SU , familiesammenføring enlig forsørger?

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lars85
Indlæg: 11
Tilmeldt: 09.03.2022 01:59:11

SU , familiesammenføring enlig forsørger?

Indlæg af Lars85 » 11.03.2022 08:25:05

Hej ÆUG

Nøj hvor har jeg lært meget ved at læse med herinde. Tak for det i første omgang.

Jeg flytter med min kone og baby til Danmark næste år og begynder på vidergående uddannelse. Da min kone er fra land udenfor EU vil vi søge om familiesammenføring efter Danske regeler (vi opfylder 4 af 6 krav)

Mit spørgsmål går på om jeg vil være kategoriseret som eneforsørger når jeg søger om SU, da min kone jo ingen indtægt eller CPR nr. har, før hun har fået opholdstilladelse.

Enlige forsørgere kan, ud over SU, søge om Forsørgertillæg til enlige forsørgere, hvilet svarer til en hel SU sats ekstra.

Er der nogen der har erfaring med dette? Er der håb for om det er muligt eller må vi leve af ekstra SU lån og opsparing?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: SU , familiesammenføring enlig forsørger?

Indlæg af mh1 » 11.03.2022 10:29:26

Umiddelbart vil jeg sige nej, da du ikke er enlig. Det er dsv. ligegyldigt om din ægtefælle har eller kan få arbejde, ligesom det fx i forbindelse med vurdering af om I kan få boligstøtte vil være ligemeget, der ansættes en fiktiv indkomst for ægtefæller (min erfaring).

Du kan dog sandsynligvis få de ekstra 6 SU-klip, men med sikkerhed ikke både/og: "Du kan ikke få ekstra SU og forsørgertillæg samtidig."

Men spørg hos SU-styrelsen, de ved det bedst.

https://www.borger.dk/oekonomi-skat-su/ ... -foraeldre
mh
Rådgiver for ÆUG

Lars85
Indlæg: 11
Tilmeldt: 09.03.2022 01:59:11

Re: SU , familiesammenføring enlig forsørger?

Indlæg af Lars85 » 11.03.2022 17:33:56

Mange tak for svar

Nu gør du mig lidt nervøs når du nævner boligstøtte? Jeg går da ud fra vi i det mindste kan få boligstøtte da vi som en hel familie skal leve af en enkelt SU?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: SU , familiesammenføring enlig forsørger?

Indlæg af mh1 » 12.03.2022 06:42:02

https://www.borger.dk/bolig-og-flytning ... ligstoette
“ Det, der afgør, om og hvor meget du kan få i boligstøtte, er:
husstandens indkomst
husstandens formue
antallet af børn og voksne, der bor i boligen
huslejens størrelse
antal kvadratmeter i boligen”

Der er det så at jeg var ude for at min daværende kæreste (nu ægtefælle) fik påduttet en fiktiv indkomst. Muligvis netop fordi vi endnu ikke var gift, og der derfor ikke var den gensidige forsørgerpligt. Du kan på siden klikke dig ind og beregne, hvad I kan få. https://www.borger.dk/bolig-og-flytning ... ligstoette
mh
Rådgiver for ÆUG

Lars85
Indlæg: 11
Tilmeldt: 09.03.2022 01:59:11

Re: SU , familiesammenføring enlig forsørger?

Indlæg af Lars85 » 12.03.2022 15:17:05

Ok. det ser heldigvis ud til at selv med vores "formue", så giver det næsten 3700 i boligstøtte når vi kun har en enkelt lav indkomst, og har barn under 18 i huset

Besvar