Er ny herinde håber nogen kan hjælpe mig :-(

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Elias

Er ny herinde håber nogen kan hjælpe mig :-(

Indlæg af Elias » 18.05.2009 19:53:29

Hej alle sammen :D

Vil hører om der er nogen som er på revalidering herinde ?
om de har problemer med og få deres mand herop ?
Jeg er 30 år og det er min mand også vi har et barn på 7 måneder og min mand kommer fra tunesien.
vores problem er jeg er på revalidering så kan ikke forsørge ham :-(
Det er vores eneste problem men det er selvfølgelig også stort nok, jeg opfylder alle de andre krav.
har læst inde på ny i danmark :

Desuden kan Danmarks forpligtelse til at beskytte kvinders rettigheder føre til, at kravet om ikke at have modtaget bestemte typer af offentlig hjælp i 1 år forud for ansøgningen fraviges. Det kan eksempelvis være tilfældet, hvis behovet for hjælp er opstået som følge af, at ægtefællen/partneren i Danmark er gået på barselsorlov fra et job og efter endt barsel skal vende tilbage til arbejdsmarkedet.

vil det så sige at jeg "bare" skal finde mig et job i stedet ?

Hilsen en der er forviret over alle de regler

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.05.2009 20:51:44

Kære Elias

Allerførst velkommen til ÆUG´s forum. Jeg håber, at det vil hjælpe dig til at få svar på dine spørgsmål, og at du måske til gengæld senere vil gøre gengæld ved at hjælpe andre, som har spørgsmål, du kan svare på.

Desværre er revalidering en social ydelse og dermed en absolut "no-go" m.h.t. familiesammenføring efter danske regler. Og selvom der er de muligheder for at gøre en undtagelse, som du nævner, så har jeg ikke indtryk af, at det er noget, man er særlig flink til at gøre.

Sandsynligvis vil familiesammenføring efter de danske regler derfor kræve, at du kommer "fri" af revalideringen, og herefter er der så yderligere en karensperiode på 12 måneder.

Denne karensperiode kan du dog undgå, hvis du er dansk statsborger og er villig til og har mulighed for at bosætte dig mindst 10 uger i et andet EU-/EØS-land. F.eks. i Sverige eller Tyskland.

Så kan du nemlig anvende EU-reglerne til at få et opholdskort til din mand, først i det andet land og senere også i Danmark. Men anvendelse af EU-reglerne kræver også, at du starter med at komme "fri" af revalideringen. Så forskellen er alene, at du ikke behøver at have haft arbejde i 12 måneder, før du kan få et opholdskort til din mand efter EU-reglerne.

Indtil du er fri af revalideringen, så må I nøjes med at søge om et visum til din mand, så han i det mindste kan være her i 3 måneder ad gangen. Men her er der desværre flere dårlige nyheder. For Udlændingeservice er p.t. så skandaløst langt bagud med visumsagerne, at I desværre må forvente, at det kan tage både 5 og 6 måneder for din mand at få et visum.

Besvar