Hvornår søges familiesammenføring mm.?
-
Lottesbror
Hvornår søges familiesammenføring mm.?
Kære forum,
Først, tak for at i er her og UNDSKYLD hvis dette har været berørt før.
Min søsters indonesiske kæreste har nu været på besøg på turistvisum to gange 90 dage, næste gang han kommer herop til efteråret skal de giftes. Nu går overvejelserne på at søge familiesammenføring efterfølgende. Følgende spørgsmål opstår:
Hvornår i forløbet søger man om FS? Mens han er her på turistvisum?
Bliver hans turistvisum forlænget indtil der er truffet en afgørelse om FS, eller forlænges hans ophold mens processen varer?
Når han kommer næste gang til september og de søger om FS, er det så en fordel at købe flybillet retur, eller kan den undværes?
Vi har nogenlunde styr på grundlæggende betingelser for FS, meget af vores viden er hentet her på dette fantastiske forum samt på nyidanmark.dk, men er det nok? Anbefales det generelt at tilknytte en advokat?
Hvis du er nået hertil siger vi allesammen her TAK! Og vi sætter stor pris på den indsigt du kan give hvis du har været i en lignende situation.
Først, tak for at i er her og UNDSKYLD hvis dette har været berørt før.
Min søsters indonesiske kæreste har nu været på besøg på turistvisum to gange 90 dage, næste gang han kommer herop til efteråret skal de giftes. Nu går overvejelserne på at søge familiesammenføring efterfølgende. Følgende spørgsmål opstår:
Hvornår i forløbet søger man om FS? Mens han er her på turistvisum?
Bliver hans turistvisum forlænget indtil der er truffet en afgørelse om FS, eller forlænges hans ophold mens processen varer?
Når han kommer næste gang til september og de søger om FS, er det så en fordel at købe flybillet retur, eller kan den undværes?
Vi har nogenlunde styr på grundlæggende betingelser for FS, meget af vores viden er hentet her på dette fantastiske forum samt på nyidanmark.dk, men er det nok? Anbefales det generelt at tilknytte en advokat?
Hvis du er nået hertil siger vi allesammen her TAK! Og vi sætter stor pris på den indsigt du kan give hvis du har været i en lignende situation.
Re: Hvornår søges familiesammenføring mm.?
ja, i skal søge mens visum stadig er gyldigt !
der gives procedult ophold, så man kan afvente, det er IKKE visum der bliver forlænget, men der kommer
et brev ca. 14 dage efter (herunder at det er muligt at søge tilbagerejse tilladelse = få en visum sticker i pas)
da det er et krav, fra flyselskabet at der kræves returbillet - eller anden one way ticket retur, skal i have det
(sørg for at den kan ændres eller tilbagebetales)
absolut ikke nødvendigt med advokat, tvivls
kan du ret sikkert få besvaret i dette fine forum,
og der ikke noget jura, man skal opfylde betingelser, og dem er der ingen ''elastik'' i
NB : aldrig nævne et ord om at der planlægges FS i.f.m. ansøge om visum, og sørg for
fødselsattest + civilstandsattest i skal bruge til vielse er legaliceret og oversat
der gives procedult ophold, så man kan afvente, det er IKKE visum der bliver forlænget, men der kommer
et brev ca. 14 dage efter (herunder at det er muligt at søge tilbagerejse tilladelse = få en visum sticker i pas)
da det er et krav, fra flyselskabet at der kræves returbillet - eller anden one way ticket retur, skal i have det
(sørg for at den kan ændres eller tilbagebetales)
absolut ikke nødvendigt med advokat, tvivls
og der ikke noget jura, man skal opfylde betingelser, og dem er der ingen ''elastik'' i
NB : aldrig nævne et ord om at der planlægges FS i.f.m. ansøge om visum, og sørg for
fødselsattest + civilstandsattest i skal bruge til vielse er legaliceret og oversat
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Han får slet ikke lov til at komme ombord på flyet, hvis han ikke har en returbillet, så den kan ikke spares.
Normalt ville du kunne finde en vejledning på startsiden, ved at klikke på RÅDGIVNING og derpå FAMILIESAMMENFØRING, men i øjeblikket er der ingen, fordi der træder nye regler i kraft, og vejledningen skal opdateres. Jeg vil tro, du vil finde den nye om nogle dage.
Men kort fortalt:
1) Der kan søges om fs, mens han er på turistvisum.
2) Hvis den første hurtige screening viser at det er sandsynligt at ansøgningen imødekommes, får han 'processuelt ophold', dvs. kan blive i DK indtil ansøgningen er færdigbehandlet. Under processuelt ophold har man IKKE ret til at arbejde, og ej heller sygesikring. Man skal derfor sørge for at man har tegnet en rejsesygesikring, som kan forlænges.
3) NEJ, det anbefales ikke at bruge advokat. Enten opfylder man betingelserne, og får fs, eller også gør man ikke og får afslag, og det kan ingen advokat lave om på.
Og jeg går ud fra, at I har styr på de nye regler, som træder i kraft 1. juli?
Normalt ville du kunne finde en vejledning på startsiden, ved at klikke på RÅDGIVNING og derpå FAMILIESAMMENFØRING, men i øjeblikket er der ingen, fordi der træder nye regler i kraft, og vejledningen skal opdateres. Jeg vil tro, du vil finde den nye om nogle dage.
Men kort fortalt:
1) Der kan søges om fs, mens han er på turistvisum.
2) Hvis den første hurtige screening viser at det er sandsynligt at ansøgningen imødekommes, får han 'processuelt ophold', dvs. kan blive i DK indtil ansøgningen er færdigbehandlet. Under processuelt ophold har man IKKE ret til at arbejde, og ej heller sygesikring. Man skal derfor sørge for at man har tegnet en rejsesygesikring, som kan forlænges.
3) NEJ, det anbefales ikke at bruge advokat. Enten opfylder man betingelserne, og får fs, eller også gør man ikke og får afslag, og det kan ingen advokat lave om på.
Og jeg går ud fra, at I har styr på de nye regler, som træder i kraft 1. juli?
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
Lottesbror
Kære gambler og Mh,
Tak for jeres indsigt og tid!
Tak for jeres indsigt og tid!
Hvis man ønsker at rejse til DK på en enkeltbillet, kan man jo indgive sin ansøgning om opholdstilladelse på den danske ambassade i Jakarta og afvente, at den bevilges. For så kan man uden problemer rejse på en enkeltbillet til DK.
Jeg har lignende problem, jeg har snakket med politiet og de siger at enkeltbillet ikke er et problem, hvis vi rejser sammen og jeg kan vise at jeg har penge til returbilletten eller hvis man rejser alene at der kan oplyses kontakt oplysninger på den/en, der bor her, som vil tage ansvar for returen.
prøv at forklar det i *afgangs* lufthavnen,
fordi :
de tager udgangs punkt i at rejsende bliver afvist v/ankomst uden returbillet, og fly selskab skal så lade
vedkommende flyve retur for deres regning
danskere kan også risikere problemer ved afgang, til f.eks. thailand hvor returbillet er senere end visum er gældende
eller de 30 dage man for stempel ved ankomst (uden visum)
og fordi nogen siger at det ikke er et problem, skal man ikke tage det for pålydende, at det gælder hele forløbet
sidst vi landede i Hamburg, ? politiet til returbillet, og har også oplevet at selvom det var sidste dag (v/afgang)
at visum var gyldigt...så mente politiet det da gyldigt mange dage endnu....de kiggede kun på dato,er på et
105 dages visum, hvor man må bruge 90
det fakta at mange forskellige person, både fra/og udenfor EU har hastet med at købe en eller anden billet
for at opfylde krav ved afgang, eller bliver nægtet afrejse....
de tager udgangs punkt i at rejsende bliver afvist v/ankomst uden returbillet, og fly selskab skal så lade
danskere kan også risikere problemer ved afgang, til f.eks. thailand hvor returbillet er senere end visum er gældende
og fordi nogen siger at det ikke er et problem, skal man ikke tage det for pålydende, at det gælder hele forløbet
sidst vi landede i Hamburg, ? politiet til returbillet, og har også oplevet at selvom det var sidste dag (v/afgang)
at visum var gyldigt...så mente politiet det da gyldigt mange dage endnu....de kiggede kun på dato,er på et
det fakta at mange forskellige person, både fra/og udenfor EU har hastet med at købe en eller anden billet
Hmm... det er da godt nok latterligt, så selvom man står med et visum/bevis på opholdstilladelse til destinationen, så tager de det ikke for gode varer?gambler skrev: ↑10.08.2018 14:41:01fordi :
Har snakket med paskontrolafdelingen af politiet.
nu skriver du en eller anden billet, hvordan vil den hjælpe på det, vil en billet til hjemlandet ikke kun være gyldig grund i forhold til det du skrev tidligere?
-
mh1
- Kontakt:
Du kan købe den billigst mulige billet til en destination udenfor Schengen. Fx en Ryanair til England, en afbudsrejsevtil Marokko eller Tyrkiet el.lign.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Fedt det må jeg gøre, men for lige at være sikker, så glæder alt det her kun visum, hvis man har en opholdstilladelse, så er det okay med enkeltbillet?
-
mh1
- Kontakt:
I teorien ja, men nogle steder kan de muligvis være så fixerede på visumreglerne, at de ikke tillader boardings uden tilbagerejse/ud-af-Schengen-billet.
Egentlig opholdstilladelse med et kort får man jo også først efter at man kommer til DK, så vidt jeg ved.
Egentlig opholdstilladelse med et kort får man jo også først efter at man kommer til DK, så vidt jeg ved.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Ja kortet får man sikkert først her, men du kan jo bevise du har opholdstilladelse, med bekræftelsen fra SIRI. Men hvis det bare skal være ud af Schengen, så tænker jeg sådan en billet til uk ikke koster alverden hvis den bare er bestilt i god tid.