Læge i dk uden dansk cpr ?

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Ramcan

Læge i dk uden dansk cpr ?

Indlæg af Ramcan » 13.04.2021 11:36:02

Hej
Jeg bor og arbejder i DK, min mand er på besøg hos mig(han bor i Malmø og arbejder der)

Ved akutte sygdomme/smerter på besøg i Danmark - kan det så være rigtig han skal betale 1000kr for at gå til læge her?

Jeg har hørt noget om det blå sygesikringskort, er det sådan et han kan få gennem mig eller hvordan?

Tak på forhånd.

skaanebo

Re: Læge i dk uden dansk cpr ?

Indlæg af skaanebo » 13.04.2021 12:34:56

Nej, hvis han er omfattet af svensk sygesikring, så er der også adgang til akut lægebehandling i Danmark. Danmark sender blot regningen til Sverige. Han skal huske at vise bevis i form af det blå EU-sundhedskort eller bevis for sit svenske personnr.

Det blå kort bestilles hos Försäkringskassan i Sverige og giver ret til sundhedsbehandling i alle EU-lande på kortere rejser af op til 90 dages varighed på linje med lokalbefolkningen, dvs. man skal stadig betale et beløb, hvis der også sker opkrævning for lokalbefolkningen.

I øvrigt yder Danmark altid lægehjælp ved akut og livstruende sygdom, uanset om folk har sygeforsikring eller ej, og ofte vil man ikke opkræve nogen betaling ved akut sygdom eller tilskadekomst.
Juniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser.

Jeg kan desværre ikke læse private beskeder i forum, men ved behov så skriv til skaanebo@gmail.com.

Besvar