Hvor længe kan man opholde sig udenfor Danmark som familiesammenført?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
KKK2018

Hvor længe kan man opholde sig udenfor Danmark som familiesammenført?

Indlæg af KKK2018 » 16.09.2018 15:16:14

Hej
Jeg er interesseret i at vide hvordan reglerne er ift. ophold udenfor Danmark, når man er familiesammenført. Vi er familiesammenført i 2013 og har sidenhen fået forlænget opholdstilladelsen to gange. Den seneste forlængelse er i foråret 2018.
På denne opholdstilladelse står der at at der er meddelt opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold, dvs. der er tale om en tidsbegrænset opholdstilladelse og jeg forstår det som at der næste gange eller inden næste fornyelse kan søges om permanent ophold, hvis kravene er opfyldt?
I brevet er der også oplysninger om hvor længe man må opholde sig i udlandet.
Der er dog to ting jeg gerne vil have en afklaring på.

1) Må vi opholde os op til max 12 måneder udenfor landet, mhp. at vi har boet lovligt i landet i mere end to år og idet der er meddelt mulighed for varigt ophold?

2) Der står at man må opholde sig max 6 hhv. 12 mdr. sammenhængende i udlandet. Vil det sige at man tæller fra ny af hver gang man rejser ud af landet og 6-12 mdr. frem eller er det 6-12 mdr. i alt på 1 år? I så fald at det er sidstnævnte, regnes året fra 1/1 til 31/12 hvert år?

Nedenfor er hvad der står i brevet omkring ophold udenfor Danmark:

§17, stk. 1(bortfald)En opholdstilladelse bortfalder, når udlændingen opgiver sin bopæl i Danmark. Tilladelsen bortfalder endvidere, når udlændingen har opholdt sig uden for landet i mere end 6 på hinanden følgende måneder. Er udlændingen meddelt opholdstil-ladelse med mulighed for varigt ophold, og har udlændingen lovligt boet mere end 2 år her i landet, bortfalder opholdstilladelsen dog først, når udlændingen har opholdt sig uden for landet i mere end 12 på hinanden følgende måneder. I de nævnte tidsrum medregnes ikke fravær på grund af værnepligt eller tjeneste, der træder i stedet herfor.§19, stk. 1, nr. 1 og 2(inddragelse) En tidsbegrænset opholdstilladelse kan inddrages:1) Når grundlaget for ansøgningen eller opholdstilladelsen var urigtigt eller ikke længere er til stede, herunder når udlændingen har opholdstilladelse efter §§ 7 eller 8, og forholdene, der har begrundet opholdstilladelsen, har ændret sig på en sådan måde, at udlændingen ikke længere risikerer forfølgelse, jf. §§ 7 og 8. Ved afgørelse efter 1. pkt. skal der tages hensyn til grundlaget for opholdstilladelsen.2) Når udlændingen ikke har fornødent pas eller anden rejselegitimation, jf. § 39, der giver adgang til tilbagerejse til udstederlandet.§27, stk. 1(opholdstilladelsens gyldighed)De i § 11, stk. 3, nr. 1, og stk. 5, § 17, stk. 1, 3. pkt., §§ 22, 23 og 25 a nævnte tids-rum regnes fra tidspunktet for udlændingens tilmelding til folkeregisteret eller, hvis ansøgningen om opholdstilladelse er indgivet her i landet, fra tidspunktet for ansøgningens indgivelse eller fra tidspunktet, hvor betingelserne for opholdstilla-delsen er opfyldt, hvis dette tidspunkt ligger efter ansøgningstidspunktet.

skaanebo

Re: Hvor længe kan man opholde sig udenfor Danmark som familiesammenført?

Indlæg af skaanebo » 16.09.2018 16:35:29

Det er folkeregistreringsregler, der gælder. I kan få svar på spørgsmålet hos Borgerservice.

KKK2018

Indlæg af KKK2018 » 16.09.2018 16:43:21

Ifølge folkeregistret skal man jo melde flytning, hvis man er væk i mere end 6 måneder. Men hvis man fx er væk ufrivilligt, fx ikke kan rejse hjem pga sygdom mm., er det jo ikke fordi man er rejst væk. Man betaler stadig husleje og alle andre regninger og betaler skat i DK.. ?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 16.09.2018 16:55:10

Læs det HELE:
https://nyidanmark.dk/da/Ord-og-begrebe ... styrelsen)

Man bør søge om dispensation for bortfald FØR man rejser nogen steder. Sygdom vil være en 'hjemrejsehindring', som også kan være grundlag for en dispensation.
mh
Rådgiver for ÆUG

KKK2018

Indlæg af KKK2018 » 16.09.2018 17:05:04

Jeg har læst den side.
Det jeg mangler afklaring på er netop den del med om man skal være væk i 6 sammenhængende måneder, før det tæller.. eller om det kan være fx 3x2måneder, der sammenlagt bliver 6 måneder. Tæller begge dele, eller kigger man kun på 6 sammenhængende måneder, hvor man er væk uden overhovedet at have været i DK i hele perioden?

Sådan som jeg læser det, er det 6 sammenhængende måneder, og i så fald behøver jeg ikke rode med en dispensation. Det er nemlig derfor jeg spørger.

Og er der nogen der ved hvor længe en afgørelse på en dispensationsansøgning tager? Tænker blot at hvis det tager flere måneder, er man lidt ilde stillet.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 16.09.2018 18:34:20

Myndighederne har det, som hedder vejledningspligt. Så spørg trygt.

KKK2018

Indlæg af KKK2018 » 16.09.2018 18:37:27

Jeg har skrevet til Udlændingestyrelsen... 2 gange nu... men ikke fået svar endnu... så derfor søgte jeg denne mulighed i tilfælde af at andre måske havde kendskab til det :)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 16.09.2018 19:17:22

Tror det er lettere bare at henvende sig personligt til Borgerservice.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 16.09.2018 20:58:21

Det kommer formodentlig an på, hvor lang perioden mellem de to udlandsophold er. Et smut til DK på et ferielignende ophold vil formodentlig ikke anses som afbrydelse af udlandsopholdet. Tre måneder ude, tre i DK, tre ude vil formodentlig ikke blive lagt sammen.

Men altså, så vidt jeg kan se koster det ikke noget at søge om dispensation, så hvorfor ikke bare gøre det?
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar