HASTER - har brug for lidt hjælp

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Delfinus
AUG Board
Geografisk sted: København

HASTER - har brug for lidt hjælp

Indlæg af Delfinus » 09.01.2009 12:54:25

Jeg vil gerne lige sikre mig, at vores venner ikke gør noget forkert mht. Sverige, og har derfor nogle spørgsmål til jer som er eksperter på Sverigesløsningen..

1. Er der nogen problemer i at gifte sig i Danmark, og at den danske ægtefælle efterfølgende tager til Sverige og registererer sig?

2. Er det korrekt at den danske ægtefælle skal udfylde blanket nr. 140011?

3. Hvilken af de muligheder der findes skal man vælge, når man flytter til Sverige, men fortsætter med at arbejde i Danmark?

4. Hvor lang tid går der ca. fra man har registreret sig Sverige til man får sit svenske cpr-nummer?

5. Kan man søge om opholdstilladelse til sin ægtefælle samtidigt med at man selv registrerer sig? - og hvis ja, er der nogen problemer i dette?

Jeg håber at nogen kan svare på ovenstående spørgsmål a.s.a.p.

På forhånd tak :-)

Mvh. Delfinus

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.01.2009 13:19:53

1 - ingen problemer i det

2 - hvilken blanket, du skal udfylde, afhænger af, om I vil gøre brug af EU-reglerne i Sverige eller af de nationale svenske regler.

3 - I kan frit vælge mellem EU-regler og nationale svenske regler. Hvert regelsæt har sine fordele og ulemper.

4 - svensk personnr. kommer med posten inden for 2-3 uger. Hvis det haster, kan man bede Folkbokföringen om at få sit personnr. oplyst over telefonen efter et par dage.

5 - normalt skal du have et svensk personnr., før din ægtefælle kan søge om opholdstilladelse i Sverige. Hvis I er i tidsnød, fordi din ægtefælles visum er ved at udløbe, kan man dog normalt indgå en aftale med Migrationsverket om at indlevere ansøgningen, før du har fået et svensk personnr.

L_B_P

Indlæg af L_B_P » 09.01.2009 21:44:21

1. Blev selv gift i København 1 december 2008, så ingen problemer.

2. Kan ikke lige huske Blanket nr.

3. Vi valgte EU blanketten, da der ikke er så meget diskution og jeg arbejder i Danmakr.

4. Jeg sagde jeg skulle bruge det samme dag i banken til mit huskøb, så fik hende til at taste det ind inden for 30 min. Jeg var der 8:00 om morgen :wink: HUSK hvis du er git på dette idspunk, sørg for at få skrevet din hustru/mand på som ægtefælle.

5. Så snart jeg havde mit svenske personnr. kørte vi på migrationsverket dagen efter og nøjagtig 1 time efter efter vært inde og afleverere blanketterne havde vi 5 års opholdtilladelse til min kone og datter.

6. Samme dag kørte vi så til skatteverket og bestilte personnr. til dem begge

Besvar