Frivilligt arbejde?
-
iskrystaller
Frivilligt arbejde?
Mange tak for tidligere svar. Min kone er her på procedurelt ophold (dansk FS). Hun har m.a.o. ikke arbejdstilladelse endnu. Må hun gerne udføre frivilligt arbejde? Der er ingen penge i det, heller ikke godtgørelse o.l. Baggrunden er at hun kan skrive det på hendes CV, at hun kommer mere ud og dels at hun møder flere der taler dansk. Det er vel ok sålænge hun ikke skal betale skat?
-
fundiver199
Re: Frivilligt arbejde?
Nej det må hun desværre ikke, og tolkningen på området er restriktiv. Så det er næppe værd at løbe nogen risiko i den retning.
Når jeg skriver, at tolkningen er restriktiv, så er det fordi, det selvfølgelig altid vil være en tolkningssag, hvornår noget overhovedet er "arbejde". Men hvis det er noget, som din kone kunne skrive på sit CV, og hvor hun kunne komme ud og "møde mennesker", så er jeg rimeligt sikker på, at vi er langt på den forkerte side af grænsen for, hvad en person på visum eller processuelt ophold må foretage sig i Danmark.
Når jeg skriver, at tolkningen er restriktiv, så er det fordi, det selvfølgelig altid vil være en tolkningssag, hvornår noget overhovedet er "arbejde". Men hvis det er noget, som din kone kunne skrive på sit CV, og hvor hun kunne komme ud og "møde mennesker", så er jeg rimeligt sikker på, at vi er langt på den forkerte side af grænsen for, hvad en person på visum eller processuelt ophold må foretage sig i Danmark.