Lægebesøg
Lægebesøg
Hejsa, min kone og jeg er vendt tilbage til Danmark efter vi har boet i tyskland i et par år, så vi har udnyttet EU reglerne. Vi har nu søgt om opholdstilladelse i Danmark igennem EU reglerne og venter på at få hendes opholdskort. Hun har derfor intet sygesikringsbevis, og derfor er mit spørgsmål om hun kan gå til lægen på mit sygesikringskort indtil hun får sit eget, eller hvordan er de regler. Vi har nemlig lige fundet ud af at hun er gravid, så vi ville jo meget gerne til lægen
Håber i kan besvare mit spørgsmål.
-
fundiver199
Re: Lægebesøg
Selvfølgelig kan hun gå til lægen. Spørgsmålet er, om I får en regning. Hvis hun har ret til ophold i Danmark, har hun også ret til gratis lægebehandling. Men problemet er, at det ved man jo først, når US har taget stilling til jeres ansøgning.
Så i princippet er det sådan, at hvis I får afslag, så kan I også få en regning for de sundhedsydelser, din kone har modtaget, da hun jo i så fald blot har været midlertidigt i Danmark som turist. I bør medbringe kvittering for ansøgt opholdskort, når I besøger lægen.
Så i princippet er det sådan, at hvis I får afslag, så kan I også få en regning for de sundhedsydelser, din kone har modtaget, da hun jo i så fald blot har været midlertidigt i Danmark som turist. I bør medbringe kvittering for ansøgt opholdskort, når I besøger lægen.
Hej igen, så har jeg fået svar fra min læge og hun siger sådan her:
Jeg har forhørt mig hos sygesikringen ang din hustru.
I bør henvende jer hos Borgerservice for at få udstedt et sundhedskort,
det er Kommunen der vurderer om man er berrettiget til dette.
Er dette ikke tilfældet , er beh.desværre for egen regning.
Men borgerservice vil jo ikke udstede et sundhedskort før min kone har et opholdskort. Kan min kone ikke komme ind under mit sundhedskort når vi har søgt igennem EU relgerne?
Jeg har forhørt mig hos sygesikringen ang din hustru.
I bør henvende jer hos Borgerservice for at få udstedt et sundhedskort,
det er Kommunen der vurderer om man er berrettiget til dette.
Er dette ikke tilfældet , er beh.desværre for egen regning.
Men borgerservice vil jo ikke udstede et sundhedskort før min kone har et opholdskort. Kan min kone ikke komme ind under mit sundhedskort når vi har søgt igennem EU relgerne?
-
fundiver199
I kan også bare vælge at betale, og så gemme regningen og forlange at få den refunderet, når din kone har fået opholdskort. Jeg er bange for, at der ikke findes nogen nem måde at løse det her problem på. Men tag dog hen på Borgerservice og bed dem vejlede jer om, hvordan I bør forholde jer. Hvis andre forumskribenter har gjort sig personlige erfaringer med denne situation, må de meget gerne bidrage til tråden.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Hos min tidligere læge i DK koster en konsultation kun 300 kr. Det er vel overkommeligt, for at få ro i sindet mht. graviditeten? En scanning koster noget mere, men den skulle jo heller ikke være nødvendig endnu.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG