Starthjælpen afskaffes 1. januar 2012

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Juma
Indlæg: 325
Tilmeldt: 08.06.2007 09:03:36
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Starthjælpen afskaffes 1. januar 2012

Indlæg af Juma » 23.11.2011 22:44:32

Så er det ganske vist - lovforslaget, der skal afskaffe starthjælpen, er fremsat.


http://www.ft.dk/samling/20111/lovforsl ... remsat.htm

Juma
Indlæg: 325
Tilmeldt: 08.06.2007 09:03:36
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Starthjælpen afskaffes 1. januar 2012

Indlæg af Juma » 24.11.2011 12:08:56

Informationen er relevant for dem, der har fået dispensation for forsøgerkravet.

Ændringen gælder også introduktionsydelsen.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Starthjælpen afskaffes 1. januar 2012

Indlæg af fundiver199 » 24.11.2011 12:29:23

Det er rigtigt. Hvis man har fået dispensation, så kan der, især for par med børn, være mulighed for supplerende hjælp, hvis den herboende har en lav indtægt. Og det bliver selvfølgelig relevant for langt flere par, når satserne hæves kraftigt ved, at starthjælp erstattes med alm. kontanthjælp.

For et par med børn er satsen for kontanthjælp 26.690 om måneden, og det er der da givetvis rigtig mange referencer, der ikke tjener. Hvilket så også betyder, at der fremover for mange par vil være en massiv økonomisk fordel ved at få dispensation, selvom de opfylder alle kravene.

Dispensation vil således fremover ikke blot kunne sikre, at man i det hele taget kan bo sammen i Danmark. Den vil også kunne sikre et solidt økonomisk tilskud fra det offentlige hver måned, indtil den udenlandske ægtefælle kommer i arbejde eller begynder at studere, fordi opholdstilladelsen ikke er betinget af, at parret skal forsørge sig selv.

Og den samme betragtning gælder i forhold til anvendelse af EU-reglerne. Her vil der fremover for mange lavindkomstfamilier være massive økonomiske fordele forbundet med at have været arbejdstager i det andet EU-land i stedet for studerende eller grænsegænger.

Og det gælder jo vel at mærke også for alle dem, der allerede har opholdstilladelse. Der vil således formentlig være op til flere tusinde sammenførte familier, som efter 1. januar 2012 bliver berettiget til supplerende bistandshjælp, fordi den udenlandske ægtefælle er arbejdsløs og ikke er dækket af en A-kasse forsikring.

K-india
Indlæg: 128
Tilmeldt: 05.07.2011 11:51:28

Re: Starthjælpen afskaffes 1. januar 2012

Indlæg af K-india » 25.11.2011 23:59:40

fundiver199 skrev:Det er rigtigt. Hvis man har fået dispensation, så kan der, især for par med børn, være mulighed for supplerende hjælp, hvis den herboende har en lav indtægt. Og det bliver selvfølgelig relevant for langt flere par, når satserne hæves kraftigt ved, at starthjælp erstattes med alm. kontanthjælp.

For et par med børn er satsen for kontanthjælp 26.690 om måneden, og det er der da givetvis rigtig mange referencer, der ikke tjener. Hvilket så også betyder, at der fremover for mange par vil være en massiv økonomisk fordel ved at få dispensation, selvom de opfylder alle kravene.

Dispensation vil således fremover ikke blot kunne sikre, at man i det hele taget kan bo sammen i Danmark. Den vil også kunne sikre et solidt økonomisk tilskud fra det offentlige hver måned, indtil den udenlandske ægtefælle kommer i arbejde eller begynder at studere, fordi opholdstilladelsen ikke er betinget af, at parret skal forsørge sig selv.

Og den samme betragtning gælder i forhold til anvendelse af EU-reglerne. Her vil der fremover for mange lavindkomstfamilier være massive økonomiske fordele forbundet med at have været arbejdstager i det andet EU-land i stedet for studerende eller grænsegænger.

Og det gælder jo vel at mærke også for alle dem, der allerede har opholdstilladelse. Der vil således formentlig være op til flere tusinde sammenførte familier, som efter 1. januar 2012 bliver berettiget til supplerende bistandshjælp, fordi den udenlandske ægtefælle er arbejdsløs og ikke er dækket af en A-kasse forsikring.

Her er vidst et punkt, som jeg ikke lige havde set. Lad os antage, at jeg gifter mig med min kæreste og søger familiesammenføring - vi vil søge disp. da jeg har et særbarn. Jeg er pt på SU og min indkomst kan knapt dække vores leveomkostninger. Kan min kæreste da få bistandshjælp; og hvis han får det, hvilke konsekvenser har det fremtidigt for permanent opholdstilladelse? Jeg var ikke engang klar over, at han med de nuværende regler ville kunne få starthjælp...

Juma
Indlæg: 325
Tilmeldt: 08.06.2007 09:03:36
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Starthjælpen afskaffes 1. januar 2012

Indlæg af Juma » 21.12.2011 21:47:41

Så er loven endeligt vedtaget, dags dato.

http://www.ft.dk/samling/20111/lovforsl ... et.htm#dok

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Starthjælpen afskaffes 1. januar 2012

Indlæg af fundiver199 » 22.12.2011 08:04:33

@K-india

Ja din mand vil i den situation kunne få kontanthjælp, hvis han stiller sig til rådighed for arbejdsmarkedet. Om dette får betydning for, hvor hurtigt hans opholdstilladelse kan gøres permanent, afhænger af hvordan reglerne herfor ser ud på det tidspunkt, hvor han skal søge. Og da det jo formentlig ligger mindst 5 år ud i fremtiden, er det ikke noget, som nogen har mulighed for at vide. Folketinget kan jo således når som helst ændre disse regler (igen), og om 5 år har vi haft mindst et nyvalg til Folketinget.

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Starthjælpen afskaffes 1. januar 2012

Indlæg af closed1 » 20.02.2012 14:13:20

http://jp.dk/indland/article2700347.ece

Højesteret blåstempler starthjælp

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Starthjælpen afskaffes 1. januar 2012

Indlæg af fundiver199 » 20.02.2012 16:29:40

Selve dommen kan læses her:

http://www.domstol.dk/hojesteret/nyhede ... 159-09.pdf

Som jeg læser det, har Højesteret lagt vægt på, at staterne har det, de kalder en ret bred fortolkningsmargin i forhold til EMRK artikel 14, som omhandler forbud mod diskrimination på basis af bla. nationalitet. Og at starthjælpen nok medførte en indirekte forskelsbehandling på basis af nationalitet, fordi den oftere ramte udlændinge end danskere, men at forskelsbehandlingen var "lovlig", fordi den ikke åbenlyst var uproportional eller usaglig.

Højesteret skriver også, at starthjælpen ikke nødvendigvis er en hensigtsmæssig ordning, men at dette er et politisk spørgsmål, som det ikke er op til domstolene at blande sig i. Og det er nok også sådan, jeg umiddelbart ser på det. Bla. Rockwollfondens undersøgelse har således vist, at starthjælpen fik omkring 25% flere flygtninge i arbejde 3 år efter deres ankomst til Danmark, så på den baggrund kan man vel godt argumentere for, at den har tjent et sagligt formål. Og så er det nok rimeligt at sige, at vi er inde på den politiske spillebane, som domstolene skal holde sig væk fra.

kittykat
Indlæg: 3
Tilmeldt: 05.06.2012 17:52:46

Re: Starthjælpen afskaffes 1. januar 2012

Indlæg af kittykat » 05.06.2012 18:19:28

Hej :)
Mange tak for ditte dejlig forrum, Jeg var her sidst i 2009 inden min mand fik opholdstilladelse efter familiesammmenføring efter dansk regler. Vi er begge to thai statsborger hvor jeg har hjemmeboende særbørn som har opnået en selstændig tilknytning til Danmark de er 9 og 11 år født og opvokset i danmark plus vores egen fælles barn. Jeg har permanent opholdstilladelse da jeg er opvokset i Danmark . Vi har fået dispensation for forsørgelsekrav, boligkrav. Men der er kommet nye spørgsmål kan min mand og jeg søge om kontanthjælp pga. jeg har nedsat arbejdsevne pga langtidssygdom dermed ikke tjener nok til familie og meget svært at finde fast job til min mand. Lige nu er jeg blevet arbejdsløs uden A kasse. pr 1 juni. Jeg er ikke berettet til sygedagpenge da jeg er uheldig når det gælder arbejde hopper ud og ind pga. sygdom dermed ikke har tjent nok timer til at opfylde betingelser og chefen hele tiden reducere arbejdstimer. Jeg bruger tit kasse kredit eller låner penge af min svigerforældre for ikke og rode mig ind i kontanthjælp for at undgå at det går ud over min mands opholdstilladelser. Mange tak på forhånd håber det bedste for alle

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Starthjælpen afskaffes 1. januar 2012

Indlæg af fundiver199 » 06.06.2012 05:13:12

Hvis der ikke er stillet forsørgelseskrav ifm. din mands opholdstilladelse, er der da ikke noget i vejen for, at du eller han eller I begge kan modtage kontanthjælp i en periode, til I finder jer et nyt arbejde. Det er jo netop det, der ligger i, at forsørgelseskravet ikke stilles.

kittykat
Indlæg: 3
Tilmeldt: 05.06.2012 17:52:46

Re: Starthjælpen afskaffes 1. januar 2012

Indlæg af kittykat » 06.06.2012 08:31:33

Tusind tak for dine hurtige svar , sidst jeg var herinde med spørgsmål og usikkerhed omkring familiesammenføring så var det også dig der svarede mit indlæg. Jeg er meget taknemlig for dine indsats herinde. Det er også en super hjemmeside og alle de dejlige mennesker herinde som deler information med hinanden. Speciel dig fundiver , jeg har fulgt dit indlæg fra starten og kan se at du har hjulpet mange par som gerne vil leve sammen. Tusind tak :D

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Starthjælpen afskaffes 1. januar 2012

Indlæg af closed1 » 06.06.2012 08:44:03

iihh Hvor er det skønt når nogen er så positive :D :D :D :D :D

kittykat
Indlæg: 3
Tilmeldt: 05.06.2012 17:52:46

Re: Starthjælpen afskaffes 1. januar 2012

Indlæg af kittykat » 21.06.2012 21:25:51

Hej igen :) så er vi tilbage igen, da jeg alligevel er blevet usikker om jeg har gjordt tingene rigtigt. Vi søgte om kontanthjælp pga. sygdom og arbejdsløshed og vi fik bevilliget kontanthjælp af kommune, men ved nærmere kig i min mands afgørelse , står der at mig og min mand ikke må modtage kontanthjælp indtil han får meddelt permanent opholdstilladelse men længere nede står der fravigelse af forsørgelses og boligkrav på grund af særlige grunde. Da der blevet lagt vægt på at jeg har særbørn som har opnået selvstændig tilknytning til Danmark.Min mand askal forlænge hans opholdstilladelse nov 2013 men jeg er bange for at han får afslag pga. kontanthjælp.Usikker igen om jeg har forstået rigtigt :?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Starthjælpen afskaffes 1. januar 2012

Indlæg af fundiver199 » 22.06.2012 07:02:22

Mon ikke det er i afsnittet "gengivelse af retsregler", at der står, at man ikke må modtage kontanthjælp? Dette afsnit er bare en generel information om den gældende lovgivning, som er indeholdt i alle afgørelser, og forholder sig ikke specifikt til jeres sag.

anjabekker
Indlæg: 22
Tilmeldt: 26.04.2011 21:15:05

Re: Starthjælpen afskaffes 1. januar 2012

Indlæg af anjabekker » 19.07.2012 11:09:49

Hej det er da lige her jeg kan søge hjælp

Min mand har lige fået opholdstilladelse som gælder fra 20 feb 2012

Der er givet fravigelse for bolig og forsøgerkrav da jeg har 2 særbørn med selvstændig tilknytning til danmark

Jeg kan nu læse ud fra dette at han gerne må modtage kontanthjælp det ville være en stor hjælp for os da jeg selv er på kontanthjælp lige nu

vi skal søge forlængelse feb 2014 på dette tidspunkt er mine børn stadig under 18 så her vil fravigelsen vel stadig gælde eller hvad?

Kan læse at han normalt ikke må ha modtaget hjælp 3 år forinden han søger om permenet. Men hvis vi nu siger at han kun er på kontanthjælp 1 år så her det vel ingen betydning..

Har jeg forstået rigtig eller er hvordan

Hilsen ANja

Besvar