Sagsbehandlingstiden hvad gør vi?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
lauras

Sagsbehandlingstiden hvad gør vi?

Indlæg af lauras » 26.06.2016 17:01:45

Kære Alle,

Jeg søgte 25.11.2015 familiesammenføring

fik kvitteringsbrev 15.12.2015

Jeg tager op til udlændingestyrelsen d.09.01.2016 og spørg ind om de havde lyst til at fortælle mig hvad de havde af dokumenter på os, der opdager jeg ambassaden i Cairo fik ikke sendt vores vielsesattest men kun oversættelsen.

Jeg skynder mig og sender den samme dag.

og på baggrund af udlændigestyrelses sagsbehandlingsmåde og metode og tid, så starter sagen først der. d. 09.01.0216 mener de!!

til dags dato har jeg intet hørt, jeg ringer, jeg rykker, jeg sender mails. og intet har rykket sig.

Der er nu gået siden november 7 måneder.

og fra sidst afleverede papir som er DERES fejl at den aldrig blev sendt med. Er nu 5 måneder og 3 uger.

De er overskrevet deres egen sagsbehabdlingstid og er simpelthen træt!!!!

Hvad har i af gode råd?
Hvad gør man?

Det skal siges jeg også har søgt aktindsigt for sikre mig alt i orden.

fundiver199

Re: Sagsbehandlingstiden hvad gør vi?

Indlæg af fundiver199 » 26.06.2016 20:04:36

lauras skrev:og på baggrund af udlændigestyrelses sagsbehandlingsmåde og metode og tid, så starter sagen først der. d. 09.01.0216 mener de!!
Det er rigtigt, at det er sådan, de beregner deres servicemål. Så det er lidt af en "nitte", hvis ambassaden ikke har sendt alle papirerne til US. Godt du opdagede det relativt hurtigt.
lauras skrev:til dags dato har jeg intet hørt, jeg ringer, jeg rykker, jeg sender mails. og intet har rykket sig.
Det er helt som, når du står i kø ved kassen i supermarkedet, og der er 27 andre kunder foran dig i køen. Så sker der heller ikke noget med din "sag", før du når frem til kassen, og det er din tur til at blive ekspederet.
lauras skrev:Hvad har i af gode råd? Hvad gør man?
Det bedste råd er at nyde sommeren og lade være med at bruge for meget negativ energi på ting, du alligevel ikke kan påvirke. Såsom ventetiden på sagsbehandling i US. Hvis din mand befinder sig i hjemlandet, så besøg ham i sommerferien.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.06.2016 20:21:46

Årsagen til, at der lige nu er ekstra lang ventetid på familiesammenføring, er flygtningeboomet i 2. halvår af 2015. Udlændingestyrelsen har fået lov at ansætte et større antal nye medarbejdere. Når de alligevel ikke har formået at øge antallet af afgørelser om asyl eller familiesammenføring endnu, skyldes det ifølge et nyligt svar til Folketinget følgende:

1) Det tager tid at oplære de nye medarbejdere.

2) De har prioriteret at behandle Dublin sager på asylområdet. Det skyldes, at hvis en anmodning om overførsel af en asylansøger efter Dublin forordningen ikke er fremsat inden for 3 måneder, så kan asylansøgeren ikke længere overføres. Og så ville Danmark skulle behandle ansøgningen i stedet.

3) Pga. ændret nationalitetssammensætning blandt asylansøgere i 2. halvår 2015 har færre sager kunne afgøres efter 1. asylsamtale.

Da der de senere måneder kun er kommet relativt få nye asylansøgere til Danmark, er der lys for enden af tunnelen. I løbet af 2016 vil US formentlig have gnavet sig gennem bunken af verserende asylsager, og kan så herefter begynde at nedbringe sagspuklerne på andre områder.

Chr. R.

Indlæg af Chr. R. » 27.06.2016 16:24:32

lauras skrev:...og på baggrund af udlændigestyrelses sagsbehandlingsmåde og metode og tid, så starter sagen først der. d. 09.01.0216 mener de!!
...
Min hustru ansøgte d. 12-1, og altså efter dig.

Her har vi både fået et mail om at stille garanti, stillet garantien samt fået tilsendt et brev for 2,5 uger siden om, at hun har fået Opholdstilladelse godkendt i systemet.

Svaret på den lange sagsbehandlingstid for dig, skyldes måske at jeres sag ikke er "simpel"???

lauras

Indlæg af lauras » 27.06.2016 19:39:06

Jamen det jo lige det jeg ikke forstår!

Når jeg kigger på min side står der ansøgning modtaget!

og det betyder at sagen er jo engang ikke underbehandling endnu !

og på baggrund af det så kan man ikke vide om den er simpel eller kompliceret? før de starter behandligen!"?

Eller har jeg fuldstændig misforstået det?

joekogsamir

Indlæg af joekogsamir » 28.06.2016 04:36:52

Hej Lauras. Jeg står i nøjagtig den samme situation som dig, hvis det kan være en lille trøst, at du ikke er helt alene. Vi sendte ægtefællesammenføringen ind d. 12 nov. '15 og fik bekræftelse på modtagelsen d. 1. dec. Vi har siden ikke hørt noget. Heller ikke på en skriftlig henvendelse i marts. Omkring 1 maj fik jeg at vide, at sagen var under screening. Sidst i maj fik jeg at vide, at sagen givetvis var kompliceret. Midt juni fik jeg at vide, at de end ikke har taget stilling til om, hvorvidt de vil behandle sagen. Man bliver temmelig frustreret og føler sig totalt magtesløs. Jeg har også taget imod rådet at ruste mig med oceaner af tålmodighed. Nu er der så sommerferie og jeg er, stik mod tidligere planer, nødt til at tage til Marrakech, Marokko. Men, som homoseksuelle er vores samliv dernede ikke helt ukompliceret. Håber på der snart sker noget i Udlændingestyrelsen for jer, os og alle de andre. ønsker alle en god sommer på trods. hilsen Jøk

joekogsamir

Indlæg af joekogsamir » 28.06.2016 04:43:30

PS. Vi blev gift her i Danmark i oktober '15 mens Samir var heroppe på alm. turistvisum. Ambassaden rådede os til, at han/vi rejste tilbage til Marokko ved udløbet af visummet, da det ellers måske ville kunne komplicere eller skade vores senere sag om ægtefællesammenføring. Vi har fortrudt mange gange, at han ikke blev her på processuelt ophold.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.06.2016 04:48:28

Hvis ansøgningen ikke er screenet endnu, har de ikke taget stilling til, om den er simpel eller kompliceret. Og dermed kan man ikke vide, om de vil melde et servicemål på 5 eller 10 måneder ud.

I Sverige oplyser Migrationsverket pt., at ventetiden på en ansøgning om familiesammenføring i bedste fald - dvs. ingen komplikationer overhovedet - er på 14-15 måneder. Så selvom det føles sådan, når man savner sin ægtefælle, er en sagsbehandlingstid på 7 måneder faktisk ikke specielt lang.

Når det tager lang tid at screene en ansøgning, sker det til gengæld ofte, at selve sagsbehandlingen er overstået få uger eller sågar dage efter, at man får besked om, at de behandler sagen. Så de kunne næsten lige så godt springe det led over og bare sende afgørelsen.

US synes ikke selv, det er særlig ideelt at være bagud med screening af ansøgninger. Men som sagt har det haft højest prioritet at behandle sager om overførsel af asylansøgere til andre lande efter Dublin forordningen.

lauras

Indlæg af lauras » 28.06.2016 07:00:31

joekogsamir skrev:Hej Lauras. Jeg står i nøjagtig den samme situation som dig, hvis det kan være en lille trøst, at du ikke er helt alene. Vi sendte ægtefællesammenføringen ind d. 12 nov. '15 og fik bekræftelse på modtagelsen d. 1. dec. Vi har siden ikke hørt noget. Heller ikke på en skriftlig henvendelse i marts. Omkring 1 maj fik jeg at vide, at sagen var under screening. Sidst i maj fik jeg at vide, at sagen givetvis var kompliceret. Midt juni fik jeg at vide, at de end ikke har taget stilling til om, hvorvidt de vil behandle sagen. Man bliver temmelig frustreret og føler sig totalt magtesløs. Jeg har også taget imod rådet at ruste mig med oceaner af tålmodighed. Nu er der så sommerferie og jeg er, stik mod tidligere planer, nødt til at tage til Marrakech, Marokko. Men, som homoseksuelle er vores samliv dernede ikke helt ukompliceret. Håber på der snart sker noget i Udlændingestyrelsen for jer, os og alle de andre. ønsker alle en god sommer på trods. hilsen Jøk

hvor er det ærligt .. og samtidig beroligt at jeg ikke er alene .. for jeg fatter ikke hvorfor det skulle være så svært .. og samtidig forstår jeg også funderliv ..

lad os håbe på det bedste for os og jer

lauras

Indlæg af lauras » 28.06.2016 07:01:48

fundiver199 skrev:Hvis ansøgningen ikke er screenet endnu, har de ikke taget stilling til, om den er simpel eller kompliceret. Og dermed kan man ikke vide, om de vil melde et servicemål på 5 eller 10 måneder ud.

I Sverige oplyser Migrationsverket pt., at ventetiden på en ansøgning om familiesammenføring i bedste fald - dvs. ingen komplikationer overhovedet - er på 14-15 måneder. Så selvom det føles sådan, når man savner sin ægtefælle, er en sagsbehandlingstid på 7 måneder faktisk ikke specielt lang.

Når det tager lang tid at screene en ansøgning, sker det til gengæld ofte, at selve sagsbehandlingen er overstået få uger eller sågar dage efter, at man får besked om, at de behandler sagen. Så de kunne næsten lige så godt springe det led over og bare sende afgørelsen.

US synes ikke selv, det er særlig ideelt at være bagud med screening af ansøgninger. Men som sagt har det haft højest prioritet at behandle sager om overførsel af asylansøgere til andre lande efter Dublin forordningen.
jeg kan godt forstå det dig, det hænger bare ikke sammen at nogen feks søger senere end os.. også får også et svar .. det er som om at nogen sager bliver sat til side end andre ..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.06.2016 08:55:05

Det er mit indtryk, at Udlændingestyrelsen forsøger at overholde deres servicemål i en så stor procentdel af sagerne som muligt. Hvilket fører til, at simple sager prioriteres, så de kan afgøres inden for servicemålet for f.eks. 99% vedkommende. Hvorimod de komplicerede sager modsvarende nedprioriteres.

Da jeres sag allerede har varet i mere end 5 måneder, må I desværre nok forvente, at den vil blive tildelt et servicemål på 10 måneder.

Man kan måske argumentere for, at det ville være mest rimeligt, at alle sager blev behandlet i den rækkefølge, de er kommet ind. Lige som køen ved kassen i et supermarked.

Men hvis ventetiden for 2 par med "simple" sager kan forkortes ved, at den øges for 1 par med en "kompliceret" sag, der tager dobbelt så lang tid at behandle, så er det vel også rimeligt nok, at de prioriterer at afgøre de simple sager først. Du kan sammenligne det med en "hurtigkasse" i supermarkedet, som er forbeholdt dem med højest 10 varer i kurven.

Jeg synes, det vigtigste må være, at servicemålene på sigt kommer tilbage til 3/5 måneder i stedet for de nuværende 5/10 måneder.

Indtil da skal man tænke ekstra grundigt over, om man vil indgive ansøgningen i hjemlandet, som I har gjort, eller under et visumbesøg i Danmark, som cirka 70% gør. Ved at søge i Danmark kan man være sammen under sagens behandling. Men omvendt er det ikke alle, der har det godt med op til 1 års lediggang.

ranju53

Indlæg af ranju53 » 04.08.2016 10:11:02

Vi har afleveret ansøgningen i starten af Marts hos politistation og fik kvittering med det samme. Indtil for 2 uger siden, kunne vi se i min side " ansøgning modtaget". Min side har været nede siden. Man har endnu ikke rørt sagen hvorfor vi ikke ved om de vil behandle sagen, om den er simpel eller kompleks. Det har altså været næsten 5 måneder siden US modtog ansøgningen

Besvar