Danske eller EU-regler - Hvad siger i?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 13.05.2009 13:03:39

skaanebo skrev:
Kim P. Nyberg skrev: Og derfor rejse direkte fra Iran til Sverige. Det vil sige, at hun ikke må lande med et fly i f.eks Kastrup.
Her er jeg ikke helt enig. Man kan da sagtens have et visum til Danmark og så sammen flytte til Sverige, om noget styrker det jo blot familiens enhed. Og i øvrigt er Københavns Lufthavn Kastrup nærmeste internationale lufthavn for over en million sydsvenskere.
Jeg forholder mig her alene til hvad bogen "EU-retten" skriver om emnet. Og den fortæller, at ægtefællen eller hermed sidestillet person skal indrejse direkte til gæstelandet. Rejser man til gæstelandet via et andet EU-land (i dette tilfælde via Danmark), kan man altså risikere afslag på opholdskort. Om myndighederne så i praksis er skrankepaver til fingerspidserne, er noget helt andet.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.05.2009 17:38:03

Det kan sikkert være en fin ide for Merhdad at gøre brug af EU-reglerne, da der måske kan være tvivl om, hvorvidt parret opfylder tilknytningskravet eller ej. Merhdad skal så bare lige være opmærksom på følgende:

1) At han bør sørge for at opfylde forsørgelseskravet i Sverige, så hans kone teoretisk set kunne få et opholdskort i Sverige. Eller naturligvis bare søge om et opholdskort i Sverige.

Hvis konen kommer hertil på et dansk visum, så kan Mehrdad jo først flytte til Sverige, efter hun er ankommet, og så kommer de helt automatisk til at tilbringe mindst 10 uger sammen i Sverige. Og dermed kan de så også lige så godt bare søge om et opholdskort til hende i Sverige og vente på, at det er blevet udstedt, da dette næppe vil tage mere end cirka 10 uger alligevel.

2) At han skal "etablere sin tilværelse" i Sverige. Så den der med at flytte ind hos et familiemedlem og/eller rejse rundt på familiebesøg i Nordsverige, den kan ikke anbefales. Det er netop den slags, som Udlændingeservice har fået besked på, at de skal forsøge at slå ned på for ikke at gøre det for let at bruge EU-reglerne.

Som minimum bør Mehrdad derfor have en almindelig hverdag i minimum 10 uger som bosat i Sverige (d.v.s. arbejde og/eller studere), og det er også bedst, hvis han finder sig en selvstændig bolig i stedet for at bo c/o hos et familiemedlem.

mehrdad

Indlæg af mehrdad » 13.05.2009 17:45:35

fundiver199 tak for dit svar. Betyder det noget at min kone komme til Danmark med et dansk visum og vi så derefter sammen flytter til Sverige?

Du siger jeg skal "etablere tilværelse" - Jeg kan sagtens leje en lejlighed i fremleje, jeg kan også dokumentere at jeg pendler hver dag mellem Sverige og Danmark, samtidig med at have kvitteringer på indkøb etc etc.
Men jeg har ikke mulighed for at tage job i Sverige, jeg kan ikke forlade mit job i Danmark. Gør det noget? at "etablere tilværelse" i Sverige, er det for at bevise over for Danmark jeg reelt har haft ophold når jeg vender hjem, eller er det for at bevise noget overfor de svenske myndigheder?

For hvis det er for at bevise det overfor Danmark, kan Danmark vel ikke give et afslag, hvis hun allerede i et andet EU land har fået ophold via EU-reglerne...

Eller er jeg helt forkert på den?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.05.2009 17:56:39

mehrdad skrev:fundiver199 tak for dit svar. Betyder det noget at min kone komme til Danmark med et dansk visum og vi så derefter sammen flytter til Sverige?
Nej det er sagen uvedkommende. Sverige har altid accepteret den fremgangsmåde. Modsat Tyskland hvor det godt kan give anledning til en del forviklinger, hvis tyskerne ikke selv får lov til at udstede visum til ens ægtefælle.
mehrdad skrev:Du siger jeg skal "etablere tilværelse" - Jeg kan sagtens leje en lejlighed i fremleje, jeg kan også dokumentere at jeg pendler hver dag mellem Sverige og Danmark, samtidig med at have kvitteringer på indkøb etc etc.

Men jeg har ikke mulighed for at tage job i Sverige, jeg kan ikke forlade mit job i Danmark. Gør det noget??
Nej det nye siden oktober 2008 (som Sverigefolderen ikke er blevet opdateret med) er netop, at Danmark nu også anerkender, at EU-reglerne kan anvendes i Danmark af danskere, som har boet i et andet EU-/EØS-land som studerende eller som "personer med tilstrækkelige midler". Så du kan sagtens bare beholde dit danske job.
mehrdad skrev:at "etablere tilværelse" i Sverige, er det for at bevise over for Danmark jeg reelt har haft ophold når jeg vender hjem, eller er det for at bevise noget overfor de svenske myndigheder?
I princippet er det begge dele, men i praksis er det mest i Danmark, at man er så paranoid omkring alt det her med "indvandring" via familiesammenføring.
mehrdad skrev:For hvis det er for at bevise det overfor Danmark, kan Danmark vel ikke give et afslag, hvis hun allerede i et andet EU land har fået ophold via EU-reglerne... Eller er jeg helt forkert på den?
Det kan Danmark i princippet godt. Men det er klart, at det i den situation vil være svært for Udlændingeservice at argumentere for at give et afslag, da de jo derved vil underkende den afgørelse, som et andet lands myndigheder er nået frem til.

Så om ikke andet vil det helt klart styrke jeres sag, at din kone har fået et opholdskort i Sverige, før I flytter tilbage til Danmark.

mehrdad

Indlæg af mehrdad » 13.05.2009 18:15:12

Tusind tak. Sætter pris på alt jeres hjælp.

Nu er jeg ret sikker på det hele og jeg vælger denne løsning :)

Holder jer opdateret :) - Venter jo stadigvæk på viusm.... der er jo kun gået 4 måneder :P

mehrdad

Indlæg af mehrdad » 14.05.2009 10:48:28

Når vi engang søger opholdskort via EU-reglerne i Sverige, betyder det så noget at vores bolig i Sverige er en fremleje bolig med tidsbegrænset kontrakt? Eller er dette fuldstændig ligegyldigt? F.eks. hvis den er på 6 måneder eller 1 år?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.05.2009 11:06:06

I Sverige er de fuldstændig ligeglade med, hvilken form for bolig I har. Men hvis I søger tilbage til Danmark, kan US mistænke proforma, så derfor bør I være ekstra opmærksomme på at samle dokumentation sammen.

mehrdad

Indlæg af mehrdad » 14.05.2009 11:12:06

skaanebo, mener du proforma ægteskab?

For vi har holdt en bryllupsfest med over 300 mennesker der varede i over 24 timer, alt dette har vi på bånd. Udover dette har vi også over 3000 billeder. Vi har også været på bryllupsrejse og alt muligt. Kan man bruge disse som dokumenter for det ikke er proforma? Jeg er 26 hun er 25.

Og selvfølgelig skal vi nok samle alt dokumentation sammen i Sverige. Tror jeg kun vil betale med kort også bruge bank udskrifter bl.a. til dokumentation.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.05.2009 11:42:04

Jeg mener proformaflytning - dvs. mistanke om, at I blot bor på adressen på papiret, men ikke i virkeligheden.

mehrdad

Indlæg af mehrdad » 14.05.2009 11:52:57

Ja det er rigtigt. Vi skal nok være forsigtige og gemme alle dokumenter. skaanebo ved du om det er det her skema som skal udfyldes og/eller andre mht. ansøgningen i Sverige;

Engelsk og Svensk.

http://www.migrationsverket.se/blankett ... 011_en.pdf
http://www.migrationsverket.se/blankett ... 011_sv.pdf

Er det det eneste der skal udfyldes?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.05.2009 12:04:29

Ja, det skal blot udfyldes og afleveres sammen med dit personbevis og øvrig dokumentation for jeres økonomi og udgifter.

mehrdad

Indlæg af mehrdad » 20.05.2009 10:12:26

I ansøgnings skemaet kan man vælge;

Bosättning till vidare eller tidsbegrænset.....

Hvad skal man vælge her?

Og er der nogen der kan fortælle mig hvilke andre dokumenter jeg skal indgive med min ansøgning. Tak!

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.05.2009 10:38:27

Jeg ville vælge "Bosättning till vidare", medmindre I kun ønsker et opholdskort for en kortere periode end 5 år og har helt åbenbare planer om at flytte fra Sverige igen inden for den nærmste fremtid.

Liste over dokumenter, der skal vedlægges, finder du i ÆUG's vedjledning til Sverige http://www.aegteskabudengraenser.dk/upl ... ningen.pdf

mehrdad

Indlæg af mehrdad » 20.05.2009 11:08:53

Perfekt!

skaanebo efter din vurdering, tror du så der er god sandsynlighed for at få opholdskortet inden for ca. 3 måneder?

Nu ved jeg godt det er forskelligt, men stort set alle jeg har talt med har sagt de har fået det inden for ca. 10-11 uger - eller før

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.05.2009 11:47:26

Ja, det skulle der være en god chance for. Nu løber vi selvfølgelig snart ind i sommerferien, men generelt er de hurtige til at udstede opholdskort på Migrationsverket - normalt tager det vel 1,5-2 måneder, men nogle har oplevet at få det samme dag, som de indleverede ansøgningen, og andre har måttet vente i 6 lange måneder - det afhænger nok af jeres dokumentation og arbejdspresset hos sagsbehandlerne

Besvar