Ferie når familesammenført -nogle stempler el andet?
Ferie når familesammenført -nogle stempler el andet?
Hej alle sammen.
Min mand og jeg blev familiesammenført sidste august, hvor han fik 2 års opholdstilladelse. Nu tager vi så snart til Kenya i lidt over en måned og vil høre om vi skal bruge nogle stempler i passet/tilladelser/andet for at tage lovligt ud og så vi er sikre på han kan blive lukket ind igen?
Han har et opholdskort og hans opholdstilladelse udløber august 2013.
På forhånd tak for hjælpen.
Min mand og jeg blev familiesammenført sidste august, hvor han fik 2 års opholdstilladelse. Nu tager vi så snart til Kenya i lidt over en måned og vil høre om vi skal bruge nogle stempler i passet/tilladelser/andet for at tage lovligt ud og så vi er sikre på han kan blive lukket ind igen?
Han har et opholdskort og hans opholdstilladelse udløber august 2013.
På forhånd tak for hjælpen.
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: Ferie når familesammenført -nogle stempler el andet?
Nej, han skal ikke have nogle specielle tilladelser.
Det er sådan, at når man er familiesammenført her i landet, har man ret til at tage på ferie hvor på kloden man ønsker det i maksimalt 6 måneder indenfor de første 2 år og derefter i maksimalt 12 måneder indenfor en 2 år periode. Hans opholdstilladelse mister på ingen måde sin gyldighed ved at I tager derned på ferie.
Det er sådan, at når man er familiesammenført her i landet, har man ret til at tage på ferie hvor på kloden man ønsker det i maksimalt 6 måneder indenfor de første 2 år og derefter i maksimalt 12 måneder indenfor en 2 år periode. Hans opholdstilladelse mister på ingen måde sin gyldighed ved at I tager derned på ferie.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Han skal dog naturligvis medbringe sit opholdskort, så han kan rejse tilbage til Danmark igen.
Ok, og han skal heller ikke forbi politistationen og have et stempel i passet inden vi rejser?
Niks.... I skal bare tage afsted
Min kenyanske hustru og jeg var selv i Kenya omkring nytår, og hun skulle vise sit Schengenkort (=opholdstilladelsen) samt pas ved indrejsen til Europa (Man bliver jo nødt til at mellemlande et eller andet sted heroppe inden flyskift til DK....). Da hun landede i CPH var der ingen, som spurgte efter noget (da var hun jo indrejst fra et andet Schengen-land). Vi kom i øvrigt ikke tilbage på samme tid, og hun var selv lige nede og vende for et par måneder siden. Hjemrejsen er helt uden problemer.
God tur "hjem"! Kenya er et dejligt land! Glæder mig selv til at komme derned igen, selv om vi ikke lige ved hvornår.
Mvh Michael
God tur "hjem"! Kenya er et dejligt land! Glæder mig selv til at komme derned igen, selv om vi ikke lige ved hvornår.
Mvh Michael
-
fundiver199
Din mand skal ikke bruge andet end sit opholdskort og sit pas for at komme ind og ud af Schengen. Men I skal selvfølgelig begge to undersøge før rejsen, hvilke visumkrav det land, der er mål for rejsen, stiller over for personer med jeres respektive statsborgerskab. Og her er det vigtigt for alle binationale par at være opmærksom på, at mange lande har forskellige visumkrav for forskellige nationaliteter.
Så selvom man som dansk statsborger f.eks. har været på ferie i Thailand og har oplevet, at man bare fik stemplet 30 dages visum i sit pas ved indrejsen, så betyder det ikke, at ens ægtefælle fra f.eks. Tanzania nødvendigvis har en lige så let og ubesværet adgang til Thailand, som man selv har. Og i den forbindelse spiller det ingen som helst rolle, at ens ægtefælle nu bor i Danmark i stedet for Tanzania. Det er alene statsborgerskabet, der er afgørende for evt. visumkrav.
Hvis man rejser sammen til ægtefællens hjemland, er det dog naturligvis kun den danske statsborger, der skal interessere sig for evt. visumkrav i det pågældende land.
Så selvom man som dansk statsborger f.eks. har været på ferie i Thailand og har oplevet, at man bare fik stemplet 30 dages visum i sit pas ved indrejsen, så betyder det ikke, at ens ægtefælle fra f.eks. Tanzania nødvendigvis har en lige så let og ubesværet adgang til Thailand, som man selv har. Og i den forbindelse spiller det ingen som helst rolle, at ens ægtefælle nu bor i Danmark i stedet for Tanzania. Det er alene statsborgerskabet, der er afgørende for evt. visumkrav.
Hvis man rejser sammen til ægtefællens hjemland, er det dog naturligvis kun den danske statsborger, der skal interessere sig for evt. visumkrav i det pågældende land.