Det er ved at være et stykke tid siden jeg har været inde på siden her og bede om hjælp.
Jeg vælger at skrive her fordi dette omhandler vores liv i Danmark, selvom mange at mine spørgsmål også kunne være fordelt ud i de andre.
Min kære mand har nu været i Dk i ca. 1 1/2 år, hvor hele hans tid går med danskundervisning. Sidste år prøvede vi at finde et job til ham, MEN det var umuligt, så nu går han på et specielt tilrettelagt grundforløb på SoSu. Jeg håber virkelig at han kommer ind på selve uddannelsen, det ville være så godt for ham.
Jeg tror ikke nogen af os havde forestillet os, da vi forelskede os i Peru, hvordan det ville være at bo sammen i Dk.
Jobsistuationen er elendig med mindre du kan en masse dansk. Min mand har endda været ude for når han har spurgt andre på gaden (altså dem som delte gratis aviser ud) hvordan de har fået jobbet, at de ikke kunne svare ham tilbage på hverken dansk eller engelsk. Min mand taler flydende engelsk, men ja, han har ingen uddannelse fra Peru, udover hele hans militære karriere.
Min mand føler ikke der er brug for ham her, og især det at han ikke kan bidrage med noget er svært for ham. I Peru kunne han sagtens finde arbejde, da han har arbejdet med sikkerhedsrelateret arbejde det meste af hans liv, men her skal han have gået på kursus, have en uddannelse for at blive sikkerhedsvagt.
Dette er hans anden vinter, og jeg synes i år at hans vinter depression er blevet meget værre, fra forrige år. Hvad stiller jeg op med det? Han bliver mere og mere trist for hver dag der går, og lukker sig endnu mere inde i sig selv. Jeg vil gøre ALT for ham, men hvordan skal jeg hjælpe?
Lige nu sidder jeg også og tuder, mens jeg skriver dette indlæg, for jeg føler denne store fortvivlelse indeni.
Han føler ikke han hører til eller hjemme her, er her udelukkende pga. mig.
Og hver gang vi ser nyheder eller hører radio, synes han Dk er fremmedhadsk land.
Til sommer skal vi ansøge om forlængelse af ophold, da han så har været her i 2 år. Han tror ikke han får det, fordi som han siger han har jo ikke arbejdet her, og dette skal man have gjort i 2 1/2 fuldtid inden for de 7 år. Jeg prøver at forklare, vi stadig har tid, men det er svært.
Selv har jeg fået nyt arbejde, hvor jeg arbejder 22 timer om ugen, da jeg også har selvstændig virksomhed ved siden af, men her tjener jeg ikke mange penge
Jeg synes vores dagligdag er ofte mere fyldt med bekymringer end glæde, og dette hænger nogengange som en skygge over os.
Er det kun mig som har det sådan eller er der andre herinde som også nogle gange synes det kan være svært selv efter man har fået FS den første gang.
Mange kærlige hilsner,
Karina