Hvordan inviterer jeg min kæreste på turistvisum?

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kent

Hvordan inviterer jeg min kæreste på turistvisum?

Indlæg af Kent » 07.07.2009 10:30:59

Jeg vil giftes med min filippinske kæreste, mens hun er her i dk på turistvisum. Derfor skal jeg bl.a. sende en personlig invitation, som hun skal vedlægge sin ansøgning om turistvisum.

Kan jeg/skal jeg beskrive formålet med besøget som bryllup, jobsøgning som sygeplejerske/sosu-assistent og at hun også skal besøge familie og venner i dk fra hendes tid som au-pair? Jeg mener..., det er da vigtige og relevante informationer, men hvad siger myndighederne?

Jeg er lidt nervøs for at hendes ansøgning vil blive afvist på grund af min invitation. Efter hun var au-pair søgte vi turistvisum, MENS hun var i her i dk. Vi klokkede i det og hun blev udvist i et år (i øvrigt efter 8 måneder, hvor hendes pas og sag var forsvundet i Udlændingeservice). Vi vil altså IKKE lave fejl igen.

Har nogen af jer erfaringer som kan hjælpe mig?

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Hvordan inviterer jeg min kæreste på turistvisum?

Indlæg af Kim P. Nyberg » 07.07.2009 11:03:37

Hej Kent, og velkommen på ÆUG.

Der er kommet nye retningslinier med hensyn til Filippinerne. Nu er landet nemlig i de danske lister flyttet til turistlandegruppen, hvilket gør det meget nemmere for filippinske statsborgere at rejse herop. Det betyder bl.a., at der ikke længere er krav om invitationsbrev. Du kan godt gøre det som en god gestus. Hvis du beslutter dig for at skrive brevet, bør det være nok, at du skriver, at hun skal besøge dig, og at du betaler alle udgifter til hendes rejse og ophold. Så burde den ryge glat igennem.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 07.07.2009 12:13:01

Kent skrev:Jeg vil giftes med min filippinske kæreste, mens hun er her i dk på turistvisum. Derfor skal jeg bl.a. sende en personlig invitation, som hun skal vedlægge sin ansøgning om turistvisum.

Kan jeg/skal jeg beskrive formålet med besøget som bryllup, jobsøgning som sygeplejerske/sosu-assistent og at hun også skal besøge familie og venner i dk fra hendes tid som au-pair? Jeg mener..., det er da vigtige og relevante informationer, men hvad siger myndighederne?

Jeg er lidt nervøs for at hendes ansøgning vil blive afvist på grund af min invitation. Efter hun var au-pair søgte vi turistvisum, MENS hun var i her i dk. Vi klokkede i det og hun blev udvist i et år (i øvrigt efter 8 måneder, hvor hendes pas og sag var forsvundet i Udlændingeservice). Vi vil altså IKKE lave fejl igen.

Har nogen af jer erfaringer som kan hjælpe mig?
Der er en hel del hjælp at hente i vejledningen på http://www.nyidanmark.dk

Der kan man bl.a. læse, at turister ikke må søge job, og at ansøgninger om turistvisum ikke kan indgives i Danmark. Det er altid nemt at være bagklog, men som du er inde på, skal i sørge for ikke at lave flere fejl.

Kent

Indlæg af Kent » 07.07.2009 13:11:53

Kim P. Nyberg skrev:Hej Kent, og velkommen på ÆUG.

Tak Kim :D

Der er kommet nye retningslinier med hensyn til Filippinerne. Nu er landet nemlig i de danske lister flyttet til turistlandegruppen, hvilket gør det meget nemmere for filippinske statsborgere at rejse herop. Det betyder bl.a., at der ikke længere er krav om invitationsbrev. Du kan godt gøre det som en god gestus. Hvis du beslutter dig for at skrive brevet, bør det være nok, at du skriver, at hun skal besøge dig, og at du betaler alle udgifter til hendes rejse og ophold. Så burde den ryge glat igennem.
Ja, det ser godt ud på overfladen, men der er nogle ting som bl.a. invitationsbrevet som ser ud til at være frivillig tvang. Her har vi listen over 'requirements for Schengen visa' (den danske udgave): http://www.norway.ph/info/dkinfo/famvisit/famvist.htm
Pkt. 10 siger at et invitationsbrev er krævet, så jeg sender det under alle omstændigheder, men jeg kan godt se at jeg måske ikke behøver alle de relevante(et formål er da vigtigt) oplysninger.

Kent

Indlæg af Kent » 07.07.2009 13:36:41

dotGusten skrev: Der er en hel del hjælp at hente i vejledningen på http://www.nyidanmark.dk
Ja, men jeg kan f.eks. ikke finde eksempler på, hvordan et invitationsbrev er udformet. I Frankrig er det bare en formular man henter på rådhuset.
dotGusten skrev:Der kan man bl.a. læse, at turister ikke må søge job, og at ansøgninger om turistvisum ikke kan indgives i Danmark. Det er altid nemt at være bagklog, men som du er inde på, skal i sørge for ikke at lave flere fejl
Hun søger turistvisum i Filippinerne, kommer herop, bliver gift og søger opholds- og arbejdstilladelse... ikke nyt turistvisum. Det er den eneste måde jeg umiddelbart kan se vi kan gøre det på, hvis vi skal giftes i DK.

Den med at søge job... jeg kan godt se i bakspejlet, at den er lidt dum. Den ryger direkte ud af brevet.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 07.07.2009 14:11:03

Du kan lave et brev til hende med overskriften "Letter of invitation". Deri skriver du, at du gerne vil inviterer hende herop på besøg og du fortæller kort om jeres forhold lige fra første gang I fik kontakt til hinanden og frem til i dag. Husk også at skrive, at du betaler alle udgifter til hendes rejse og ophold.

Jeg kan ikke huske hvor der ligger en skabelon til invitationsbrev, men på den anden side tror jeg også det virker bedre, hvis du selv udformer brevet. Du skal sende brevet direkte til hende. På et tidspunkt vil du så blive kontaktet af de relevante myndigheder (det kan være UdlændingeService (US) i København eller den norske ambassade i Manila). De beder dig bekræfte, at du vil kendes ved hende. Du kan sende en kopi af dit invitationsbrev som bekræftelse.

Du vil også blive bedt om at stille en bankgaranti for visummet. Den lyder på 56.500 kroner. De penge får du dog tilbage, hvis hun enten rejser ud af Schengen-området inden visum udløber eller hvis I på grundlag af giftermål søger om familiesammenføring (FS) inden visum udløber.

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 07.07.2009 17:06:11

Kim P. Nyberg skrev:Du vil også blive bedt om at stille en bankgaranti for visummet. Den lyder på 56.500 kroner. De penge får du dog tilbage, hvis hun enten rejser ud af Schengen-området inden visum udløber eller hvis I på grundlag af giftermål søger om familiesammenføring (FS) inden visum udløber.
Det var min opfattelse, at den økonomiske garanti ikke blev frigivet ved ansøgning om familiesammenføring, men blot overgik til garantistillelse for familiesammenføring?

I stedet for at man først skulle lave én bankgaranti, og så skulle den afmeldes for straks derefter at oprette en anden bankgaranti?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.07.2009 18:50:12

Det er rigtigt, at personer fra et land i turistlandegruppen ikke behøver at have en reference i Danmark for at få udstedt et visum. Men en betingelse for at udstedt et visum uden reference, d.v.s. til et rent "ferie" ophold, det er til gengæld, at man har en økonomi, som gør det sandsynligt, at man kunne have lyst og råd til at holde ferie i Danmark.

Og det har de færreste filippinske piger, som tidligere har været au-pairs i Danmark. En rig forretningsmand fra Manila kan således godt få et turistvisum til Danmark uden at skulle inviteres af nogen, men en tidligere au-pair pige med en nuværende indkomst på 10.000 DKK om året eller mindre, hun kan naturligvis ikke.

Så i praksis bliver Kent givetvis nødt til at invitere sin kæreste, hvis hun skal have en chance for at få et visum til Danmark. Og det kræver så altså, at han skriver et invitationsbrev.

Og i det brev skal Kent ikke skrive noget som helst om, at de har tænkt sig at blive gift og søge om familiesammenføring. For skriver han det, så vil kæresten få afslag på sin ansøgning om visum. For at få et visum skal man nemlig have til hensigt at rejse hjem igen, inden visum udløber.

Kent skal derfor bare skrive, at han gerne vil invitere sin kæreste til Danmark, for at de kan tilbringe tid sammen, slut punktum færdig. Han kan f.eks. skrive noget i retning af:

"XXX og jeg er kærester og mødtes første gang i yyy måned år QQQ, hvor XXX var i Danmark som au-pair. Jeg inviterer hermed XXX til at besøge mig i Danmark i perioden yyy-zzz, da vi savner hinanden og gerne vil tilbringe mere tid sammen, og da jeg på grund af mit arbejde er nødt til at være i Danmark det meste af tiden. Jeg vil dække XXX´s udgifter til en flybillet og alle hendes udgifter under opholdet i Danmark, hvor det er meningen, at hun skal bo hos mig."

Alternativt kan Kent overveje at gifte sig med sin kæreste på Filippinerne. Så kan hun nemlig søge om familiesammenføring med det samme og dermed helt springe alt det her visum-halløj over. Og der kan jo ikke være noget behov for, at hun skal se Danmark først, når hun har været her som au-pair.

Jeg må indrømme, at det er sådan, jeg selv ville gøre det. Og er der danske venner og familie, som skal med til brylluppet, jamen så må de jo tage en tur til Filippinerne. Så får de også en oplevelse for livet ud af det, og især hvis de aldrig har været i Fjernøsten tidligere, eller måske kun har været på et turiststed i Thailand.

Eller alternativt kan parret gifte sig på Filippinerne og så holde endnu en "bryllups"fest i Danmark, når familiesammenføringen er gået i orden.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 08.07.2009 00:44:49

dotGusten,

Det er i praksis også det der vil ske.

Kent

Indlæg af Kent » 08.07.2009 10:49:16

Jeg siger tusind tak for hjælpen.

I har givet mig nogle praktiske svar som hjælper til at overskue reglerne, for de er ikke for børn.

:D

keff

Indlæg af keff » 09.07.2009 23:45:01

Kent skrev:Jeg siger tusind tak for hjælpen.

I har givet mig nogle praktiske svar som hjælper til at overskue reglerne, for de er ikke for børn.

:D
Hej Kent.
Jeg har nogle bekendte der skulle giftes og da bruden gerne ville invitere sine 2 kusiner med og de var fra et land i turistlandegruppen i sydamerika,fik jeg til opgave at ordne ansøgningen :? . Wonder why?
Jeg lavede et invitationsbrev hvor der stod at de var inviteret til bryllup og ambassaden bad bare om en officiel inbydelse til brylluppet og det lavede jeg bare lynhurtigt i photoshop .

Keff.

Besvar