Min søster vil giftes med en irakisk mand

Her kan du som Forum-medlem skrive til de andre medlemmer om sociale arrangementer, søge efter venner, gode idéer m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Anders

Min søster vil giftes med en irakisk mand

Indlæg af Anders » 18.03.2009 13:35:28

Hej Alle

Min søster på 25 (som er dansker) har en irakisk kæreste på 26. De står i det problem at han er igang med at søge asyl i Sverige og sidste chance for at blive godkendt er engang i april, og der er en god chance for at han ikke bliver godkendt (eftersom han ikke blev det de første gange). De er bange for at blive adskilt og vil derfor gerne gifte sig. Hvor problematisk er det når han er igang med en asylprocess, og når de kun har været kærester i fire måneder? De er forelsket, men det er udsigten om at han måske bliver sendt tilbage til Irak, der gør at de "forhaster" giftemålet, er det noget som kunne gøre at ægteskabet ikke blev anerkendt, og han derfor ikke kunne få lov til at bo i danmark med hende?

Desuden er hun studerende og vi har læst lidt om "forsøger" pligten, SU er undtaget, men hun har jo kun lidt arbejde sammen med hendes SU, skal hun have en større indkomst for at de kan bo sammen? (kender et dansk/mexicansk par der måtte flytte til et tredje land fordi han kun havde en deltid stilling og fik supplerende dagpenge og derfor måtte hun ikke bo i danmark)

Vil meget gerne høre fra folk der har erfaring og kendskab til lovgivningen og ægteskaber mellem en dansker og en evt. tidligere asylansøger eller lignende.

vh

Anders

Anders

Indlæg af Anders » 18.03.2009 15:37:38

Hvad jeg forsøgte at spørge om i den foregående post:

Skal de gifte sig i danmark og søge opholdstilladelse efter EU-reglerne (som jeg ikke helt forstår) eller skal man søge efter nationale regler, hvor er chancerne størst for succes?
Eller skal de gifte sig uden for danmark og i et andet EU land og så søge om opholdstilladelse på hvilken måde?
Er det muligt at blive gift og få opholdstilladelse til sin mand, når man er studerende på SU og kun har et deltidsarbejde?

Besvar