Adoptivdatter kina

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Nordfyn
Indlæg: 38
Tilmeldt: 01.07.2012 14:09:48

Adoptivdatter kina

Indlæg af Nordfyn » 09.06.2021 22:35:45

Min kone fra kina og hendes datter har været her i snart otte år. Jeg har forsøgt at adoptere hendes datter for fem år siden, men det gik i stå da faderen ikke ville skrive under alligevel.
Nu fem år senere har han indvilliget i at gå med hvis det gavner pigen. Og vi er igang med processen igen.
Men!.
Vores ægteskab er ikke lykkeligt, vi er uenige om flere ting. Faktisk er vi meget uvenner lige nu.
Jeg ved ikke om hun pludselig rejser tilbage til kina med sin datter ( min bonus datter) som jeg har været far for i otte år. Hun ankom som seks årig og bliver 14 år.
Jeg er klar over jeg kan adoptere nu hvis alt går vel med hendes biologiske forældre.
Men.
Kan jeg adoptere hende tilbage fra Kina hvis de udrejser?
Når hun bliver myndig?
Datteren vil gerne bo i Danmark og ønsker ikke tilbage til Kina, hun kalder mig far og taler ikke længere med sin rigtige far.
Men vi lever bare sammen, hver for sig.
Konen bidrager med INTET økonomisk selv om hun får SU nu og børnepenge. Hendes penge er hendes lommepenge. Min løn bliver tømt hver måned til udgifter og mad på bordet. Det er overordnet mig der har ansvaret om at forsørge familien. Det er udmattende.
Det var så den anden side af problemet. Konen gider kun det hun selv vil og er ikke ansvarlig nok til at forsørge sig selv eller hendes datter. Hun sparer bare sine små penge hvis hun skal besøge sin syge mor i hjemlandet.
Det er så de problemer jeg har. Jeg vil gøre meget for datteren, og havde det ikke været for hende så var hun røget ud på røv og albuer for længe siden. Men der er langt at gå hjem. Jeg ved ikke hvad jeg skal stille op med hende, Hun kender ikke til ansvar eller yde for at nyde.
Og skulle det værste ske at hun smutter hvis vi ikke kan sammen, ender datteren nok hos bedsteforældrene på far siden til at opfostre for hun kan nok ikke forsørge hende og sig selv.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Adoptivdatter kina

Indlæg af mh1 » 16.06.2021 05:49:38

Du får som adoptivfar del i forældremyndigheden og hvis moderen før eller efter en evt. skilsmisse vil rejset til Kina med datteren, vil hun ikke lovligt kunne gøre det uden dit samtykke.

Hvis datteren er opsat på at blive i DK, har hun nu en alder, hvor hun selv kan bestemme hvem af sine forældre, hun vil bo hos, og du kunne evt. sørge for at din kone bliver informeret om at kassen smækkes i i forhold til børneydelser, hvis barnet ikke bor i DK.

Din bonusdatter vil kunne søge om at blive dansk statsborger, når adoptionen forhåbentlig går i orden (hvis hun var under 12, ville hun automatisk kunne få det), og som dansk statsborger har hun jo ret til at blive i DK/ vende tilbage. MEN efter kinesisk lovgivning betyder det, at hun vil miste det kinesiske, da Kina ikke anerkender dobbelt statsborgerskab.

https://uim.dk/arbejdsomrader/statsborg ... doptivborn
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar