Hjælp til Familiesammenføring efter EU reglerne

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Nicox
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14.09.2021 13:58:10

Hjælp til Familiesammenføring efter EU reglerne

Indlæg af Nicox » 14.09.2021 23:19:10

Hej,

Jeg har et spørgsmål vedrørende familiesammenføring efter EU reglerne

Hvor længe skal man bo i et andet EU land sammen med sin ægtefælle/partner for at kunne få hende med til Danmark med opholdstilladelse. Med udgangspunkt i dette link: https://nyidanmark.dk/da/Du-vil-ansøge/ ... sh-citizen står der blot at man skal flytte oprigtigt, og at der ellers ikke er et minimum for, hvor lang tid man skal tilbringe i det andet EU land.

Jeg tænker dog at der er et "skjult" minimum hos dem der vurderer ansøgningerne.. 3 måneder? 6 måneder? 1 år? eller mere? Nogen der har været igennem lignende og har erfaringer? :-)

Og hvordan ift. arbejde? Der står, at man skal være "arbejdstager" i det andet EU land og det uddybes yderligere således at; "Hvis den danske statsborger efter udrejsen til et andet EU-land fortsætter med at arbejde i Danmark, betragtes han/hun ikke som arbejdstager i det andet EU-land, vedkommende har bosat sig i. Indtægten fra arbejdet i Danmark kan i stedet medføre, at den danske statsborger i bopælslandet kan anses at være selvforsørgende"

Jeg ønsker som udgangspunkt dansk indtægt gennem min danske selvstændige virksomhed. Er det muligt, hvis jeg f.eks. anses som værende "selvforsørgende"?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hjælp til Familiesammenføring efter EU reglerne

Indlæg af skaanebo » 15.09.2021 07:13:23

3 måneder, og hvis du har tænkt dig at arbejde i Danmark, mens du bor i udlandet, så vil du blive betragtet som grænsegænger.

Hvis det arbejde, du udfører, foregår i dit bopælsland, vil du blive betragtet som arbejdstager i bopælslandet.

Nicox
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14.09.2021 13:58:10

Re: Hjælp til Familiesammenføring efter EU reglerne

Indlæg af Nicox » 15.09.2021 12:18:40

Okay så hvis jeg arbejder i bopælslandet med danske kunder og ikke fysisk befinder mig i Danmark i de 3 måneder, så er der intet problem eller hvordan skal det forstås?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hjælp til Familiesammenføring efter EU reglerne

Indlæg af skaanebo » 15.09.2021 17:49:54

Hvis du arbejder i bopælslandet, og du er selvstændig, skal du jo omregistrere din virksomhed, så den bliver svensk. Man skal betale skat i det land, hvor man arbejder. Altså vel at mærke hvis den ikke er en type arbejde, hvor du tager på et kontor eller i en butik, der ligger i Danmark.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hjælp til Familiesammenføring efter EU reglerne

Indlæg af mh1 » 26.09.2021 15:16:29

Du skal selv opholde dig minimum tre måneder, men din ægtefælle behøver ikke at komme og ‘slutte sig til dig’ før den sidste måneds tid.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar