Giftes i tyrkiet

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

klm

Giftes i tyrkiet

Indlæg af klm » 21.03.2009 17:44:03

Hej alle.

Til sommer rejser jeg til tyrkiet hvor jeg skal giftes med min skønne kæreste.. :D

Jeg vil gerne lige være sikker på at jeg har forstået rigtigt hvordan vi skal gøre det.

Jeg skal medbringe min dåbsattest samt ægteskabsattest, som skal være stemplet hos udenrigsministeriet (apostile) og når jeg så ankommer til tyrkiet skal vi have papirerne oversat af en tolk samt godkendt.

Er der noget jeg har overset som jeg skal sikre mig er i orden inden jeg tager derned?

Og til sidst.. skal min kæreste sende nogen papirer til Dk for at vores ægteskab er gyldigt hér?

Mvh klm

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

hejsa

Indlæg af jerry » 21.03.2009 19:06:11

Hejsa.
Ved ikk om der ogsaa skal tages blodpröver dernede naar İ er gift i forvejen. Men normalt skal der tages blodpröver naar man gifter sig dernede.

klm

Indlæg af klm » 23.03.2009 20:12:58

Ok tak for svaret. Ved du hvad det er de tester for?

Liliana
Geografisk sted: Malmö

I algeriet bliver man testet ...

Indlæg af Liliana » 24.03.2009 14:57:01

I Algeriet bliver man testet om man har HIV. Tro næsten det må være samme i TR. :)

jerry

hejsa

Indlæg af jerry » 24.03.2009 19:24:18

Ja det er det ogsaa i TR.

salena

Re: Giftes i tyrkiet

Indlæg af salena » 23.04.2009 19:19:39

klm skrev:Hej alle.

Til sommer rejser jeg til tyrkiet hvor jeg skal giftes med min skønne kæreste.. :D

Jeg vil gerne lige være sikker på at jeg har forstået rigtigt hvordan vi skal gøre det.

Jeg skal medbringe min dåbsattest samt ægteskabsattest, som skal være stemplet hos udenrigsministeriet (apostile) og når jeg så ankommer til tyrkiet skal vi have papirerne oversat af en tolk samt godkendt.

Er der noget jeg har overset som jeg skal sikre mig er i orden inden jeg tager derned?

Og til sidst.. skal min kæreste sende nogen papirer til Dk for at vores ægteskab er gyldigt hér?

Mvh klm
Hej klm
mht blodprøver så skal du også testes for hepatitis a og b samt om du har skavanker. Det er en god ide hvis du får taget din blodprøve her fra DK da det koster 500 pr prs i tyrkiet :? Oplysningerne om blodprøve har jeg fra den Tyrkiske ambassade i Kbh så må gå ud fra det er hvad de vil have. Held og lykke skal selv det hele igennem til sommer :D

IpekT
Geografisk sted: Fatsa, Türkiye

Indlæg af IpekT » 24.04.2009 18:10:56

Altså sådan som jeg havde forstået det med blodprøverne så tester de for alt? For at man ikke kan skjule sygdomme for sin aegtemand/hustru??
Altså rimlig nedtur hvis man som muslimsk pige er jomfru og gifter sig med en mand der har en eller anden sygdom han dør af så man står tilbage uden noget som helst...
Self også nedtur hvis man ikke er pige eller jomfru...
Men det kan da godt være i har ret i at det kun er HIV og hepatitis osv.. :-)
Ville det i så fald være nok med en dansk blodprøve? Eller et bevis på at man ikke har nogen af delene fra lægen.. forstår ikke helt hvad du mener med at tage en med fra Dk??

jerry

hejsa

Indlæg af jerry » 24.04.2009 19:04:23

Hejsa.
Du kan faa taget blodpröverne i dk og i stedet for i TR hvor de er temmelige dyre.
Tror det var saadan det skulle forstaaes :wink:

IpekT

Indlæg af IpekT » 25.04.2009 11:24:05

Ja men hvad er det de tester for helt præcist? Er det nok at sige til sin læge at ma skal ha en blodprøve eller hva? Hedder de ikke noget bestemt?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 26.04.2009 22:06:35

Du skal testes for (Kan Grubu, Hepatit B-C, Frengi ve AIDS), altså blodtype, hepatitis B og C, syfilis og AIDS. Desuden som kvinde for Talasemi(Akdeniz anemisi), altså Middelhavs-anæmi. Din læge bør vide, hvad det er.
Du kan læse om det her:
http://www.tahlil.com/sdetay.asp?did=110
8)
mh
Rådgiver for ÆUG

salena

Indlæg af salena » 27.04.2009 13:56:13

IpekT skrev:Altså sådan som jeg havde forstået det med blodprøverne så tester de for alt? For at man ikke kan skjule sygdomme for sin aegtemand/hustru??
Altså rimlig nedtur hvis man som muslimsk pige er jomfru og gifter sig med en mand der har en eller anden sygdom han dør af så man står tilbage uden noget som helst...
Self også nedtur hvis man ikke er pige eller jomfru...
Men det kan da godt være i har ret i at det kun er HIV og hepatitis osv.. :-)
Ville det i så fald være nok med en dansk blodprøve? Eller et bevis på at man ikke har nogen af delene fra lægen.. forstår ikke helt hvad du mener med at tage en med fra Dk??
jeg mente at man får taget sin egen blodprøve her i Dk og får den udleveret på engelsk, og tager den med til Tyrkiet. Går ud fra at den også skal have Apostille stempel ? Det som den tyrkiske ambassade skrev til mig var at de ville have en test for hepatitis a og b, hiv og skavanker :)

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 28.04.2009 16:43:46

Jeg ser lige, at du ikke fik svar på, om din kæreste skulle sende noget til DK for at ægteskabet 'er gyldigt her' - nej, ikke før i bliver viet (jeg går ud fra, at det er i ikke, selv om du skriver at du skal have ægteskabsattest med, du mener vel attest på at du IKKE er gift til anden side?). Men når i så er blevet viet, skal du sørge for at få en tyrkisk apostille på jeres vielsesattest. Den kan myndighederne i alle provinshovedsteder lave. Med den på skulle det være overflødigt med oversættelse, den er jo i sig selv legalisering af vielsesattesten = bekræftelse på at ægteskabet er gyldigt i DK :)
Gå ind på http://www.uhdigm.adalet.gov.tr/ og vælg Apostil Şehri Veren Makamlar, der står alle byer, som har apostille-kontorer. HUSKAT gøre det snarest muligt, visse lande kræver at dokumentet højst må være 3 mdr. gammelt (ellers skal man have et nyt udstedt). :)
mh
Rådgiver for ÆUG

IpekT

Indlæg af IpekT » 29.04.2009 20:00:45

<Salena>
Ok super tusind tak, men ikke for at være krævende men hvad er så "skavanker"? Tror du min læge ved det? :lol:

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 30.04.2009 10:35:46

Du skal testes for (Kan Grubu, Hepatit B-C, Frengi ve AIDS), altså blodtype, hepatitis B og C, syfilis og AIDS. Desuden som kvinde for Talasemi(Akdeniz anemisi), altså Middelhavs-anæmi eler seglcelleanæmi. Din læge bør vide, hvad det er.
Du kan læse om det her (en officiel oplysning til borgere i Tyrkiet):
http://www.tahlil.com/sdetay.asp?did=110
mh
Rådgiver for ÆUG

Louise:)
Geografisk sted: Århus / Istanbul

Re:

Indlæg af Louise:) » 04.11.2009 14:27:54

Hej..

Jeg fandt dette enme og håber på at I måske kan hjælpe mig, da det lyder som om at I har meget styr på hva der skal gøres inden man kan blive gift i Tyrkiet.

Min tyrkiske kæreste og jeg vil gerne giftes men alle de regler er ved at tage pusten fra mig:((
Jeg kan forstå at der skal et Apostille stempel på min ægteskabsattest, får man det ved at sende papirerne til Udenrigsministeriet eller hvordan? Og så skal alle papirer oversættes til tyrkisk? Hvordan fandt I en oversætter?

Er det lettere at blive gift i danmark end i tyrkiet? Vi er ved at skal søge om visum til ham, så måske vi ku blive gift i danmark...

Vi er bosat i Istanbul, jeg går ud fra der er mange steder vi kan henvende os hernede for at blive gift når alle tingene er iorden.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Venligst
Louise

Besvar