Dagpengeretten udløber - midlertidlig opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
jakobkaa
Indlæg: 1
Tilmeldt: 05.02.2021 09:59:49

Dagpengeretten udløber - midlertidlig opholdstilladelse

Indlæg af jakobkaa » 08.02.2021 09:41:34

Hej med jer

Min kone har boet i Danmark i 11 år, men har ikke kunnet få permanent opholdstillade grundet kravet om beskæftigelse. Hun har efter sin kandidatuddannelse i Danmark været ledig så længe, at hendes dagpengeret udløber til april. Har hun overhovedet ret til at få nogle ydelser fra det offentlige herefter? Jeg tænker ikke, at hun kan få kontakthjælp grundet jeg har en fuldtidsstilling og vi er husejere med en ok friværdi.

Er der overhovedet andre mulige ydelser, min kone kan få?

Vi får mere end svært ved at blive i vores hus, hvis vi kun skal leve af min indtægt desværre.

Bedste hilsener

Jakob

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Dagpengeretten udløber - midlertidlig opholdstilladelse

Indlæg af skaanebo » 08.02.2021 11:10:48

Måske kan din kone tale med en socialrådgiver i sin a-kasse, der kan rådgive hende om mulighederne? De fleste a-kasser har socialrådgivere ansat netop til det formål.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dagpengeretten udløber - midlertidlig opholdstilladelse

Indlæg af mh1 » 11.02.2021 14:41:09

Du skal sætte dig ned og regne på hvordan din økonomi vi se ud, hvis du får din ægtefælles fulde fradrag overført til dig - jeg går ud fra, at hun pt selv bruger det fordi hun får dagpenge?

For kontanthjælp er, som du selv er inde på, ikke muligt.

Udenfor spørgsmålet, og i disse tider ikke det letteste: hun kan søge jobs hvortil der ikke kræves de kvalifikationer, hun har knoklet sig til, men som ingen åbenbart er interesseret i. Tænk meget bredt i forhold til, hvilken slags arbejde hun ville kunne holde ud. Tilmeld til vikarbureauer, undersøg muligheder for selvstændig virksomhed.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar