, så jeg prøver i øjeblikket og starte et liv i Kina, men ser ikke ud til det lige er til mht til job, så blir nok desværre nødt til og rejse hjem på et tidspunkt inden alt for længe, så jeg har nok brug for lidt gode råd til og tage hende med hjem og det kræver jo nok vi blir gidt inden for den nærmeste fremtid, hvordan vil det lige være nemmest og billigst, jeg tænker på bankgarantier osv, jeg er langt fra rig for tiden, eftersom det har kostet en del og bo her i Kina i en periode uden indtægt, så skal jo se det fra et økonomisk perspektiv også.
Vil det være smartest og blive gidt her i Kina inden jeg tager hjem, eller vil bryllup i DK være smartere ?

Har forsøgt og søge på forum, men kunne ikke lige finde så noget om Kina, så jeg håber nogle kan hjælpe mig med nogle gode råd.

På forhånd tak

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Skal nok giftes med en kineser :)

Indlæg af Kim P. Nyberg » 18.09.2009 17:34:40

Hvor du bliver gift er ligegyldigt i forhold til FS. Brylluppet skal blot have været indgået på lovlig vis i det land, hvor det foregår. Det vil sige, at brylluppet juridisk skal leve op til de normale standarder i det pågældende land.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

sysop
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af sysop » 18.09.2009 17:48:06

Pigen vil nok foretrække, at du holder det i Kina ...... sålænge alle papirer er i orden, er giftemål såmænd også gældende derfra.

Der ud over har kinesere tradition for, at gæster skal medbringe pengegaver til dine 'måske' svigerforældre - og det vil de helt sikkert blive glad for :)
- working my way up from nothing to poverty
- don't click here >>http://webshop.incomm.dk<<

Killerloop

Indlæg af Killerloop » 18.09.2009 18:21:32

Ok, jeg kender til de røde kuverter osv. også en af grundende til jeg tænker oøkonomisk på det, for det kommer jo til og koste en del :)
Men det vil så sige, at det er lige meget med den penge garanti, jeg skal stille (er det ca. 60000 kr?) om vi blir gift her eller i DK, uanset om vi vælger og blive gidt i DK eller her i Kina, skal vi selvfølgelig til Kina og holde fest også.
Jeg ved faktisk ikke ret meget om det hele, men har prøvet og læse en del om det, men nu i første omgang skal vi lige til DK en tur for og se om det overhovedet er muligt for hende og bo der, der er jo en stor forskel på stederne, så må vi tage den derfra :)

sysop
Kontakt:

Indlæg af sysop » 18.09.2009 19:28:40

Vil du have hende med en tur til Danmark før I er gift, skal du stille 60K som sikkerhed.
Bliver I derimod gift først i Kina, kan hun besøge Danmark uden der skal stilles garanti. Ved visum til ægtefæller skal der ikke stilles garanti.

Beslutter I jer så for at søge FamilieSammenføring imens hun er her, skal du stille 60K i garanti - dette er dog først Efter at familiesammenføringen er gået igennem og godkendt.

Og lige en personlig note ...... når/hvis I beslutter jer for, at komme til Danmark, så sørg for, at første lufthavn er placeret i Schengen. Rejser I over London f.eks., skal der søges specifikt transitvisum for at gå gennem der.

sysop
Kontakt:

Indlæg af sysop » 18.09.2009 19:48:23

Der tales meget om tvangsægteskaber, og man kan sige, at det er netop, hvad de regler opfordrer til - man bliver tvunget ud i noget, som man måske fortryder senere.

Så er I stadig i kæreste-stadiet, var det måske bedst, at du vendte snuden mod Danmark og fik "your sh*t together", så I ikke skal kæmpe med f.eks. en tom kistebund, bolig o.s.v.
Derefter kan du jo nemt besøge hende igen, blive gift og måske endda tage hende med tilbage med det samme, hvis alt stadig svinger mellem jer.

Killerloop

Indlæg af Killerloop » 19.09.2009 10:32:47

Tak for input, jeg mødte hende for 2½ år siden, men kan været sammen fysisk i 4 mdr i den periode, så det er da ikke helt nyt, men så var jeg så heldig og miste mit job, så kunne lige så godt tage springet og håbe på jeg kunne finde et job her, men efter nu nogle måneder her, er jeg/vi ved og indse det ikke lige er så nemt som jeg håbede på desværre.

Men hvis jeg fprstår dig korrekt, så kræver det garantien på 60.000 bare hvis hun skal have et turist visum til DK, det er første omgang, det vi går efter nemlig, det havde jeg ikke lige regnet med skulle stilles allerede nu.

Når/hvis nu jeg/vi kommer tilbage til DK, så vil jeg selvfølgelig ryge på dagpenge, eftersom jeg er uden job, og i den nuværende situation på jobmarkedet, er der ikke ligefrem de store udsigter til og komme i job i min branche, kan det kræve jeg blir nødt til og tage noget efteruddannelse eller helt skifte retning, hvordan vil det blive set mht. det med jeg skal være forsørger for 2 personer, vil det være for lidt indtægt,, jeg ved ikke hvor meget de kræver i lønnings sækken hver måned.

Det hele er rimelig nyt, hele denne situation har kun været på tale i nogle dage, vi har indtil nu håbet på job og liv i Kina til og starte vores liv sammen, men eftersom mulighederne bliver mindre dag for dag, blir vi nødt til og tænke i alternativer til det.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 19.09.2009 10:49:11

Beløbet på 60.011 kroner gælder kun for familiesammenføring. Der skal også stilles garanti for visum, men det er "kun" på 56.500 kroner (2009-sats). Det er dog korrekt, at såfremt man er blevet gift, inden der søges visum, må myndighederne ikke kræve garanti for visum.

Søger man efterfølgende familiesammenføring (herinde forkortet til FS), overføres beløbet fra visumgarantien til FS-garantien, og selv tillægge resten, så det ikke koster halen af en jetjager at blive FS.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.09.2009 12:13:07

Det har ingen betydning for jeres muligheder for familiesammenføring, at du er på dagpenge, så længe de udbetales af en A-kasse. Derimod må du ikke have modtaget sociale ydelser efter lov om aktiv socialpolitik i 12 måneder før familiesammenføringen, d.v.s. bistandshjælp, revalidering og så videre.

Jeg må give Sysop lidt ret i, at du nok skal sørge for at få styr på din egen situation, før du kaster dig ud i både ægteskab og familiesammenføring. Og hvis ideen om at bo sammen i Danmark er helt ny, jamen så lad den dog modne lidt og start med, at hun kommer til Danmark i 3 måneder på turistvisum, så hun kan se med sine egne øjne, hvordan her er.

Hvis du ikke har råd til at stille bankgaranti på 56.500 kroner for et turistvisum, så har du jo heller ikke råd til at stille bankgaranti på 60.000 kroner for familiesammenføring. Så at gifte jer over hals og hoved bare for at undgå den første bankgaranti, det løser alligevel ikke noget på længere sigt.

Så hvis planen om at finde arbejde i Kina virker håbløs, så må du vel bare tage tilbage til Danmark så hurtigt som muligt og melde dig som ledig i A-kassen samt begynde at søge job, så du får stoppet det konstante dræn i den tilbageværende kassebeholdning.

Og så må økonomien jo afgøre, hvornår I kan se hinanden igen, og om det bliver i Danmark eller Kina. Din kæreste kan jo sagtens søge om et visum til Danmark, uden at du behøver befinde dig i Kina.

Killerloop

Indlæg af Killerloop » 19.09.2009 12:48:12

Planerne var de 3 mdrs turist visa, men det kommer som en overraskelse jeg skal betale 56000 for hun kan få et turist visa, det var jeg ikke lige klar over, jeg vil også sige lige tilføje der ikke er nogle planer om bare og springe ud i et ægteskab, det blir ikke lige det første vi gør, men som jeg ser situationen nu, er det bedst og tage til DK på det turist visum, også tage den derfra, tror så den står på en tur tilbage til Kina for og blive gift, det er vist det smarteste og billigste, for når hun forlader landet igen efter de 3 mdr, kan bank garantien på 56000 vel annulleres, og så vi kan starte på en frisk bankgaranti på de 60000, så jeg ikke behøves og stille 2 garantier ?

Jeg takker meget for de input der er kommet, de har givet mig meget indsigt i det hele, må indrømme det hele er noget mere besværligt end jeg havde turde håbe på, men jeg er sikker på det er det hele værd :)

Og undskyld min newbie status, jeg har forsøgt og læse en del om det, men er sikker på, jeg får meget mere indsigt i det hele her :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.09.2009 13:28:32

Kravet om bankgaranti skyldes, at Kina er placeret i den såkaldte "immigrationslandegruppe". Der stilles ikke krav om bankgaranti til alle, som inviterer nogen fra et "immigrationsland" på besøg. Men som hovedregel må man gå ud, at kravet sandsynligvis vil blive stillet, hvis din kæreste aldrig tidligere har været i Danmark eller noget andet Schengenland.

Men garantien tilbagebetales naturligvis, når/hvis din kæreste forlader Schengen igen, inden hendes visum udløber. Og i øvrigt også hvis hun, inden visum udløber, har afleveret en seriøs ansøgning om en anden form for lovligt ophold, f.eks. familiesammenføring med dig, og som følge af denne ansøgning har fået bevilget "processuelt ophold" i Danmark.

Så der er ikke tale om, at det "koster" 56.500" kroner at invitere hende på besøg. Men man skal altså råde over et beløb i denne størrelsesorden. Eller kunne låne pengene i banken, hvilket dog nok som hovedregel vil være svært, hvis man er arbejdsløs og ikke kan stille fast ejendom eller andet som sikkerhed for et lån.

Du kan læse mere om visumreglerne her:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... besoeg.htm

Reglerne for familiesammenføring er beskrevet her:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... enfoering/

Endelig er der så EU-reglerne, hvor der faktisk for nylig er blevet offentliggjort en afgørelse, der viser, at man også kan opnå familiesammenføring i Danmark efter EU-reglerne ved at benytte sig af retten til at tage dagpenge fra en dansk A-kasse med sig til et andet EU-land i 3 måneder:

http://www.nyidanmark.dk/nr/exeres/8ec8 ... a67edc.htm

Så det kunne eventuelt også være en mulig løsning for jer, hvis det trækker så længe ud med at skaffe penge til en bankgaranti, at I ikke føler, I kan eller vil gå rundt og vente på det.

Hvis ønsket bare er, at hun kan komme hertil for at se, hvordan her er, og hvis der er problemer med at skaffe de 56.500 kroner til en bankgaranti, så kan du også vælge at tage dine dagpenge med til f.eks. Sverige i 3 måneder alene med det formål, at din kæreste så kan søge om et visum til Sverige i stedet for et visum til Danmark.

Både Sverige og Danmark er således med i Schengen, og et visum til det ene land gælder derfor også fuldt ud til det andet land. Så dagen efter, at din kæreste er ankommet til Sverige, så kan du i princippet flytte tilbage til Danmark, og herefter kan hun fuldt lovligt tilbringe resten af sin ferie i Danmark.

Killerloop

Indlæg af Killerloop » 24.09.2009 11:32:11

Jeg har tygget lidt på det hele, og jeg vil lige være helt sikker, altså en bankgaranti på 60000 kr er vist ikke det store problem, men jeg vil lige være 100% sikker på en ting, når/hvis hun får turistvisum, stiller jeg garanti på 56000 kr, hvis vi så blir gift i mellemtiden inden hun skal rejse hjem, og søger om FS, så skal jeg kun betale det resterende beløb fra 56000 til 60000 ?
For så gør det jo situationen meget mindre problematisk, jeg har hele tiden gået med forståelsen af de skulle betales 2 gange, men hvis jeg forstår Kims post er dette ikke tilfældet :)

Jeg er rimelig sikker på det blir på turist visum i 90 dage, hvis det er muligt også ellers få styr på det hele når vi kommer til DK mht og blive gift osv.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 24.09.2009 11:51:10

Killerloop,

Du har forstået det helt rigtigt. Du skal ikke betale 56.500 + 60.011 kr ialt. Sådan har det været engang. Nu skal du kun supplere op indtil du rammer de 60.011 kroner.

Killerloop

Indlæg af Killerloop » 17.10.2009 17:58:53

Jeg vil lige bruge tråden her til et par spørgsmål mere, det er nok et dumt spørgsmål, men jeg/vi er lidt i tvivl omkring statsborger skab, bliver hun dansk statsborger efter vi blveir gift, eller vil hun beholde sit kinesiske statsborgerskab ? Så vidt vi kan læse os til, er det ikke muligt for kinesere og have dobbelt statsborgerskab, så hvis hun har muligheden for og vælge hvad hun være af statsborger, hvad er så for og imod dansk og kinesisk ?
Hermed tænker jeg bl.a langt frem i tiden, altså vi har snakket om, at når der kommer børn på tale, vil hun gerne føde i Kina, hvilket jeg er helt med på, men forefindes den mulighed hvis hun bliver dansk statsborger ?

På forhånd tak

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.10.2009 18:32:16

Et statsborgerskab er noget, man aktivt skal søge om at skifte ud, det er bestemt ikke noget, der automatisk sker, bare fordi man gifter sig eller for den sags skyld flytter til et andet land.

Hvis I bliver gift og bosætter jer i Danmark, så kan din kone efter 7 (evt. 5) år søge om permanent opholdstilladelse. Det betyder bl.a., at hun kan blive i Danmark, også selvom I evt. bliver skilt.

Når din kone har fået permanent opholdstilladelse i Danmark, kan hun vælge at søge om dansk statsborgerskab. Men hun kan også bare beholde sit kinesiske statsborgerskab, det er helt op til hende selv.

Besvar