fs og hvad sker der så

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Heidi
Geografisk sted: Danmark/marokko

fs og hvad sker der så

Indlæg af Heidi » 31.05.2009 17:06:07

Min Mand og jeg har lige fået vores fs og nu kunne jeg så godt tænke mig og vide om han kan få lov at studere, han vil gerne læse det han forlod i sin hjemland.

han er inde under integrationsloven

Heidi

fundiver199

Re: fs og hvad sker der så

Indlæg af fundiver199 » 01.06.2009 07:54:04

Ja han kan studere lige det, han vil, på lige god med en dansker. Og han kan også få SU, hvis der er tale om en SU-berettiget uddannelse. Men omvendt skal han naturligvis også leve op til de samme adgangskrav som en dansker. Og her kan der godt i praksis være problemer med, at en udenlandsk adgangsgivende eksamen ikke altid anerkendes på lige fod med en dansk, hvilket så f.eks. kan kræve, at udlændingen er nødt til at tage nogle adgangskurser på gymnasialt niveau eller hvad ved jeg.

Foruden at der måske kan være nogle sprogkrav, som en udlænding skal opfylde for at kunne følge en konkret uddannelse. Men det giver vel egentlig også sig selv, at man ikke kan følge en uddannelse, hvor der undervises på dansk, hvis man kun taler f.eks. russisk og en lille smule engelsk.

Besvar