Turistvisum til Sverige

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
LillianB

Turistvisum til Sverige

Indlæg af LillianB » 13.04.2009 21:01:56

Hej alle!

Jeg har ført skrevet et indlæg, der minder lidt om samme spørgsmål, men mangler stadig at få svar på nogle spørgsmål.

Jeg vil gerne hjælpe min kæreste med at søge et turistvisum til Sverige.. Vi har før prøvet at søge et turistvisum til dk med mig som referencepeson, men jeg har ikke mulighed for at stille en bankgaranti..

Så nu prøver vi at søge et turistvisum til Sverige til ham, selvfølgelig UDEN mig som referenceperson, men bare et helt almen turistvisum.

Er der nogle, der kan fortælle mig lidt om kravene for at få et turistvisum til Sverige, hvordan vi skal bære os ad med at søge om visummet og hvor længe vi skal regne med der vil gå før vi får svar.

Jeg er også meget interesseret i at høre, om vores ansøgning her i dk vil blive annuleret/slettet, så snart vi indberetter vores visumansøgning til den svenske ambassade?

Kærlig hilsen Lillian

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.04.2009 22:09:23

Jeg ved ingenting med sikkerhed. Men jeg kunne forestille mig, at så længe du er bosat i Danmark, så vil I få at vide, at det er Danmark og ikke Sverige, din kæreste skal søge om visum til.

Jeg ved ikke ret meget om de svenske visumregler heller. Men de enkelte Schengenlande har naturligt nok nogle forpligtelser overfor hinanden. Så umiddelbart tvivler jeg meget på, at din kæreste kan få et visum til Sverige uden referenceperson, når han ikke kunne få et visum til Danmark selv med referenceperson, uden at der blev stillet bankgaranti.

Det er i hvert fald ikke så groteske forskelle i administrationen af visumudstedelsen, som var hensigten med Schengensamarbejdet. Hvis din kæreste kommer fra et land i immigrationslandegruppen, og det må han jo gøre, når en bankgaranti har været på tale, så må Sverige ikke udstede et visum til ham uden først at høre, om andre Schengenlande har noget at indvende imod dette.

Så det er givet, at de svenske myndigheder i givet fald vil få at vide, at din kæreste tidligere har søgt om visum til Danmark med dig som referenceperson. Og så er de vel næppe dummere i Sverige, end at de kan finde ud af at lægge 2 og 2 sammen. Og dermed finde ud af, at I alene er ude på at "opgå" de danske visumregler ved at søge via Sverige.

Så hvis jeg var i jeres sted, så ville jeg tale med banken om den bankgaranti. Og hvis det ikke kan lade sig gøre den vej, så må I bare droppe ideen om, at din kæreste kommer hertil på turistvisum.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.04.2009 22:15:54

Hvis din bank ikke vil hjælpe dig med at stille bankgaranti, så kan du overveje at skifte bank. Hvis det heller ikke løser problemet, så er der to ting, som du kan gøre:

1) Gifte dig med din kæreste i hans hjemland (Tyrkiet). Herefter skal der ikke stilles bankgaranti for, at han kan få et turistvisum til Danmark.

2) Bosætte dig i et andet EU-land end Danmark, f.eks. i Sverige. I Sverige er der ingen regler om bankgaranti for turistvisa.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.04.2009 22:17:13

For at du kan få et kvalificeret råd må vi vide, om du bor i Sverige, og nationalitet, alder, erhverv på den person, der søger visum. Du kan også selv læse om svensk visumpraksis i Lifos-databasen www.migrationsverket.se/lifos

Besvar