Hej,-
Jag har sögt om familiesammenføring for min kone (hun er fra Indien og befinder sig i Sverige på turist visa) i Sverige. Jeg er dansk og svensk statsborger, har min egen lejlighed og arbejder om ingeniör i Sverige.
I går fik jeg et brev fra migrationsverket (se brevet forneden). Er der nogen som ved, hvordan skal jeg forholde mig til det?
"Angående din ansökan om uppehållstillstånd i Sverige
Ett uppehållstillstånd för bosättning grundat på anknytning ska vara klart innan inresan i Sverige, det framgår av 5 kap 18 § första stycket utlänningslagen. Det är endast i undantagsfall som tillstånd får beviljas efter inresan. Undantag kan göras exempelvis om utlänningen har en stark anknytning till en person som är bosatt i Sverige och att det skäligen inte kan krävas att utlänningen återvänder till ett annat land för att ge in ansökan där.
I de fall det finns ett minderårigt barn som är bosatt i Sverige ska Migrationsverket särskilt ta ställning till konsekvenserna för barnet att separeras från en förälder.
Av er ansökan framgår inte sådana skäl för Migrationsverket att göra undantag enligt 5 kap 18 § första stycket utlänningslagen.
Om du ändå avser att fullfölja din ansökan i Sverige ska du vara medveten om att du riskerar att få beslut om utvisning/avvisning samt eventuellt återreseförbud till Sverige.
Migrationsverket önskar snarast få besked om du avser att följa huvudregeln och lämna Sverige och ansöka om tillstånd innan inresan eller om du avser-
att fullfölja den ansökan som du nu har gett in. Besked önskas senast den n016-12-16. Du ska vara medveten om att Migrationsverket har långa väntetider och du har inte rätt att arbete i Sverige under väntetiden.
Bifogar utresebesked som ska lämnas till gränspolisen vid utresa.
Med vänlig hälsning
Migrationsverket"
Familiesammenføring i Sverige for Dansk og Svensk statsborger
-
Krishna123
Re: Familiesammenføring i Sverige for Dansk og Svensk statsborger
Årsagen til, at I modtager dette brev er, at ægtefæller til svenske statsborgere ikke kan søge, mens de opholder sig i Sverige. Det skal de gøre fra deres hjemland.
Din ægtefælle kan således ikke søge mens hun opholder sig i Sverige. Var du kun dansk statsborger kunne hun søge.
Så desværre har Migrationsverket ret, som jeg forstår reglerne.
Din ægtefælle kan således ikke søge mens hun opholder sig i Sverige. Var du kun dansk statsborger kunne hun søge.
Så desværre har Migrationsverket ret, som jeg forstår reglerne.
-
Krishna123
Hej,-
Tak for det hurtige svar. Men hvorfor skriver de fölgende for Nordiske medborgere:
http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... egler.html
Om man er Svensk statsborger er man vel også Nordisk medborger?
Men hvis det er således, at man ikke må väre Svensk statsborger så må jeg jo bare opsige mit svensk statsborgerskab...
Tak for det hurtige svar. Men hvorfor skriver de fölgende for Nordiske medborgere:
http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... egler.html
Om man er Svensk statsborger er man vel også Nordisk medborger?
Men hvis det er således, at man ikke må väre Svensk statsborger så må jeg jo bare opsige mit svensk statsborgerskab...
Reglerne for "nordiske" statsborgere omfatter desværre ikke svenske statsborgere.
Jeg ved ikke hvad der sker for jeres ansøgning, hvis du opgiver dit svenske statsborgerskab.
Min ægtefælle søgte om opholdskort i Sverige, mens jeg "kun" havde dansk statsborgerskab. Da opholdskortet var hjemme søgte jeg om svensk statsborgerskab, for at min ægtefælle hurtigere kan blive svensk statsborger.
Jeg ved ikke hvad der sker for jeres ansøgning, hvis du opgiver dit svenske statsborgerskab.
Min ægtefælle søgte om opholdskort i Sverige, mens jeg "kun" havde dansk statsborgerskab. Da opholdskortet var hjemme søgte jeg om svensk statsborgerskab, for at min ægtefælle hurtigere kan blive svensk statsborger.
Du har begået en fejl ved at blive svensk statsborger. Uanset du også er dansk, betragter Sverige dig nu kun som svensk, og derfor kan din ægtefælle ikke søge, mens han/hun er i Sverige.
Man kan ikke opsige sit svenske statsborgerskab, når man bor i Sverige.
Så din hurtighed med at søge om svensk statsborgerskab, inden din ægtefælle havde fået lovligt ophold i Sverige, har givet bagslag. Der er ikke andet at gøre end at forlade Sverige og søge forfra uden for Sverige.
Man kan ikke opsige sit svenske statsborgerskab, når man bor i Sverige.
Så din hurtighed med at søge om svensk statsborgerskab, inden din ægtefælle havde fået lovligt ophold i Sverige, har givet bagslag. Der er ikke andet at gøre end at forlade Sverige og søge forfra uden for Sverige.