Bosiddende i DK men arbejde for Sverige

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
inloveforever
Indlæg: 85
Tilmeldt: 29.08.2011 15:38:43

Bosiddende i DK men arbejde for Sverige

Indlæg af inloveforever » 21.06.2021 13:57:56

Hej. Vil dette jobskifte have konsekvenser for min mands fremtid?
Lidt baggrundsviden først: Min mand er amerikaner. han har permanent opholdstilladelse i Dk pt. Vi har for 9 år siden benyttet os af EU reglerne hvor jeg var arbejdstager i Sverige. Nu bor vi i Danmark. Jeg er selv dansk statsborger..

Det store spørgsmål. Må min mand arbejde for Sverige i en remote stilling. Dvs. At han bor i Danmark, opholder sig i Dk men får løn, pension og hele molevitten fra Sverige? Vil det have konsekvenser for hans permanente opholdstilladelse eller mulighed for dansk statsborgerskab i fremtiden?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Bosiddende i DK men arbejde for Sverige

Indlæg af skaanebo » 21.06.2021 14:20:22

Din mand skal søge om opholds- og arbejdstilladelse til Sverige. Og det får han sikkert, hvis arbejdsgiveren vil sponsorere hans opholds- og arbejdstilladelse. Men herefter bliver det kompliceret. For at forny den svenske opholds- og arbejdstilladelse efter to år, kræves der nemlig, at din mand skal bo i Sverige. Ellers vil Migrationsverket ikke forlænge opholds- og arbejdstilladelsen.

Og hvis han så fraflytter Danmark, mister han jo sit permanente opholdskort i Danmark, når han har været fraflyttet i mere end 24 måneder (EU-regler).

Så spørgsmålet er, om dette job i Sverige er værd at flytte efter? Eller om det måske højst varer i to år? Og hvorfor har han ikke allerede søgt om dansk statsborgerskab? Det ville jo gøre det meget nemmere også at arbejde i Sverige?

inloveforever
Indlæg: 85
Tilmeldt: 29.08.2011 15:38:43

Re: Bosiddende i DK men arbejde for Sverige

Indlæg af inloveforever » 21.06.2021 19:48:06

Tak for svar skaanebo. Det var meget brugbart.
Det er dejligt at vide at han stadig kan arbejde i 2 år i et andet EU land, uden at han mister sin permanente opholdstilladelse...
Så i princippet kan han vel godt takke ja til det svenske job, blive boende i Dk og så indenfor en periode af 2 år få skaffet sig et dansk statsborgerskab. På den måde kan han beholde jobbet efterfølgende.. Er der noget jeg har misset, eller er det korrekt? 😊

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Bosiddende i DK men arbejde for Sverige

Indlæg af skaanebo » 21.06.2021 21:32:17

Det er korrekt opfattet.

Besvar