Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af closed1 » 06.03.2013 21:36:19

Hvis du har brugt din ægtefælles fradrag i år og du ikke er sammen med ægtefællen ved årets udgang , skal du tilbage den skat du har sparet ved at bruge fradraget .

sukkerknald
Indlæg: 16
Tilmeldt: 13.11.2011 16:02:29

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af sukkerknald » 06.03.2013 22:31:00

Okay...
jeg fik kun overført hans fradrag det første år han var her fordi han ikke havde noget arbejde. Sidste år og i år har han selv sit fradrag...så burde det vel ikke have nogen betydning..

tyrkiet
Indlæg: 36
Tilmeldt: 30.11.2010 16:42:30

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af tyrkiet » 15.05.2013 19:39:50

Jeg har været på skattekontoret idag, ang at få min mands skattefradrag. Vi ankom til Dk og søgte familiesammenføring efter euregler d 19 dec 2012. Han modtog sit opholdskort d 10 maj 2013. Jeg fik beskeden fra skattekontoret, at fordi jeg havde været begrænset skattepligtig til Danmark inden vi kom kunne jeg ikke overføre hans skattefradrag for året 2012, kun for de ca 14 dage. Jeg har modtaget fp fra Dk og min mand har ikke haft nogen indtjenning. Vi har boet i Grækenland. Er der nogle som kan hjælpe mig med et svar om det er korrekt, at jeg ikke har krav på hans fradrag.
Mvh Barut

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af mh1 » 15.05.2013 21:43:39

Der kom nye regler om ægtefællefradrag for begrænset skattepligtige i 2011.

Så vidt jeg forstår, skal man være berettiget til at bruge 'grænsegængerreglerne', for at kunne få ægtefællens uudnyttede fradrag overført. Altså: man skal bo i et EU-land, arbejde i et andet og min. 75% af ens indtægt skal være fra lønarbejdet i det andet EU-land.
mh
Rådgiver for ÆUG

tyrkiet
Indlæg: 36
Tilmeldt: 30.11.2010 16:42:30

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af tyrkiet » 16.05.2013 08:41:36

Vil det sige, at jeg har boet i Grækenland, men haft min indtægt fra Danmark, så jeg kan gå under grænsegængerreglen?????? Hos skat står jeg nemlig som begrænset skattepligtig? og kan dermed ikke benytte min mands fradrag.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af mh1 » 16.05.2013 10:00:05

Læs nu det hele: du skal ARBEJDE i et andet EU-land, for at kunne være grænsegænger.

Pensionsindtægt er ikke lønindtægt, og du kan derfor ikke bruge grænsegængerreglerne.
mh
Rådgiver for ÆUG

tyrkiet
Indlæg: 36
Tilmeldt: 30.11.2010 16:42:30

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af tyrkiet » 17.05.2013 12:45:55

mh skrev:Læs nu det hele: du skal ARBEJDE i et andet EU-land, for at kunne være grænsegænger.

Pensionsindtægt er ikke lønindtægt, og du kan derfor ikke bruge grænsegængerreglerne.
Var hos skat igår, og pension er ligestillet med en arbejdsløn. Da jeg modtager over 75 procent af min indkomst fra Dk men er bosat i et andet Euland, det giver mig ret til at være grænsegænger

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af mh1 » 18.05.2013 15:35:25

Kan så konstatere, at skat modsiger sig selv. Jeg har oplysningen om at det skal være arbejde fra skats egen hjemmeside.
mh
Rådgiver for ÆUG

tyrkiet
Indlæg: 36
Tilmeldt: 30.11.2010 16:42:30

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af tyrkiet » 19.05.2013 11:39:54

mh skrev:Kan så konstatere, at skat modsiger sig selv. Jeg har oplysningen om at det skal være arbejde fra skats egen hjemmeside.
Grænsegængerreglerne C.F.5 fortæller KLART og tydeligt at pension er ligestillet med lønarbejde, læs venligst

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af mh1 » 19.05.2013 11:46:27

Jeg gentager: skat modsiger sig selv. Du fik jo også en anden besked hos skat i første omgang, ikke sandt?

Det fik jeg så ligeledes, da jeg søgte efter reglerne på skat.dk.

Du har så været heldig at finde et andet svar.
mh
Rådgiver for ÆUG

tyrkiet
Indlæg: 36
Tilmeldt: 30.11.2010 16:42:30

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af tyrkiet » 19.05.2013 13:33:03

mh skrev:Jeg gentager: skat modsiger sig selv. Du fik jo også en anden besked hos skat i første omgang, ikke sandt?

Det fik jeg så ligeledes, da jeg søgte efter reglerne på skat.dk.

Du har så været heldig at finde et andet svar.
Jeg fik i første omgang besked at jeg ikke var berettiget fordi jeg var begrænset skattepligtig til Dk, men at jeg skulle rette min forskudsopgørelse inden 1 juli for skatte året 2012 og udfylde en blanket hvori jeg anmoder om at blive, grænsegænger, dette kan lade sig gøre hvis man bor i andet eu land men modtager min. 75 procent af sin indtægt fra Dk. Der står klart efter de nye regler, at pension er ligestillet med lønarbejde. Indvidere Står det i kildeskatteloven. Du har ret hvis man er begrænset skattepligtig kan man ikke gøre brug af denne ordning, men man skal altså udfylde en blanket om anmodning om at blive grænsegænger

tyrkiet
Indlæg: 36
Tilmeldt: 30.11.2010 16:42:30

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af tyrkiet » 19.05.2013 13:34:42

tyrkiet skrev:
mh skrev:Jeg gentager: skat modsiger sig selv. Du fik jo også en anden besked hos skat i første omgang, ikke sandt?

Det fik jeg så ligeledes, da jeg søgte efter reglerne på skat.dk.

Du har så været heldig at finde et andet svar.
Jeg fik i første omgang besked at jeg ikke var berettiget fordi jeg var begrænset skattepligtig til Dk, men at jeg skulle rette min forskudsopgørelse inden 1 juli for skatte året 2012 og udfylde en blanket hvori jeg anmoder om at blive, grænsegænger, dette kan lade sig gøre hvis man bor i andet eu land men modtager min. 75 procent af sin indtægt fra Dk. Der står klart efter de nye regler, at pension er ligestillet med lønarbejde. Indvidere Står det i kildeskatteloven. Du har ret hvis man er begrænset skattepligtig kan man ikke gøre brug af denne ordning, men man skal altså udfylde en blanket om anmodning om at blive grænsegænger
og stadig førtidspension er ligestillet med løn, kan du modbevise dette vil jeg være dig taknemmelig

tyrkiet
Indlæg: 36
Tilmeldt: 30.11.2010 16:42:30

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af tyrkiet » 19.05.2013 13:38:15

tyrkiet skrev:
tyrkiet skrev:
mh skrev:Jeg gentager: skat modsiger sig selv. Du fik jo også en anden besked hos skat i første omgang, ikke sandt?

Det fik jeg så ligeledes, da jeg søgte efter reglerne på skat.dk.

Du har så været heldig at finde et andet svar.
Jeg fik i første omgang besked at jeg ikke var berettiget fordi jeg var begrænset skattepligtig til Dk, men at jeg skulle rette min forskudsopgørelse inden 1 juli for skatte året 2012 og udfylde en blanket hvori jeg anmoder om at blive, grænsegænger, dette kan lade sig gøre hvis man bor i andet eu land men modtager min. 75 procent af sin indtægt fra Dk. Der står klart efter de nye regler, at pension er ligestillet med lønarbejde. Indvidere Står det i kildeskatteloven. Du har ret hvis man er begrænset skattepligtig kan man ikke gøre brug af denne ordning, men man skal altså udfylde en blanket om anmodning om at blive grænsegænger
og stadig førtidspension er ligestillet med løn, kan du modbevise dette vil jeg være dig taknemmelig
Det er også vigtig at få med, at har man været gift feks. hele 2012 og er kommet til Dk fra et Eu land så har du fuld ret til at få din ægtefælles fradrag for HELE 2012 hvis der ikke har været indtægt i det oprindelig Eu land du ankom fra. Tidspunket er ligegyldigt, det kan være d 31 dec 2012

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af mh1 » 19.05.2013 13:52:33

"og stadig førtidspension er ligestillet med løn, kan du modbevise dette vil jeg være dig taknemmelig"

Det skulle jeg jo helst ikke kunne, og hvis jeg var i dit sted ville jeg godt nok ikke takke for et sådant bevis :wink:

Det eneste jeg fastholder er, at skat modsiger sig selv. Som i så mange andre tilfælde er skat særdeles tilbøjeligt til at forvirre, hellere end at afklare og henvise til de korrekte regler, endsige bøje sig og erkende, at de har svaret forkert.

Der er flere, som i første omgang har fået blankt afslag på at få ægtefællens uudnyttede fradrag med tilbagevirkende kraft, nogle endda selv om de har fremlagt kopi af den afgørelse som giver dem ret til det. Selv var jeg i en anden sammenhæng nødt til at henvende mig direkte til den allerøverste chef = skatteministeren for at få ret.
mh
Rådgiver for ÆUG

Nordfyn
Indlæg: 38
Tilmeldt: 01.07.2012 14:09:48

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af Nordfyn » 26.05.2013 00:20:22

Brox skrev:
dotGusten skrev:
larschr5 skrev:Vi har derfor valgt ikke at overføre min kones fradrag, men tager det en gang om året. Heldigvis, fordi hun har fået et deltidsarbejde og når at opbruge sit personlige fradrag 1-2 måneder før året slutter.
Og her er der lige en lille fælde: Hvis din kone ankommer i løbet af 2012, kan du få overført fradraget for hele året, hvis hun ikke selv har haft indtægt.

Hvis din kone derimod har indtægt i 2012, vil der blive beregnet et forholdsmæssigt fradrag i forhold til det tidspunkt, hvor hun ankom til landet.

Et eksempel: Din kone ankommer 1. juli til Danmark, og får job som pakke-ind-nissepige i Magasin i december, hvor hun tjener 5.000 kr. Hendes personfradrag bliver så sat til halvdelen af det normale, da hun kun skal have for halvdelen af året. Den anden halvdel går tabt, og kan ikke overdrages til dig.

Måske kunne det bedre have betalt sig ikke at arbejde i dette tilfælde, men arbejdsglæden for din kone er måske mere værd, og hvis hun så oven i købet kan komme med til Magasins julefrokost med sild og snaps, så er hun jo allerede velintegreret.

I øvrigt foregår det helt automatisk, at fradraget overføres til den anden ægtefælle, hvis man ikke har fået det udnyttet. Det er jo nogle smarte computere de har hos Skat.
Er der nogen der kan bekræfte at dette er korrekt?

Vi står nemlig i netop denne situation, hvor min kone er blevet tilbudt et projektjob med en varighed på 2 uger, men det kan jo faktisk ikke betale sig.
- Hvis hun ikke tager jobbet, får vi omkring 15.000 tilbage i skat
- Hvis hun tager jobbet vil hun kunne tjene omkring 8.000.
det kunne jeg også godt tænke mig at få uddybet, hvis det er noget man som ægtefælle kunne få, hvorfor skal det så gå tabt?

Besvar