Dobbelt statsborgerskab for nyfødt
-
mikeodense
Dobbelt statsborgerskab for nyfødt
Vi er et dansk/russisk par, hun russisk, jeg dansk. Vi er bosiddende i DK.
Vi har flere steder hørt at børn af blandede par kan få dobbelt statsbogerskab hvis begge lande accepterer dette. Det gør Danmark og Rusland åbenbart ved nyfødte/børn under 18.
Men jeg kan ikke finde noget konkret læsning om dette og kan slet ikke finde ud af hvordan processen sættes igang, mht. russiske og danske myndigheder.
Ifølge ambassaden er det noget de af og til laver for børn for at slippe for visum, men de er vist næppe de rigtige at blive rådgivet af vedrørende den danske side af sagen.
Er der nogen ulemper ved dobbelt statsborgerskab for barnet?
Vi har flere steder hørt at børn af blandede par kan få dobbelt statsbogerskab hvis begge lande accepterer dette. Det gør Danmark og Rusland åbenbart ved nyfødte/børn under 18.
Men jeg kan ikke finde noget konkret læsning om dette og kan slet ikke finde ud af hvordan processen sættes igang, mht. russiske og danske myndigheder.
Ifølge ambassaden er det noget de af og til laver for børn for at slippe for visum, men de er vist næppe de rigtige at blive rådgivet af vedrørende den danske side af sagen.
Er der nogen ulemper ved dobbelt statsborgerskab for barnet?
Re: Dobbelt statsborgerskab for nyfødt
Der er vel ingen andre ulemper end de ulemper, som gælder for alle, der har mere end et statsborgerskab. Fx at man selv om man indrejser til Rusland på et dansk pas, anses for russisk af de russiske myndigheder og derfor kan nægtes adgang til dansk konsulær hjælp, hvis man fx tilbageholdes af russiske myndigheder. Ligesom to pas naturligvis skal fornyes, ligesom alle andre former for id-kort i respektive land. Så man fordobler med andre ord også mængden af bureaukrati.
Du kan læse mere om dobbelt statsborgerskab her:
http://www.dk-mor-i-udlandet.com/statsborgerskab.htm
Du kan læse mere om dobbelt statsborgerskab her:
http://www.dk-mor-i-udlandet.com/statsborgerskab.htm
-
fundiver199
Hvis barnet bliver født i Danmark, så er vejen til dansk statsborgerskab helt ligetil, da det tildeles ganske automatisk, hvis mindst en af forældrene er dansk statsborger. Og så kan I jo i ro og mag overveje, om barnet også har brug for et russisk statsborgerskab og i givet fald hvorfor.
De russiske regler på området må I udersøge i Rusland, d.v.s. det må som udgangspunkt være en opgave for din kone.
De russiske regler på området må I udersøge i Rusland, d.v.s. det må som udgangspunkt være en opgave for din kone.
I øvrigt er statsborgerskab jo ikke noget, man søger om, når barnet fødes. Man fødes normalt med et eller flere statsborgerskaber helt uden at man skal søge om det, medmindre ens forældre da er helt statsløse.
Selv om I ikke registrerer jeres barn hos de russiske myndigheder, vil jeres barn således være russisk statsborger, akkurat ligesom jeres barn vil være dansk statsborger, uanset om barnet registreres hos danske myndigheder eller ej. Men de enkelte lande kan så have regler om, at man mister sit statsborgerskab, hvis man ikke sørger for at registrere sig, som regel i forbindelse med at man bliver myndig ved 18-21-års-alder.
Men som regel er der jo flere fordele ved at have flere statsborgerskaber, så hvorfor ikke bare få ordnet papirerne?
Selv om I ikke registrerer jeres barn hos de russiske myndigheder, vil jeres barn således være russisk statsborger, akkurat ligesom jeres barn vil være dansk statsborger, uanset om barnet registreres hos danske myndigheder eller ej. Men de enkelte lande kan så have regler om, at man mister sit statsborgerskab, hvis man ikke sørger for at registrere sig, som regel i forbindelse med at man bliver myndig ved 18-21-års-alder.
Men som regel er der jo flere fordele ved at have flere statsborgerskaber, så hvorfor ikke bare få ordnet papirerne?
-
fundiver199
Det lyder mærkeligt, for I tilfælde af f.eks. skilsmisse må man da gå ud fra, at en russisk kvinde som noget ret naturligt kan tage sit eget mindreårige barn med sig tilbage til Rusland. Også selvom barnet er født i f.eks. Danmark og har en dansk far. Så jeg gætter på, at det forholder sig nogenlunde, som skaanebo skriver. Også i Rusland.
Dobbelt statsborgerskab for voksne er jo nogen andet end for mindreårige børn, hvis forældre har to forskellige nationaliteter. Her har f.eks. Danmark jo andre og skrappere regler for voksne end for børn af binationale par. Og mon ikke det forholder sig på nogenlunde samme måde i f.eks. Rusland?
Dobbelt statsborgerskab for voksne er jo nogen andet end for mindreårige børn, hvis forældre har to forskellige nationaliteter. Her har f.eks. Danmark jo andre og skrappere regler for voksne end for børn af binationale par. Og mon ikke det forholder sig på nogenlunde samme måde i f.eks. Rusland?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Rusland accepterer dobbelt statsborgerskab, dvs. fx. at en person med russisk statsborgerskab erhverver sig amerikansk statsborgerskab også: http://stpetersburg.usconsulate.gov/dua ... ality.html
Derfor er det særdeles sandsynligt at det også accepterer at et barn født af en russisk mor er russisk statsborger, men barnets fødsel skal anmeldes til det russiske konsulat.
Det vil medføre at barnet skal have både sine russiske og sine danske identitetspapirer med ved rejser til Rusland.
Derfor er det særdeles sandsynligt at det også accepterer at et barn født af en russisk mor er russisk statsborger, men barnets fødsel skal anmeldes til det russiske konsulat.
Det vil medføre at barnet skal have både sine russiske og sine danske identitetspapirer med ved rejser til Rusland.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
mikeodense
Tak for svarene... er blevet en del klogere.
Jo, Rusland accepterer skam dobbelt statsborgerskab.
Kan man forestille sig at der også følger forpligtelser med? Såsom hæren osv?
Jo, Rusland accepterer skam dobbelt statsborgerskab.
Kan man forestille sig at der også følger forpligtelser med? Såsom hæren osv?
-
mh1
- Kontakt:
Nemlig: http://www.travel.state.gov/travel/cis_ ... _1006.html
"Russian external passports extended by Russian consulates or embassies overseas are not considered valid for departure from Russia no matter how long the extension. Bearers of such passports must apply for a new passport inside the country. Males of conscript age (18 - 27 years old) who are deemed to be Russian citizens may experience problems if they have not satisfied their military service requirement."
"Russian external passports extended by Russian consulates or embassies overseas are not considered valid for departure from Russia no matter how long the extension. Bearers of such passports must apply for a new passport inside the country. Males of conscript age (18 - 27 years old) who are deemed to be Russian citizens may experience problems if they have not satisfied their military service requirement."
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Lande, som har værnepligt, lader normalt ikke borgere bosatte i udlandet indskrive til hæren. Men det må I jo finde ud af til den tid - der er trods alt 18 år at løbe på, og reglerne kan jo laves om mange gange inden da.
-
mh1
- Kontakt:
@ skaanebo, nej - men får mikeodense og hans kone en søn, bør sønnen holde sig fra at besøge Rusland mellem sit 18. og 27. år, hvis han får russisk og dansk statsborgerskab - ellers risikerer han at blive nødt til at aftjene værnepligt for at kunne slippe ud igen 
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Min kone er russisk statsborger og jeg er dansk, hun har kontaktet den russiske ambasade, og de oplyser at vi skal medbringe dåbsattest (oversat og apostile stemplet), og så skal jeg underskrive, at jeg tillader min søn også bliver russisk statsborger.
-
Schjerbeck
Er i samme situation ... dog med en datter...... og derfor syntes jeg at du skal tænke på at hvis din dreng får et russisk statsborgerskab, betyder det også at han kan indkaldes til den russiske hær..... ligesom i Danmark.
I får det til at lyde som om, at statsborgerskab er noget man selv (forældrene) kan vælge. Det er det som regel ikke. Hvis man fødes af en russisk kvinde, så er man per definition også russer, hvad enten man kan lide det eller ej. Man kan så lade være med at gøre de russiske myndigheder opmærksom på sin eksistens og ens forældres statsborgerskab, men hvis man senere besøger Rusland, og russiske myndigheder så finder ud af, at man faktisk har en russisk mor, så regnes man stadig som russer af myndighederne, og man kan derfor blive nægtet adgang til dansk konsulær bistand, hvis uheldet er ude.
Skaanebo: jeg tror du tager fejl i det du siger mht. Rusland. Så vidt jeg har kunnet finde ud af, er børn som er født i udlandet af russiske kvinder, ikke automatisk russiske statsborgere, men skal ansøge om at blive det. Det er noget andet hvis de fødes i Rusland.
Dette betyder at man faktisk skal give sit samtykke om at barnet får russisk statsborgerskab, det sker ikke automatisk. Og så risikerer man at barnet mister sit danske statsborgerskab på den bekostning, istedet for at opnå dobbelt statsborgerskab som det var hensigten.
Dette betyder at man faktisk skal give sit samtykke om at barnet får russisk statsborgerskab, det sker ikke automatisk. Og så risikerer man at barnet mister sit danske statsborgerskab på den bekostning, istedet for at opnå dobbelt statsborgerskab som det var hensigten.
Hvis nogen har prøvet dette(specifikt for Rusland), så vil jeg meget gerne høre fra dem om hvad der skete. Andre jeg har kontakt med har åbenbart fåët at vide af den russiske ambassade at man derfra vil orientere de danske myndigheder om dette, og hvad siger de mon til det?Coper skrev:Min kone er russisk statsborger og jeg er dansk, hun har kontaktet den russiske ambasade, og de oplyser at vi skal medbringe dåbsattest (oversat og apostile stemplet), og så skal jeg underskrive, at jeg tillader min søn også bliver russisk statsborger.
-
mh1
- Kontakt:
@ Thomas T, der er vist ligemeget, om det er moderen eller faderen, der er russisk statsborger, det afgørende er fødested. Børn født med kun en russisk statsborger-forælder bliver som hovedregel ikke automatisk russiske, hvis de fødes uden for Rusland. Ny regel fra 2003.
http://visalink-russia.com/russian-fede ... nship.html
http://visalink-russia.com/russian-fede ... nship.html
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG