Danskundervisning.

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

CNDK

Danskundervisning.

Indlæg af CNDK » 06.02.2012 16:25:58

Hej alle,

Jeg vil høre, om I har nogle gode råd eller egne erfaringer med at lære jeres ægtefælle dansk.

Hvordan greb I det hele an og startede?
Har I nogle konkrete danskbøger eller internet-sider, som I kan anbefale?
Kan I anbefale en skole med danskundervisning i København, som er selvbetalt?

I er velkomne til at skrive i denne tråd eller sende mig en privat besked.

På forhånd tak,
CN

fortvivletDK

Re: Danskundervisning.

Indlæg af fortvivletDK » 06.02.2012 18:15:58

Hej CNDK

min mand har nu i ca 5 mdr. været i gang med at lære dansk. det gaar stille og roligt fremad. da vi pt er bosat i malmö gaar han paa et kursus givet af frivillige. men jeg vil nok anbefale studieskolen hvis i selv er villige til at betale. har hört meget godt om det, hvis man virkelig önsker at göre noget ud af det. Herudover kan jeg anbefale en bog der hedder 'Grammatikken', som er en dansk grammatikbog for udlændinge. Generelt kan man finde gode ting paa biblioteket, f.eks. er opgaveböger en god ting.
Min mand og jeg bruger ogsaa tid paa at se film og serier paa dansk. vi har faaet set olsenbanden og er nu igang med Matador, det er baade underholdende men i höj grad ogsaa lærende med danske undertekster til, saa man ogsaa kan se ordene.
Det er meget vigtigt at man forsöger (selvom det kan være anstrengende) at tale dansk derhjemme.

Majbritt

Indlæg af Majbritt » 06.02.2012 20:23:47

Hej fortvivlet.dk,

Min mand vil meget gerne fortsætte sin danskundervisning i Malmø. Er det er gratis kursus - og kan man bare komme ind fra gaden? Min mand har endnu ikke fået sit svenske personnummer.

Pft.

Majbritt

resser
Geografisk sted: København

Indlæg af resser » 06.02.2012 20:39:37

Min hustru kom til Danmark i marts 2010 og startede i maj på sprogskolen, efter 6 måneder på sprogskolen begyndte vi kun at snakke dansk.
Hun ville slet ikke se de gamle danske film, men ville kun se de helt nye indviklede danske film, men her kan mænd og kvinder jo være forskellige eller et spørgsmål om høj eller lav uddannelse. I kunne jo også prøve at vise jeres mænd de nye danske film, som bedre fortæller om nutidens liv og kultur.

fortvivletDK

Indlæg af fortvivletDK » 07.02.2012 07:47:20

Vi ser de gamle danske film fordi vi begge synes de er charmerende og go' underholdning. Uddannelse tror jeg ikke spiller ind her, det skulle i hvert fald være underligt når man tænker på at vi begge er ingeniører :D

Majbritt:

Den undervisning jeg snakker om er i København og ikke i Malmö (desværre), min mand pendler de to dage om ugen til kurset.

CNDK

Indlæg af CNDK » 07.02.2012 08:20:51

Hej fortvivletDK,

Det er nogle gode råd, som du kom med! Jeg har også kigget lidt efter kurser, som udbydes af frivillige og har set, at Frelsens Hær har noget på Nørrebro. Er det der din mand går?

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 07.02.2012 10:12:55

Min mand har gået på KISS i kbh, den er lille men super god, alle jeg taler med som har gået der har kun rosende ord for den. han startede her i maj sidste år og afsluttede danskuddannelsen 3 her i januar i år, han er nu startede på maleruddannelsen.

han kom allerede her i januar 2011 hvor vi søgte fs, i ventetiden brugte vi meget tid på ar lære de mast almindelig fraser, jeg lavede en liste med en masse ord på, derudover gik han på kalejdoskobet inde på nørrebro det kan varmt ambefales og de laver også små hold og er professionelle, vi gav vist 150 kr om mdr for det så det er overskueligt.

derudover begyndte vi så småt at tale dansk herhjemme, bare små sætninger som tak for mad, skue ned for lyde, må jeg få/ be om. osv i den dur..

efter at have gået på danskskolen KISS i 1-2 mdr talte vi mere og mere dansk herhjemme, her 12 mdr efter han landede i dk taler vi kun dansk.

Vi har haft meget gavn af olsensbanden film, fordi de taler tydeligt og man kan sætte undertekster på. tror det er fordi humoren i den er noget der er velkendt fra det land han kommer fra, end det er noget med uddannelse, men vi ser også de nyere, her er det især film ala i kina spiser de hunde..

Vil lige pointere at min mand har ikke den store uddannelsesmæssig baggrund så det er ikke det der gør at han er blev så dygtig. Det er hans eget hårde arbejde plus en super god skole hvor de forstod at inspirere ham

fortvivletDK

Indlæg af fortvivletDK » 07.02.2012 13:52:16

Hej durmaz

jeg har godt hørt om kiss, men eksisterer det stadig? jeg kan ikke komme ind på deres hjemmeside synes jeg? Hvor ligger det og hvordan kan man få kontakt?

fortvivletDK

Indlæg af fortvivletDK » 07.02.2012 13:56:53

hej cndk

jep det er netop der han går, og det er han rigtig glad for. når vi engang vender tilbage til dk fra sverige vil han dog gerne på en "rigtig" sprogskole. det på nørrebro hos frelsens hær er et rigtig godt supplement til studierne derhjemme

CNDK

Indlæg af CNDK » 09.02.2012 14:57:05

Det er dejligt, at du kan anbefale stedet! Så tror jeg, at vi som en start også vil benytte os af den mulighed på Nørrebro, hvis der er plads på et hold - vi vil i hvert fald prøve at kontakte dem :D

Didactic

Indlæg af Didactic » 15.02.2012 15:09:21

KISS arbejder udelukkende med danskundervisning af veluddannede udlændinge. Hvor går man hen når ens ægtefælle hverken kan læse eller skrive?

closed1

Indlæg af closed1 » 15.02.2012 15:12:16

Prøv at henvende dig på den lokale sprogskole ,det ved garanteret hvordan i griber det an på den bedste måde ...

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 16.02.2012 13:55:43

KISS' telefonnummer (phone number) er (+45) 30 30 44 88.
KISS' adresse (address) er
Peder Skrams Gade 17
1054 København K.

her er linket til deres kontakt side
http://www.kiss.dk/

http://www.kiss.dk/

jeg havde ingen problemer med at komme ind på hjemmesiden, men kan godt huske at jeg nogle gange havde svært ved det. men ring til steen på det nummer øverest

Til det med at KISS kun tager veluddannet udlændinge vil jeg lige sige at min mand kun har grundskole fra sit hjemland (tyrkiet) lige godt og vel 8-9 år, han er ikke videre særlig boglig. så han er ikke særlig skolevant
derudover er/var hans engelskkundskaber heller ikke super gode undermiddel.

jeg havde under hans proccuelt ophold givet ham hjemmeundervisning i dansk så godt jeg kunne. derudover gik han to gange om ugen inde på kalejdoskobet på Nørrebro. Han knoklede med at lære sproget. Kalejdoskobet opfattede hurtigt at han havde potentiale til at lære dansk.

Så da han fik oph ringede jeg til kommunen og spurgte om KISS kunne være en mulighed for os og om de ville betale, det ville de.
Derefter ringede jeg til Steen som står for KISS, her talte jeg virkelig for min syge moster, han gik med til at give manden en chance om han kunne følge med...Han har knoklet mange timer hver dag alle dage, han har været sur, vred, frustreret ved at give op millioner af gange men har holdt fast eller jeg har støttet ham. jeg har virkelig siddet mange gange om hjulpet ham emd lektier..

Det gav porte han forsatte på KISS, og fuldførte dansk på 9 mdr på normeret tid. Faktisk har jeg ikke tal på hvor mange gange han kom hjem og fortalte at nu havde den ene højt uddannet dumpede efter den anden eller opgivet... mindes endda en der havde boet hele sit liv i england og talte flydende engelsk, som startede forfra.... Så det afhænger ikke af ens uddannelses mæssige baggrund altid, men mere om evner for at lære dansk men ikke mindst vilje...

Ingen tvivl man skal kunne læse og skrive så hvis man er analfabet så er det ikke KISS som er dansk 3 niveau men en skole der tilbyder dansk 1, her vil jeg ringe til ens kommune og snakke med dem der, de ved sikkert hvor det tilbydes.

Jeg kan rent ANBEFALE både KISS og ikke mindst KALEJDOSKOBET PÅ NØRREBRO til dem der ikke kan modtage den obligatoriske dansk undervisning endnu

fortvivletDK

Indlæg af fortvivletDK » 21.02.2012 11:30:56

hej durmaz og andre

jeg har hørt rygter om at kiss skulle være lukket for længe siden :? Er der noget om det?

soreng

Indlæg af soreng » 21.02.2012 11:59:56

Hvis du klikkede dig ind på deres side via det link som Durmaz gav i sin post, så vil du kunne se at Kiss har kurser der starter i marts 2012...Så helt lukkede virker de altså ikke :wink:

Besvar