Tid bestilles over nettet på dette link http://epasaport.gov.tr/
Virker linket ikke så gå ind på google og søg på e-pasaport
På hjemmesiden er der en rød rubrik hvor der står hemen basvur tryk her.
Tryk herefter på øverest ud med krydset på, derefter på billedet af en globus.
Herefter er det bare at trykke sig frem.vælge den type pas man har, samt hvilket land man befinder sig i. Herefter kommer man til en side hvor der står en dato samt klokkesæt, dette er ikke den endelig tid. Til sidst i processen kan du selv vælge tid (Dette vidste vi ikke).
Herefter skal du trykke på billedet af et ur og du bliver viderstillet til en side hvor der skal tastest Info in på den der skal have fornyet sit pas…
VIGTIGT: alle data skal være korrekt tastet ind, for gudsskyld sørg for at email er tastet korrekt ind. Vi kom til at lave en taste fejl og det var en fejl der gjorde at vi ikke kunne komme på ambassaden som planlagt hvorfor kommer sener.
Der er et felt hvor du kan taste en anden person ind som du har med (hvis du har dette). Det kan du kun hvis den anden har et tyrkisk kimlik nummer, hvis det er en dansker undlades dette. Tryk nu på devam et
Og du bliver viderestillet til kalenderen og her kan du vælge den dato der passer bedst.
Tryk så godkendt og en bekræftelse mail ville blive sendt til dig ( hvis du har tastet den rigtig ind ).
I den mail er et link som du skal trykke på for at bekræfte din tid… Denne mail er ret vigtigt da du blive der her er et reference nummer du skal bruge. Print denne side ud så du for gudsskyld ikke mister det nummer. Dette nummer kan du blive afkrævet når du møder på ambassaden (ikke alle bliver krævet dette nummer).
Herefter får du endnu en bekræftelse mail.
Når du møder op på ambassaden ( Rosbæksvej 15, hellerup)skal du have
Pas
Nûfus Cüzdani
Dansk sygesikringskort
Opholdtilladelsekort
Og militærpapir hvis værnepligt i tyrkiet er aftjent (ikke alle bliver spurgt).
Billede (Billedet skal være 5x5 cm amerikansk pas str. Med lys baggrund).
De er rigtig strikse med billedet, da vi var der havde vi både dansk pas str. Plus det billede der blev brugt ved min mands pas i tyrkiet, ingen af disse blev godkendt, hvorfor det billede der blev godkendt til passet i tyrkiet pludseligt ikke var godt nok vides ikke .
Hvis billedet ikke godkendes så sus ned på strandvejen nr. 155 (Det tager ca. 10 min at gå derhen) her er tyrkisk fotoshop som udmærket kender til den tyrkiske amb. Strikse krav. Da vi tog derned stod de 7 andre vi havde stået med på ambassaden sørme også i den fotoshop … Alle havde fået afvist billedet.
Så er det tilbage til ambassaden og afslutte ansøgningen for at få fornyet pas.
Man får svar omkring passet over email efter ca. 10-15 dage( den mail man brugte da man bestilte tid).
Ved evt. problemer eller spørgsmål ring 39205500 lokal 210. På dette nummer talers der også dansk men de vil helst tale tyrkisk. Grundet prob med mailen måtte vi ringe flere gange til ambassaden. Nogle af gangene blev der smækket på når det var mig der ringet de blev fornærmet over mit tyrkisk var så ringe og jeg fortrak dansk, min tyrkiske veninde siger at dette ikke er udsædvanligt.
Er din ægtefælle dansk og du vil have denne med ind er dette ikke noget problem, denne skla bare huske sit pas for en sikkerhedskyld…
Hvis man er bekendt med tyrkisk offentlig kontorer i Tyrkiet, og hvordan disse fungere, jaaaa så er ambassaden lidt ligesådan…
Hele processen forløb ganske smertefrit da først vi havde fået styr på mailproblemet og billedet.. Har man alt med tager det ikke lang tid