Job med tilskud

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Job med tilskud

Indlæg af Kim P. Nyberg » 19.05.2009 13:01:46

Min kone vil gerne i gang med at lave noget. Hidtil har hun kun haft småjobs, hvor end ikke hendes bunfradrag er udnyttet til fulde. Så nu påtænker jeg, at hun måske skal sluses ud på arbejdsmarkedet ved hjælp af en eller anden form for tilskud.

Men kommunens jobcenter fortæller mig, at det kan hun ikke få efter integrationsloven, som hun er her på grundlag af. De begrunder det med, at det vil svare til, at hun modtager kontanthjælp, og derfor vil tilskuddet blive modregnet i den bankgaranti, jeg har stillet.

Dette er ikke just det indtryk jeg får at at læse diverse indlæg om emnet herinde. For at være sikker, vil jeg gerne høre andre, hvilke erfaringer de har, og hvordan tingene rent faktisk hænger sammen.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

sysop
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af sysop » 20.05.2009 10:04:46

Efter hvad jeg har forstået af diverse indlæg her på forum, så skulle det være muligt at få diverse hjælp til integration og job, hvis man er her gennem danske regler - jobtilskud, gratis undervisning, uddannelse osv. Helt på lige fod med alle andre danskere.
Et jobtilskud udbetales jo ikke til hende, men til arbejdsgiveren, og er vi så ikke henne i nogenlunde samme kategori som flex-job, der heller ikke anses som værende en "offentlig social ydelse", da den udbetales til arbejdsgiveren også?

Er man her gennem EU reglerne, er man lidt mere på egen hånd.

Men igen ...... er blot "hear - say".

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 31.05.2009 13:29:05

Jo, har fundet det i integrationslovens §§ 23C og 23D. Så er det bare spørgsmålet om kompetencen ligger hos jobcentret eller integrationskontoret. Det slås jeg med de to kontorer om i øjeblikket.

stonie
Geografisk sted: København

Re: Job med tilskud

Indlæg af stonie » 14.06.2009 14:19:31

Til vores netop overståede integrationssamtale på Jobcenter/København, fik vi at vide, at der er muligheder for jobs med tilskud samt en mentorordning. I København er det Jobcenter man kontakter - og de giver en god information.

I skal være opmærksomme på at job med løntilskud ikke tæller, når I efter 7 år søger om permanent opholdstilladelse og din kone skal fremvise lønsedler for 2½ års fuldtidsarbejde eller tilsvarende timer for deltidsarbejde. Her gælder kun timer uden løntilskud. Desuden ser man også på, om timerne er optjent på en arbejdsplads, der kun beskæftiger indvandrere. Man vil integration - udover at gøre det mere besværligt for folk...
stonie

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 15.06.2009 13:42:24

Her i kommunen (Herning) er kompetencen to-delt, er de kloge hoveder nu kommet frem til. Her er det kommunens integrationskontor på rådhuset, der har kompetencen i de første tre år af udlændingens ophold, derefter er det jobcentrets afdeling. Jeg fik ligeledes at vide, at for at få tilskud, må udlændingen ikke have haft lønindtægt i seks måneder inden tilskuddet bevilges, og udlændingen skal selv finde en arbejdsgiver, hvorefter kommunens jobkonsulent kobler sig på sagen.

sysop
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af sysop » 15.06.2009 22:03:46

Har et par spørgsmål til det:

1) Er det op til de enkelte kommuner, hvordan de opsætter reglerne til at formidle pengene?

2) Skal udlændingen have boet min. 6 mdr i DK for at få jobtilskud (hvis man bor i Herning altså)?

Til 2'eren tænker jeg mere på, at det er vel den eneste mulighed udlændingen har for, at kunne dokumentere, at personen ingen indtægt har haft i 6 måneder, hvis han/hun har boet her.

Dokumentation for indtægt er jo knapt så udbredt på Filippinerne :)
- working my way up from nothing to poverty
- don't click here >>http://webshop.incomm.dk<<

Besvar