Hej allesammen.
Jeg har fundet mig en amerikansk kæreste, og vi vil meget gerne flytte sammen her i Danmark og leve vores liv sammen og have børn osv. i fremtiden.
Jeg er i tvivl om, om det overhovedet kan lade sig gøre, eller om vi skal gå fra hinanden og prøve at komme videre.
Vores situation er, at jeg er 22 år og han er 25 år gammel. Jeg bliver 24 år til juni 2019.
Jeg er studerende (på 2. semester) og ville ikke kunne forsørge ham på min SU. Han har en bacheloruddannelse, som han har taget i USA.
Vi øver dansk sammen, men det er svært, når vi ikke ser hinanden så længe ad gangen. Dog er han ret intelligent og har nemt ved at tage det til sig.
Ingen af os har haft fuldtidsarbejde før.
Jeg bor i Mjølnerparken (3 værelses), hvilket jeg er glad for. Det ligger tæt på mit studie og er til at betale (jeg lejer et værelse ud til en veninde). Det er svært at finde noget, der er til at betale når man er på SU i København, og hvor det er tilladt at holde kat også.
Jeg er så dansk, som man kan blive. Hele min familie er også fra Danmark.
Vi kan godt skrabe de 50.000 kroner sammen, som vi skal have stående i banken - måske mere, hvis vi snakker med vores familier.
Min plan er, at søge til december (når jeg er 23 1/2), og at vi så selvfølgelig gifter os først.
Men er det helt umuligt, når jeg ikke kan forsørge ham, han ikke kan snakke dansk endnu og når jeg bor i et udsat boligområde?
Hvis vi bliver godkendt og han kommer til Danmark, vil han meget gerne læse videre og tage en kandidat. Hvordan er reglerne for det? Skal han selv betale for det, kan den konto vi laver i banken evt. dække det? Og kan han få SU?
Hvordan er vores chancer?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Hvordan er vores chancer?
Har du nogen som helst mulighed for at bruge EU-reglerne, dvs. flytte til Sverige og pendle til dit studie i en overskuelig periode (mindst tre mdr.)?
Hvis du kan det, behøver I ikke vente til du bliver 23 ½, såfremt I bliver gift, og der vil så ikke være hverken 'forbud' mod at bo i ghettoområde, sprogkrav eller andet.
En familiesammenført vil formodentlig stadig kunne studere gratis, men kravene til at få SU bliver formodentlig strammet, både for danske og udenlandske studerende.
Hvis du kan det, behøver I ikke vente til du bliver 23 ½, såfremt I bliver gift, og der vil så ikke være hverken 'forbud' mod at bo i ghettoområde, sprogkrav eller andet.
En familiesammenført vil formodentlig stadig kunne studere gratis, men kravene til at få SU bliver formodentlig strammet, både for danske og udenlandske studerende.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG