Kære medlemmer - jeg håber I kan give mig et par råd. Jeg har forsøgt at få klar besked fra myndighederne - men forgæves. jeg har også forsøgt at samle information fra nogle af Jer, der ligger inde med viden og erfaringen - men kan stadig ikke helt får puslespillet til at gå op - så måske kan I hjælpe med et par brikker.
Jeg har kendt en ukrainsk kvinde i 3 år - og ofte være i Ukraien de sidste 3 år. Hun har været ansat som direktør i min virksomhed. Vi har været i Polen sammen og i Thailand sammen.
Vi har søgt om besøgsvisum - og ikke angivet af vi var kæresten - og 14 uger efter kom der så afslag. Jeg har naturligvis skrevet at jeg vil dække alle hendes omkostninger i forbindelse med besøget - vi søgte om 21 dage.
Efter det telefonsike afslag fra vor ambassade i Kiev til hende - kontaktede jeg Ministeriet for flygtninge, indvandere og integration, og oplyste dem at vi vare kærester. Ministeriet har nu sendt "klagen" til udlændigestyrelsen for at bede dem kigge på det igen. Og vi har nu en forhåbning om at de vil ændre deres beslutning. desværre har vi ingen kærestefotos, hvor vi begge står på en romantisk blomstermark - men jeg synes vi har dokumentation nok for at bevise at dette forhold ikke er et internet dating forhold.
Vor endelige mål er at gifte os så hun kan blive i landet - men om det sker nu eller om 2 måneder er ligegyldigt. Vi ønsker at gøre det på den "teknisk" bedst mulige måde. Vi vil helst giftes i DK.
Hvis nu ikke hun får visum - så ser jeg følgende muligheder, 1) hun søger et turistvisum - men her har jeg indtrykket af at der ikke er turist-ture til danmark af en varighed af et par uger eller derover. Og jeg synes det er tåbeligt at skulle betale for hotel - som ikke benyttes, Er der nogle gode råd her? Alternativet kunne være en turustitur til Polen - og hun kunne så frit droppe hotel i Polen - og komme til Danmark - men igen fjollet.
Men med lidt gode råd kan vi måske få hende herop. jeg kan forstå at det tager i min kommune 14 dage fra man hanvender sig til kommunen om at man skal giftes - og får udleveret de mange spørgeskemaer - og så til man reelt bliver gift. Er der en hurtigere vej?
Jeg kan forstå, at hvis jeg skal give en bnkgaranti - så vil jeg få den tilbage, hvis hun forlader landet rettidigt (hvilket hun skal meddele/dokumnetere for ambassaden i Kiev). Gøres det blot ved at indsende kopi af stempel i pas - eller hvordan?
Men hvis vi vælger at vi søger om familiesammenføring - og hun så år lov til at blive - så går min bankgaranti tabt.
Vil det være smart at gifte os - og hun så tager hjem igen til ukraine - og søger visa igen - nu som ægtefælle. Så er min bankgarati frigivet - og jeg kan forstå at man ikke beder om bankgaranti for besøgsvisum til ægtefæller. Vi kunne så ved andet besøg bede om familiesammenføring - eller? Jeg vil gå ud fra at hun som ægtefælle nemt får visa (10 dage) - og så denne gang uden bankgaranti.
men er der noget med at vi/hun faktisk skal søge om familiesammenføring fra ukraine - eller kan det gøres mens hun er i danmark på besøgsvisum - men nu som ægtefælle - og hun så får lov til at blive i de 7 måneder behandlingen vil tage (jeg har særbørn).
Jeg kan også forstå at fordi jeg har børn - som bor hos mig 5 dage ud af 14 - så vil kravet om forsøgerpligt/bankgaranti bortfalde i forbindelse med ansøgning om familesammenføring - kan nogle bekræfte det? (ligesom boligkravet i øvrigt også bortfalder).
Slutteligt vil jeg gerne høre om erfaringen med, at hvis hun måtte ønske at tage hjem til ukraine i løbet af processen for familiesammenfring - vil hun så få vanskeligt ved at komme tilbage inden familesammenføringsprocessen er gennemført - eller kan man ved kommunes borgerservice få forlænget visum/indrejse tilladelsen - uden at man skal søge påny gennem ambassde og udlændinge service??
jeg håber at nogle af jeg vil kommentere på dette - idet vi somsagt mangler et par gode råd - råd som vi ikke kan få direkte ved myndighederne.
på forhånd tak,
Kroshka[/b]
hjælp - taktik- hvad gør vi
Hej Kroshka
Da vi søgte om visum til min kæreste ( nu kone ) da lavede jeg den fejl, at jeg skrev ven, og ikke kæreste i invitations brevet til hende, det betød at hun fik afslag, jeg rettede telefonisk henvendelse til US, og sendte også en mail til dem med forklaring om hvordan det hang sammen, fortalte dem at jeg havde lavet en fejl i invitationen, havde skrevet ven og ikke kæreste, de genoptog ansøgningen, efter ialt 4 måneder fra første dag, fik hun visum. vi søgte om privat besøgs visum.
Hvis du stiller garanti for at hun får visum, så snupper de den, HVIS i søger om FS medens hun er her i landet.
Er man gift, så må de ikke bede om garanti
Anden gang man søger om visum går det som regel rimeligt hurtig, hvis man overholder tiden for visumet, for os tog det Ca. en uge.
Hvis i søger om FS medens hun er her i DK, så må hun ikke forlade landet uden vider, hun kan få en tilbagerejse tilladelse, som gælder i 3 måneder, det tager en 7-10 dage eller så at få.
Hilsen Alf
Da vi søgte om visum til min kæreste ( nu kone ) da lavede jeg den fejl, at jeg skrev ven, og ikke kæreste i invitations brevet til hende, det betød at hun fik afslag, jeg rettede telefonisk henvendelse til US, og sendte også en mail til dem med forklaring om hvordan det hang sammen, fortalte dem at jeg havde lavet en fejl i invitationen, havde skrevet ven og ikke kæreste, de genoptog ansøgningen, efter ialt 4 måneder fra første dag, fik hun visum. vi søgte om privat besøgs visum.
Hvis du stiller garanti for at hun får visum, så snupper de den, HVIS i søger om FS medens hun er her i landet.
Er man gift, så må de ikke bede om garanti
Anden gang man søger om visum går det som regel rimeligt hurtig, hvis man overholder tiden for visumet, for os tog det Ca. en uge.
Hvis i søger om FS medens hun er her i DK, så må hun ikke forlade landet uden vider, hun kan få en tilbagerejse tilladelse, som gælder i 3 måneder, det tager en 7-10 dage eller så at få.
Hilsen Alf
Kære Alf,
tak for din reaktion - det lader til vi har gjort samme fodfejl i starten, men jeg håber da ikke at genbehandlingen vil tage lige så lang tid som den første behandlig. Men jeg vil prøve at ringe til dem i morgen.
Lad os nu antage at hun så nu vil få visum, efter at jeg har oplyst at vi er kærester, og hun vil få visum til 21 dage Det vil så i princippet give os tid nok til at blive gift. Hvis vi så gør det - uden at søge om FS - vil vi så ikke opnå 1) at vi undgår at skulle give "besøgs-bankgaranti" ved næste besøg og 2) at hun så hurtigere vil få visum, nu da vi er gift.
Har du kendskab til om man i tilfælde af, at der er "særbørn", får - per difinition - dispensation fra den såkaldte forsøger pligt, og bankgaranti i forbindelse med FS.
Sætter stor pris på den hjælp jeg vi kan få.
Kroshka
tak for din reaktion - det lader til vi har gjort samme fodfejl i starten, men jeg håber da ikke at genbehandlingen vil tage lige så lang tid som den første behandlig. Men jeg vil prøve at ringe til dem i morgen.
Lad os nu antage at hun så nu vil få visum, efter at jeg har oplyst at vi er kærester, og hun vil få visum til 21 dage Det vil så i princippet give os tid nok til at blive gift. Hvis vi så gør det - uden at søge om FS - vil vi så ikke opnå 1) at vi undgår at skulle give "besøgs-bankgaranti" ved næste besøg og 2) at hun så hurtigere vil få visum, nu da vi er gift.
Har du kendskab til om man i tilfælde af, at der er "særbørn", får - per difinition - dispensation fra den såkaldte forsøger pligt, og bankgaranti i forbindelse med FS.
Sætter stor pris på den hjælp jeg vi kan få.
Kroshka