kan vi blive familiesammenført på denne måde?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sailind
Indlæg: 9
Tilmeldt: 23.04.2019 06:21:52

kan vi blive familiesammenført på denne måde?

Indlæg af sailind » 21.10.2019 08:57:12

hej, jeg er gift på 4 år med min udenlandske kone (uden for EU)
vi har en datter sammen, samt min kone har 2 hjemmeboende børn fra tidligere forhold.

vi vil gerne til Danmark at bo så vores fælles datter kan bruge noget tid med hendes bedstefar da han ikke rigtig bliver yngre, samt hunog de 2 andre kan få et tættere forhold til Danmark og en bedre forståelse for det at være dansk.

vi mener for børnenes skyld at det vil være bedst at flytte direkte til Danmark efter danske regler så de ikke skal skifte skole alt for mange gange.

vores fælles datter har dansk pas, og hvis jeg har forstået det korrekt vil hun blive dansk statsborger når vi bosætter os i DK.

umiddelbart opfylder vi de krav der er skrevet på ÆUGs hjemmeside. men har dog et par spørgsmål

er det muligt at jeg flytter sammen med vores fælles datter først? da dette vil give mig muligheden for at finde et job og et sted at bo hvilket vil gøre det hele meget lettere og nok også billigere for os i sidste ende, og at vi så derefter søger om familiesammenføring og resten kan komme over? hvis ja, hvor længe skal vi/kan vi bo i Danmark inden vi kan/skal søge om familiesammenføring?

vil der være nogen problemer med at medbringe hendes 2 børn fra tidligere forhold? de kender ikke deres biologiske far og min kone har den fulde forældremyndighed

og vil vores datter bliver set som mindreårigt barn med selvstændig tilknytning til Danmark? hun er i dag 4 år, og vi derved ikke skal stille sikker hed og vi kan fravige boligkravet?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: kan vi blive familiesammenført på denne måde?

Indlæg af mh1 » 21.10.2019 10:20:21

Din datter ER dansk statsborger, men for at hun vil kunne bevare dette (jeg går ud fra at hun er født udenfor DK?) skal hun søge om at bevare det når hun bliver voksen. Tjek facebook siden 'Dobbelt statsborgerskab' for information om hvordan og hvorfor. Hvis I bliver boende i DK fra nu af, vil det være en formssag.

Det er muligt at gøre som beskrevet, at I danskere flytter først, og søge om fs når du har en passende bolig. Det forudsætter dog at din ægtefælle har besøgt DK mindst én gang før.

I kan søge så snart du har den passende bolig, og sagsbehandlingen tager op til 10 mdr. i komplicerede sager; ingen kan på forhånd sige nøjagtigt hvad der gør at en sag havner i 'kompliceret'-bunken.

NEJ, din datter har ikke selvstændig tilknytning til DK, dels fordi hun kun er 4 år, dels fordi hun ikke har boet i DK før. Børn skal ikke nødvendigvis være danske for at få tilknytning, med de skal have boet ca. 6 år i DK, og levet som danske børn flest: dansk daginstitution, skole mv.

Hendes særbørn burde der ikke være problemer med at få sammenført.

Hvis din ægtefælle ikke har besøgt DK før, bør I begynde med et visumbesøg, og så evt. søge om fs under besøget, men har hun et arbejde og/eller mangt og meget at afvikle før en flytning, kan I søge, hun kan rejse hjem efter max 90 dage, og vente i hjemlandet til bevillingen kommer.
mh
Rådgiver for ÆUG

sailind
Indlæg: 9
Tilmeldt: 23.04.2019 06:21:52

Re: kan vi blive familiesammenført på denne måde?

Indlæg af sailind » 21.10.2019 10:49:36

tusind tak for dit hurtige svar.

min kone har været i DK 4 gange i løbet af de sidste 5 år på ferie med mig. så dette burde ikke blive et problem.

hvis det ender med at jeg tager vores datter med først og så søger når jeg har fundet en passende bolig. og at der så måske går yderligere 10 måneder inden der er en afgørelse, så er det pludselig længe både for min datter og min kone at være adskilt.
hvis vi søger før min kone kommer til DK, vil hun så kunne komme og besøge os i mellemtiden på et turistvisum?
hvis hun søger imens hun er i DK på turistvisum, kan hun så blive indtil der er en afgørelse? eller skal hun rejse hjem efter de 90 dages visum udløber?

Ok, så det betyder at der ingen vej er uden om depositummet på 100.000kr ikke sandt?

sailind
Indlæg: 9
Tilmeldt: 23.04.2019 06:21:52

Re: kan vi blive familiesammenført på denne måde?

Indlæg af sailind » 21.10.2019 11:09:33

der er en anden ting jeg er blevet lidt i tvivl om.
et af kravene er at hun skal have bestået dansk 1.
er det på ansøgningstidspunktet? eller er det rigtigt forstået at hun opfylder det krav når hun består dansk a1 som er at krav skal bestås efter 6 måneder?

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: kan vi blive familiesammenført på denne måde?

Indlæg af DortheM » 21.10.2019 14:06:35

sailind skrev:
21.10.2019 11:09:33
der er en anden ting jeg er blevet lidt i tvivl om.
et af kravene er at hun skal have bestået dansk 1.
er det på ansøgningstidspunktet? eller er det rigtigt forstået at hun opfylder det krav når hun består dansk a1 som er at krav skal bestås efter 6 måneder?
Hun skal have bestået Prøve i Dansk 1, før I søger hvis I vil opfylde det sprogkrav, der er til den udenlandske part.
https://vestegnenssprogcenter.dk/kursis ... i-dansk-1/
https://uim.dk/arbejdsomrader/danskunde ... anskprover

Den prøve hun skal bestå efter 6 måneder er en helt anden prøve som hedder Danskprøve A1. Som hun iøvrigt ikke behøver tage hvis hun har taget Prøve i Dansk 1, da Dansk 1 er på et meget højere niveau. https://www.nyidanmark.dk/da/Words%20an ... nification

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: kan vi blive familiesammenført på denne måde?

Indlæg af DortheM » 21.10.2019 14:14:47

Med hensyn til ansøgnings tidspunkt for din hustru, så kan I gøre det sådan at hun kommer til Danmark på et besøgsvisum (90 dages visum) og I så ansøger mens hun er her. Så vil hun få processuelt ophold og kunne være her i den tid det tager (de +/- 10 måneder).

Hvis hun søger fra hjemlandet, kan hun ikke søge besøgs/turistvisum, mens ansøgningen behandles.

Som reglerne for familiesammenføring af børn fra moderens land (din hustrus børn fra tidligere), så skal de komme til Danmark samtidigt med moderen. Loven bliver muligvis ændret først i det nye år, men ingen kan love det sker, så hvis din hustru kommer herop inden 2020, så er det sikreste at tage børnene med.

sailind
Indlæg: 9
Tilmeldt: 23.04.2019 06:21:52

Re: kan vi blive familiesammenført på denne måde?

Indlæg af sailind » 25.10.2019 06:43:57

tak for dit svar. det er nok bedre at hun består engelsk b1 før vi kommer istedet for, da hendes engelsk er meget bedre end det danske, mht IELTS engelsk test, hvor høj score skal man så have? på ny i Danmark står der at en sammenligningstabel vil blive opdateret senere. og hvis jeg søger på google svare B1 til IELTS 4.0 4.5 eller 5.0, men hvilken er det?

perfekt, det vil helt sikkert virke bedst for os at hun kommer til DK og at vi så søger derefter

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: kan vi blive familiesammenført på denne måde?

Indlæg af DortheM » 25.10.2019 23:25:37

Der hersker stor usikkerhed, også hos US har jeg hørt.

Det danske undervisningsministerie henviser til omregneren på IELTS egen side, så den ville jeg bruge til at finde hendes engelsk niveau.
https://ufm.dk/uddannelse/anerkendelse- ... ogniveauer

I kan jo prøve at se hvilket niveau Studieskolen ville placere hende på, bare for at få en fornemmelse for testen og hendes niveau. Deres test er meget mindre end Toffle og ielts, men giver et fingerpeg. Så I ved om hun måske skal tage noget undervisning før hun tager ielts testen.
https://www.studieskolen.dk/da/sprog/sprogtest

Besvar