Hej.
Er der nogen er ved om det er rigtigt at bankgarantien bliver halveret når den udenlandske ægtefælle har bestået sin danskprøve? Min mand har for nyligt bestået dansk 3. Sagen er dog den, at det er hans forhenværende kone der stillede bankgaranti. De blev skilt i december hvorefter vi blev gift kort tid efter. Lige nu ligger der altså to sager hos US: den ene er den de sender for at høre om han stadig har en form for tilknytning til DK, og den anden er den ansøgning om fs som vi indgav den 23/12 -10. Hvis det biver sådan at det er den nye fs de går ud fra, ja så skal jeg jo nok betale bankgaranti, men jeg bliver bare i tvivl om, om jeg skal betale hele beløbet fordi det er en 'ny' sag, eller om jeg skal betale halvdelen fordi han har bestået dansk.
Det blev vist lidt kringlet, men håber der er nogen der forstår mit spørgsmål.
på forhånd tak!
Halvering af bankgaranti efter bestået danskeksamen
-
Miss Fighter
Re: Halvering af bankgaranti efter bestået danskeksamen
Det er rigtigt, at halvdelen af beløbet bliver frigivet når din mand har bestået Danskprøven. Men eftersom jeres sag er "ny" kan jeg forestille mig, at I skal starte forfra igen. Kender nemlig en som også blev skilt og hendes sag blev startet forfra igen. Dvs de to år hun allerede havde boet i DK blev ikke talt med og opholdstilladelsen starter fra den dag hun blev gift med den nye mand.
Så på baggrund af denne erfaring tror jeg jeres sag vil blive behandlet påny igen. Men dette er kun mit gæt. Tror du skal høre US ang. dette og husk at få det på skrift.
Så på baggrund af denne erfaring tror jeg jeres sag vil blive behandlet påny igen. Men dette er kun mit gæt. Tror du skal høre US ang. dette og husk at få det på skrift.