Forstå begrebet "sociale ydelser" på få minutter

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kim P. Nyberg
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Forstå begrebet "sociale ydelser" på få minutter

Indlæg af Kim P. Nyberg » 10.08.2022 23:46:43

Hvad er en social ydelse i udlændingelovens forstand? Det skal vi kigge lidt nærmere på i dette opslag.

Indledningsvis er jeg klar over, at dette er et emne, som også vil interesserer mange, der er familiesammenført efter EU-reglerne. Men disse par er underlagt helt andre rettigheder, og de skal derfor se bort fra opslaget her. I forummet om EU-reglerne kan man følge mine opslag med domskonklusioner fra EU-Domstolen, hvor jeg gennemgår mere end 1.600 domskonklusioner inddelt efter emne.

Når man er familiesammenført efter udlændingelovens regler, må man ikke modtage ydelser, som er nævnt i Lov om aktiv socialpolitik (aktivloven) og i integrationsloven. Det gælder dermed primært følgende ydelser:

* Kontanthjælp

* Revalideringsydelse

* Uddannelseshjælp (som er den lave kontanthjælp til unge, og derfor ikke har noget med SU at gøre)

* Ressourceforløbsydelse

* Hjemrejseydelse (der tidligere hed integrationsydelse og endnu tidligere starthjælp)

Man skal have været fri af disse ydelser i mindst 36 måneder forud for ansøgningen om familiesammenføring (skema FA1) for at kunne komme gennem nåleøjet. Ligeledes må man ikke modtage ydelserne medens ansøgningen behandles samt i al den tid, hvor din ægtefælle er her på midlertidig opholdstilladelse. Reglerne her gælder for jer begge to for så vidt angår ydelser fra danske kommuner.

Det stopper dog ikke her. For det gælder også for ydelser, som udlændingeloven betegner som "enkeltydelser over et vist niveau, som ikke er relateret til overlevelse".

Med ordet enkeltydelse, er der henvist til enhver anden ydelse fra kommunen, som kun udbetales én gang. Det kan f.eks. være hjælp til en tandlægeregning eller hjælp til boligindskud. Det gør i øvrigt ikke nogen forskel, om der er tilbagebetalingspligt på ydelsen.

Med ordene "over et vist beløb", beskriver udlændingeloven det selv som beløb, der overstiger 800 kroner.

Hvis jeg har modtaget én af disse ydelser, kan jeg så ikke bare betale beløbet tilbage og derefter ansøge familiesammenføring? Nej, det er modtagelsen af ydelsen, der er det afgørende. Her fanger bordet. Det gør derfor hverken fra eller til, at du betaler pengene tilbage til kommunen.

Må jeg få boligtilskud, friplads til barnet, dagpenge fra A-kasse, sygedagpenge, pension osv.? Ja, det må du godt. De er hverken en del af aktivloven/integrationsloven eller betegnet som en enkeltydelse.

Jeg er på fleksjobordningen. Hvilken betydning har det? I de første tre år KAN det have en betydning, for du har sikkert været på én af førnævnte ydelser umiddelbart forud for visiteringen til fleksjobordningen. Men ellers har det ingen betydning overhovedet. Heller ikke selv om du på et tidspunkt bliver arbejdsløs og modtager ledighedsydelse.

Har man andre spørgsmål eller kommentarer til serien her, er man velkommen til at skrive i de respektive kommentarspor. Så skal jeg og andre rådgivere gerne besvarer spørgsmålene og kommentarerne så godt vi kan.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Forstå begrebet "sociale ydelser" på få minutter

Indlæg af Kim P. Nyberg » 14.08.2022 07:56:51

I øvrigt kan tilføjes, at vi i Danmark ikke har noget krav om et vist minimum af indtægt, for at kunne opnå familiesammenføring. Det eneste myndighederne kigger på, er, om man har fået en af de "forbudte" ydelser indenfor de seneste 36 måneder.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar