Rettigheder efter FS efter EU-retten

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
chiledk

Rettigheder efter FS efter EU-retten

Indlæg af chiledk » 07.02.2009 16:22:53

Jeg har et spørgsmål angående hvilken støtte / rettigheder man har efter FS efter EU-retten. Min chilenske kone fik OT tilbage i juni 08 efter EU-retten. Vi havde søgt om alm. familie-sammenføring og opfyldte alle kravene. Da US kontaktede os, fik vi at vide at min kone fik OT efter EU-retten, og at det var klart at foretrække frem for alm. FS, da vi ikke skulle stille bankgaranti osv.
Nu har min kone gået til dansk siden, og føler sig klar til at træde ind på jobmarkedet, men her viser det sig, at da hun ikke er dækket af integrationsloven, så kan hverken US, kommune eller jobcenter yde nogen form for assistance, og det virker ganske enkelt som om, at ingen aner noget om hvilke muligheder / rettigheder man har, ifølge EU-retten.
Er der nogen på forummet der har fået job med løntilskud, eller har været på jobkurser el lign, efter FS efter EU-retten?

På forhånd tak for hjælpen

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.02.2009 21:05:43

EU-reglerne sikrer ikke i sig selv, at en 3-lands ægtefælle opnår ret til nogen form for hjælp til at klare sig i det land, parret er flyttet til. Så det er helt op til myndighederne, i dette tilfælde de danske, hvad de vil gøre.

Umiddelbart er det jo fjollet, hvis man ikke giver de samme tilbud om f.eks. jobsøgnings-assistance, som man gør til dem, der opholder sig i Danmark efter de nationale regler. Da det jo klart er til samfundets fordel, at ALLE udlændinge kommer ud på det danske arbejdsmarked så hurtigt som muligt.

Men det er nok ikke noget, man har tænkt så meget over, da det hidtil kun var været omkring 100, der har fået OT efter EU-reglerne hvert år. Vi kan håbe på, at det vil ændre sig, hvis langt flere bruger EU-reglerne fremover, så problemet bliver mere synligt.

Selvfølgelig kan politikerne også vælge at "straffe" dem, som bruger EU-reglerne, ved at undtage dem fra denne form for tilbud. Men det vil dog virke mærkeligt, og de vil have svært ved at argumentere for det, når de i øvrigt ikke bestiller andet end at tale om, hvor vigtigt det er, at udlændinge skal integere sig, og at de derfor skal tvinges til både det ene og det andet i den sammenhæng.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 07.02.2009 23:53:07

Et effektivt alternativ er, at hun sparker døre ind i erhvervsvirksomhederne inden for det felt hun har interesse i, og der sige: "Her er jeg, kan I bruge mig?" Det virker ofte bedre, end en bunke skriftlige ansøgninger.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 08.02.2009 00:00:04

Jeg synes da det er en cadeau værd, at US af egen drift tilkender OT efter EU-retten, til trods for at der er søgt efter de rent nationale kriterier. Det må jeg tage hatten af for. Fundiver har i øvrigt helt ret i sit svar ovenfor, når man læser diverse juridiske publikationer fra EU. Så ansvaret for at finde job til din kone er jeres eget.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.02.2009 08:04:44

Helt enig med Kim. God gammeldags "udfarende" jobsøgning kan være nok så effektivt som at komme ind i et eller andet "system" og blive klientliggjort, så det er ikke sikkert, at det gør så meget, at din kone ikke har denne mulighed.

Lige her og nu er det desuden nok en god idé at holde sig for øje, hvor der stadig er behov for arbejdskraft, fremfor alene at fokusere på, hvad man godt kunne tænke sig.

Det er ikke let at blive ansat i finanssektoren, byggesektoren, industrien eller transportsektoren lige nu, da man disse steder oplever voldsomme fald i omsætning og indtjening og som følge heraf fyrer folk i bundter.

Derimod er der stadig mangel på arbejdskraft mange steder i den offentlige sektor, f.eks. mangler der pædagoger, pædagogmedhjælpere, lærere, SOSU-assistenter og meget andet, så det kan alt andet lige være en noget mere fremkommelig vej, hvis man som helt "grøn" står og skal ind på det danske arbejdsmarked.

Mellem disse to yderpunkter finder vi så generelt de private servicefag, hvor man nok specielt mærker en nedgang i salget af mere luksusprægede serviceydelser. Og endelig er der stabile brancher som medicinalindustrien, hvor jobmulighederne ikke er specielt påvirkede af de øjeblikkelige konjunkturer.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 08.02.2009 12:17:53

Der er også muligheden for at tilmelde sig hos diverse vikarbureauer :)

chiledk

Indlæg af chiledk » 10.02.2009 19:43:45

Hej Kim og Fundiver,

Tak for svar og råd.
Jeg er langt hen af vejen enig i jeres betragtninger, men vil dog mene at især muligheden for at få løntilskud, ville gøre det meget nemmere for ikke-danskere at få det altafgørende første job i Danmark, og jeg har svært ved at forstå hvorfor dette kun tilbydes til kontanthjælpsmodtagere eller personer der er kommet til Danmark under integrationsloven.

Vi smøger ærmerne op og og klør på med jobsøgningen :wink:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.02.2009 19:51:09

Jamen det er bestemt heller ikke logisk. Men som sagt har politikerne nok bare ikke tænkt over problemet før, da der hidtil kun har været ganske få, som fik OT efter EU-reglerne.

Man kunne f.eks. sige, at folk i den situation selv kunne vælge, om de ville ind under integrationsloven med de tilbud OG krav, som dette medfører.

Du kan jo skrive til nogle af integrationsordførerne og foreslå det, måske har de rent faktisk ikke tænkt på det.

Besvar