Boligkravet og bolig i København

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
tilderuby

Boligkravet og bolig i København

Indlæg af tilderuby » 18.06.2016 11:14:45

Kære alle sammen.
Jeg skal per 1. september begynde at læse min kandidat i København og leder desperat efter bolig (det Københavnske boligmarked er jo for crazy). Men jeg vil gerne finde en bolig som kan opfylde boligkravet når min kæreste (kommende mand) og jeg vil søge om ægtefællesammenføring næste sommer.
Jeg har dog lidt svært ved at forstå den regel der hedder bolig med selvstændig indgang eller hvordan de nu skriver det. Mit spørgsmål er: ville jeg kunne leje en 2 værelseslejlighed nu, fremleje det ene værelse ud til en veninde for eksempel og selv bo på det andet. Ville denne bolig opfylde boligkravet når min kæreste og jeg vil søge om ægtefællesammenføring? Vi vil jo til den tid kun bo 1,5 mennesker per værelse som vel er inden for reglerne. Ikke?
De bedste hilsner, Tilde.

fundiver199

Re: Boligkravet og bolig i København

Indlæg af fundiver199 » 19.06.2016 06:32:53

Nej det vil ikke opfylde boligkravet, sådan som US tolker det i dag. ÆUG har set eksempler på afslag i en helt tilsvarende situation. Hvis du læser Jørgensens indlæg lige under dit eget, kan du se, at der er en vis tvivl om, hvorvidt US tolker reglerne korrekt. Men hvis I ønsker en hurtig sagsbehandling uden involvering af Udlændingenævnet, skal du ikke indrette dig boligmæssigt på den måde.

Hvad med at finde en bolig i Sverige og pendle det første halve års tid i stedet? Så kan I benytte EU-reglerne og slipper dermed ikke bare for boligkrav med også for bankgaranti og sprogprøve mv. Samt de stramninger i de danske regler, der givetvis kommer en gang til efteråret. Og desuden får din mand meget lettere adgang til permanent ophold efter 5 år.

Læs under "rådgivning", "flytte til Sverige/EU-land" og "flytte tilbage til Danmark".

tilderuby

Indlæg af tilderuby » 25.06.2016 23:15:14

Kan du uddybe hvordan vi på den måde helt præcist slipper for boligkrav, bankgaranti og sprogprøve?

Og har Sverige da helt andre regler end Danmark hvad gælder visum? Ville min kæreste bare kunne få lov at bo der eller?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.06.2016 06:43:29

Fordi der ikke er boligkrav, bankgaranti og krav om sprogprøve i EUs regler om fri bevægelighed. Se under "rådgivning" "flytte til Sverige/EU-land" og "flytte tilbage til Danmark". Og læs her:

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... retten.htm

Og ja når man har EU-opholdsret, "kan man bare bo der". Dog under visse betingelser om, at man ikke er terrorist eller social klient. Det er lige som, du "bare kan bo" i Odense Kommune, hvis du er dansk statsborger. Det er det, hele den fri bevægelighed i EU går ud på....

Besvar