Kan boligstøtte opnås efter familiesammenføring er opnået.
-
CarmenGabriel
Kan boligstøtte opnås efter familiesammenføring er opnået.
Jeg har et spørgsmål mht hvilke ydelser man kan og må modtage når en sag er blevet godkendt.
Er det tilladt at søge om boligstøtte efter familiesammenføring er opnået. Min mand og jeg har en lejet lejlighed
Er det tilladt at søge om boligstøtte efter familiesammenføring er opnået. Min mand og jeg har en lejet lejlighed
-
fundiver199
Re: Kan boligstøtte opnås efter familiesammenføring er opnået.
Boligstøtte er ikke en ydelse efter lov om aktiv socialpolitik og har derfor ingen betydning for hverken opholdstilladelse eller bankgaranti.
Lov om aktiv socialpolitik omfatter bistandshjælp, starthjælp, revalidering og sygedagpenge til langtidssyge. Der er muligvis også flere ydelser, som hører under lov om aktiv socialpolitik, men disse er de vigtigste.
Lov om aktiv socialpolitik svarer til det, der i gamle dage blot blev omtalt som bistandsloven. Altså den lov, som sikrer, at folk, der ikke kan klare sig selv, kan få hjælp fra bistandskontoret i deres kommune.
Og som familiesammenføring par kan man altså ikke modtage hjælp efter lov om aktiv socialpolitik (bistandsloven), uden at denne hjælp modregnes i den stillede bankgaranti, og uden at det kan få betydning for fornyelsen af ægtefællens opholdstilladelse efter 2, 4 og 7 år.
Lov om aktiv socialpolitik omfatter bistandshjælp, starthjælp, revalidering og sygedagpenge til langtidssyge. Der er muligvis også flere ydelser, som hører under lov om aktiv socialpolitik, men disse er de vigtigste.
Lov om aktiv socialpolitik svarer til det, der i gamle dage blot blev omtalt som bistandsloven. Altså den lov, som sikrer, at folk, der ikke kan klare sig selv, kan få hjælp fra bistandskontoret i deres kommune.
Og som familiesammenføring par kan man altså ikke modtage hjælp efter lov om aktiv socialpolitik (bistandsloven), uden at denne hjælp modregnes i den stillede bankgaranti, og uden at det kan få betydning for fornyelsen af ægtefællens opholdstilladelse efter 2, 4 og 7 år.
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
For at udvide tråden lidt, kan jeg tilføje, at det heller ikke vil give problemer i forhold til familiesammenføringen, at søge friplads til daginstitution (når den tid kommer). Børnefamilieydelsen, som kommer automatisk hvert kvartal (når man har børn) med venlig hilsen fra SKAT, går heller ikke ind og hiver i grundlaget for familiesammenføringen og opholdstilladelsen.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
CarmenGabriel
tusind tAk for jeres henvendelser. dette letter på budgettet, og bekymringerne, da vi sidder med en 6500 huslejr samt skal have to små børn i vuggestuen snart.. så sådanne ydelser anses ikke for hjælp fra staten? jeg troede man skulle være 100 selvforsørgende og at man ingenf orm for hjælp måtte modtage
-
Kim P. Nyberg
- Kontakt:
Jo, I må gerne modtage hjælp fra det offentlige. Det må, som fundiver også skriver, bare ikke være noget, der har med aktivloven at gøre.
Svarer på en lidt ældre tråd -
Jeg går ud fra at det så også er ok at søge om hjælp til boligindskud (som ny lejer, f.eks) fra kommunen, da den vel heller ikke er beskrevet i Lov om aktiv socialpolitik?
Mvh Kim
Jeg går ud fra at det så også er ok at søge om hjælp til boligindskud (som ny lejer, f.eks) fra kommunen, da den vel heller ikke er beskrevet i Lov om aktiv socialpolitik?
Mvh Kim
-
Kim P. Nyberg
- Kontakt:
kim58,
Igen: en ansoegning om boligtilskud er ikke omfattet af aktivloven, saa derfor kan man frit ansoege om tilskuddet uden at frygte noget som helst negativt fra US.
Dette gaelder baade i forhold til eksisterende lejebolig og i forhold til fremtidig lejebolig.
Igen: en ansoegning om boligtilskud er ikke omfattet af aktivloven, saa derfor kan man frit ansoege om tilskuddet uden at frygte noget som helst negativt fra US.
Dette gaelder baade i forhold til eksisterende lejebolig og i forhold til fremtidig lejebolig.
Hjælp til indskud gives ikke efter Aktivloven????
er det forstået rigtigt at det kun er hjælp ydet efter integrationsloven eller loven om aktiv socialhjælp der har betydning for FS.... ??
det vil sige at loven om social secvice - eksempelvis medicintilskud til alvorligt syge børn - ikke har nogen betydning ??
det vil sige at loven om social secvice - eksempelvis medicintilskud til alvorligt syge børn - ikke har nogen betydning ??
-
Kim P. Nyberg
- Kontakt:
Hov, laeste forkert i posten fra kim58. Hvis hjaelpen til indskud gives efter aktivloven, har mbp ret. Saa er der lukket for det varme vand i forhold til FS.
Medicintilskuddet gives ikke efter hverken aktivloven eller integrationsloven, saa derfor er den ikke til fare for FS. I Shabels tilfaelde er tilskuddet ogsaa givet med barnet som maal, ikke Shabel selv.
Medicintilskuddet gives ikke efter hverken aktivloven eller integrationsloven, saa derfor er den ikke til fare for FS. I Shabels tilfaelde er tilskuddet ogsaa givet med barnet som maal, ikke Shabel selv.
-
fundiver199
Mindre engangsbeløb ydet efter Aktivloven, som ikke er relateret til forsørgelse, står ikke nødvendigvis i vejen for en FS. Men det er en konkret vurdering fra sag til sag, hvad der er et ”mindre beløb”, så det absolut sikreste er at lade være med at bede om noget. Men det er i princippet muligt at blive FS, selvom man f.eks. har fået 3.500 kroner til et boligindskud.
Re: Kan boligstøtte opnås efter familiesammenføring er opnåe
Hej Fundiver. Efter din sidste satning er jeg i tvivl igen om beboer tilskud ved flutning.hvis beboer tilskud ved fraflutnig er ikke under lov om social aktiv politik så betuder det ikke at jeg kan lone 20.000 kr fra komune til beboer tilskud,uden at det kan povirka min kones opholdtilladelse.jeg skall snart flyte og har brug for tilskud man skall være 100% siker at de povirka ikke opholdtilladelse..MWH...
-
fundiver199
Hvis hjælpen udbetales efter Boligstøtteloven, er det ikke noget problem. Men hvis den udbetales efter Lov om Aktiv Socialpolitik er det risikabelt, og jeg ville holde fingrene væk.
Der findes ordninger, hvor man kan få hjælp til flytning i begge de to love, så det er vigtigt at være helt skarp på, hvilken af de to love, en evt. hjælp vil blive udbetalt efter. Det kan kommunen fortælle dig, og i din situation er det lige før, jeg ville bede om at få det på skrift.
Der findes ordninger, hvor man kan få hjælp til flytning i begge de to love, så det er vigtigt at være helt skarp på, hvilken af de to love, en evt. hjælp vil blive udbetalt efter. Det kan kommunen fortælle dig, og i din situation er det lige før, jeg ville bede om at få det på skrift.
Tak for svar.du har ret, man kan aldrig blive sikker på noget nå man er i gang med noget i komune eller med Udl.sturelse...