visum til svigermor, hvem skal invitere?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
PeterL
Indlæg: 31
Tilmeldt: 27.04.2013 06:14:33

visum til svigermor, hvem skal invitere?

Indlæg af PeterL » 19.06.2017 07:55:23

Vi er i Danmark og venter på min kones opholdskort som vi har ansøgt efter EU reglerne da vi boede i Spanien.
Mens vi venter på kortet vil vi gerne ha svigermor på besøg fra filippinerne.
Kan min kone selv invitere hende når hun er her på processuelt ophold?
Vi har søgt to gange før fra spanien, som afslog visum til svigermor, så vi vil sørge for at det går igennem denne gang.
Gode råd er velkomne!

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: visum til svigermor, hvem skal invitere?

Indlæg af skaanebo » 19.06.2017 10:33:20

Det er vist en misforståelse, at din kone skulle være på processuelt ophold, hvis I har søgt efter EU-regler.

Søger man efter EU-regler, får man ikke processuelt ophold, sådan som man gør efter nationale danske regler. Derimod får man alle rettigheder med det samme man søger, og kan derfor begynde arbejde, sprogskole, osv. med det samme.

PeterL
Indlæg: 31
Tilmeldt: 27.04.2013 06:14:33

Re: visum til svigermor, hvem skal invitere?

Indlæg af PeterL » 21.06.2017 10:27:32

Ja okay den del misforstod jeg vist. Betyder Det at hun selv Kan ansoege om hendes mors turistvisum? Hun har Jo hverken cpr nummer eller adresse I danmark og Heller Ingen bankkonto eller indtaegt.
Er Det ikke risiko for at dette Kan medfoere forlaenget behandling a visum ansoegningen? Er Det en mulighed at jeg inviteter min svigermor istedet? Eller hvordan gribes Det bedst an?

henrikah
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21.06.2017 10:21:11

Re: visum til svigermor, hvem skal invitere?

Indlæg af henrikah » 21.06.2017 12:15:27

Da mine svigerforældre kom til Danmark på besøg turistvisum i november var det mig der inviterede dem. Samt gjorde jeg det samme i 2011 ved svigermor.
Så jeg ville anbefale at du inviterer hende.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: visum til svigermor, hvem skal invitere?

Indlæg af skaanebo » 21.06.2017 12:32:07

Hvis du personligt har mødt svigermor før, kan du godt invitere hende.

Din kone har krav på at få udstedt cpr.nr. Hvis det er et problem og en langvarig proces, kan hun også få et samordensnummer udstedt hos Skat. Det ligner et cpr.nr. og kan bruges til at oprette bankkonto og indberette løn til Skat. Du skal huske, at når man søger efter EU-regler, får man alle rettigheder i landet med det samme. Man behøver ikke at sidde og trille tommelfingre på at få udstedt et cpr.nr. eller et opholdskort. Ens rettigheder afhænger ikke af administrative handlinger som fx udstedelse af et plastickort.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: visum til svigermor, hvem skal invitere?

Indlæg af fundiver199 » 09.07.2017 06:59:16

Hvis svigerforældrene er fra et land i Hovedgruppe 3 eller 4, er det nødt til at være din kone, der inviterer. Ellers får de afslag, fordi de ikke hører til de persongrupper, der som udgangspunkt kan få visum.

..............................................

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... besoeg.htm

Hovedgruppe 3
Hovedgruppe 3 omfatter lande, hvis statsborgere som udgangspunkt vurderes at udgøre en væsentlig risiko for ulovlig indvandring i Danmark eller andre Schengenlande. 

"Følgende lande er for tiden placeret i hovedgruppe 3:
 
Armenien, Aserbajdsjan, Burma (Myanmar), Burundi, Cameroun, Egypten, Elfenbenskysten, Filippinerne, Georgienvii, Ghana, Hviderusland (Belarus), Indien, Jordan, Kenya, Kuwait, Marokko, Rusland, Rwanda, Sierra Leone, Sri Lanka, Tyrkiet, Uganda, Ukrainevii, Vietnam.

vii Indehavere af biometriske pas udstedt af Georgien og Ukraine er fritaget for krav om visum ved indrejse i Danmark.

For statsborgere fra lande placeret i hovedgruppe 3, gælder det, at ansøgeren skal have en vis tilknytning til den herboende vært.

Til statsborgere fra denne gruppe lande gives der som udgangspunkt visum til:
ægtefæller
faste samlevere eller kærester
børn uanset alder og deres medfølgende ægtefæller
forældre og deres medfølgende ægtefæller samt
søskende og deres medfølgende ægtefæller."

................................

BEMÆRK at svigerforældre IKKE er med på denne positivliste!!!

Uanset om man logisk kan synes, "det er ligemeget", fordi det jo er "indlysende", at besøget gælder det samlede værtspar, så er det ikke sådan, juraen ser på det. Og derfor skal det være datteren / sønnen, der inviterer, også selvom det måske er den danske ægtefælle, der tjener hovedparten af familiens penge.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: visum til svigermor, hvem skal invitere?

Indlæg af fundiver199 » 09.07.2017 07:03:16

Bortset fra det er det rigtigt, at det her i praksis bliver svært, før din kone er folkebogført i Danmark. Så skal I formå at overbevise ambassaden om, at hun har EU-opholdsret, ved at sende dem al den samme dokumentation, som I har sendt til Statsforvaltningen.

Så hvis ikke din kones forældre er fra et land i Hovedgruppe 1 og 2, er det mest realistiske nok at vente, til hun har fået sit danske CPR-nummer, og der derfor ikke er problemer med at dokumentere, at hun bor i Danmark.

Besvar