Har jeg overhovedet ret til tilskud?

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sandy14
Indlæg: 3
Tilmeldt: 30.08.2019 12:42:58

Har jeg overhovedet ret til tilskud?

Indlæg af Sandy14 » 29.01.2022 19:57:03

Jeg ved ikke om det her er det rigtige sted, men, I ved næsten alt lol og jeg mister ingenting ved at spørge, btw undskyld mit dårlige dansk, jeg prøver og håber I forstår mig 😂

Jeg fik min opholdstilladelse (dansk regler) for et år siden, lige nu arbejder jeg som vikar på et plejehjem, og jeg er blevet rigtig glad for jobbet og tænker at tage en uddannelse som sosu hjælper. Jeg snakkede om det med en veninde som også er indvandrer og er igang med at uddanne sig til hjælper, og hun fortalte mig, at hvis jeg melder mig ledig og venter et par måneder så kan jeg får fuld løn, eller dagpenge under uddannelsen, istedet for SU. Jeg tænkte okaaay det lyder dejligt, men så kom jeg i tanke om, at vi stadig betaler økonomisk sikkerhedstillelse, og det betyder at jeg måske ikke har ret til det, eller noget offentligt tilskud? Hvad tænker I? Hvilken myndighed skal jeg snakke med for at kende mine rettigheder i den her sag?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Har jeg overhovedet ret til tilskud?

Indlæg af mh1 » 02.02.2022 11:32:49

Lyt ikke til nogen, der råder dig til at melde dig arbejdsløs!

Hvis du kan komme ind på Sosu-uddannelsen - der er adgangskrav - vil du kunne få elevløn under uddannelsen, og den er højere end SU.

Det første du skal finde ud af er, om du opfylder adgangskravene, og hvis ikke, sørge for at få det på plads.

Vær desuden opmærksom på kravene til at få permanent opholdstilladelse, hvor det at tage en uddannelse efter de regler der gælder nu betyder, at man ikke ‘optjener’ noget til at opfylde kravene, så længe man er under uddannelse.

Du kan se adgangskravene her: https://www.ug.dk/uddannelser/erhvervsu ... sassistent
mh
Rådgiver for ÆUG

MutoDK
Indlæg: 2
Tilmeldt: 03.01.2023 19:00:22

Re: Har jeg overhovedet ret til tilskud?

Indlæg af MutoDK » 06.01.2023 19:48:30

Undersøg hvilke muligheder der er i den kommune du bor i, flere kommuner har introforløb, hvor der gives fuld elevløn under uddannelsen i stedet for SU i grundforløbet.

Besvar