Eje bolig i danmark (ægteskab)

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
idfo17ab
Indlæg: 1
Tilmeldt: 26.04.2020 13:44:00

Eje bolig i danmark (ægteskab)

Indlæg af idfo17ab » 26.04.2020 14:05:11

Hej!

Det drejer sig om at min forlovede (Amerikaner) kom til Danmark i 2018 og købte en lejlighed i Marts 2018. Vi har boet i lejligheden siden da. Han fik tilladelsen til at købe lejligheden på baggrund af fast arbejde og permanent ophold her fra justitsministeriet. Nu har han dog ikke fast arbejde længere, og vi skal giftes i Juli. Han står dog stadig som ejer af lejligheden - men efter ægteskab vil denne blive et del af vores "fælleseje"?

VI overvejer derefter at rejse til udlandet i nogle år, men ønsker at beholde lejligheden i Danmark og leje den ud - da vi gerne vil tilbage på et tidspunkt. Dog har vi læst en del på nettet, og det virker ikke til at dette kan lade sig gøre..

Er der nogen der har erfaring med fast ejendom i Danmark med en udlænding? Jeg er dansk statborger..

Mvh,

xdzgor
Indlæg: 57
Tilmeldt: 31.01.2009 23:59:42

Re: Eje bolig i danmark (ægteskab)

Indlæg af xdzgor » 27.04.2020 15:01:49

Hej - jeg er ikke ekspert - men jeg kommer bare med nogle tanker. Jeg er selv udlænding i Danmark. Jeg har dog boet her i 24 år (med nogle pauser hvor vi boede i udland). Jeg ejer et hus, sammen med min kone. Vi købte det sammen efter jeg havde boet her i 7 år - så jeg havde ikke behov for en tilladelse at købe.
I bund og grund, når I bliver gift, er alt "fælleseje". Men jeg ved ikke om det betyder dit navn skal stå på skødet.
Det der egentlig rammer mig, er din kærestes/mands opholdstilladelse. Hvis den er bundet op på hans arbejde, som han har mistet, skal I måske undersøge om det har betydning for hans ophold her. Og mht til en rejse, i flere år, skal I også undersøge om muligheden for at returnere til DK. Jeg har selv haft problemer i den retning.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Eje bolig i danmark (ægteskab)

Indlæg af mh1 » 03.05.2020 14:26:01

Når han ER ejer, skulle der ikke være problemer. At den ‘bliver en del af fællesejet’ er dog ikke rigtigt i den forstand at du bliver medejer, det vil du kun blive hvis han formelt overdrager halvdelen til dig, og får det registreret i tingbogen. Du får ellers kun en ret til en del af friværdien, men han er og bliver aleneejer.

Det I skal passe på med ved udlejning er, at I ikke kommet til at leje den ud på betingelser der gør at I ikke kan opsige lejer. Det kan undgås ved maksimalt at udleje for to år med en fastsat opsigelsesdato, og IKKE acceptere en forlængelse. I stedet må I lede efter en ny lejer, også for max to år.
mh
Rådgiver for ÆUG

xdzgor
Indlæg: 57
Tilmeldt: 31.01.2009 23:59:42

Re: Eje bolig i danmark (ægteskab)

Indlæg af xdzgor » 03.05.2020 15:45:17

Meget interessant, det som "mh" skrev. Jeg troede nemlig at når et par bliver gift, så ejer de alt i fællesskab. Men det er altså forkert. Om det har betydning for dig er svært at sige. Der er i hvert fald en del information på nettet angående begreber såsom "delingsformue", "sumdeling", "sumsæreje". (Jer er ved at blive skilt, og dér kan sådanne ting lige pludselig have en betydning).

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Eje bolig i danmark (ægteskab)

Indlæg af mh1 » 18.05.2020 12:27:50

Det er en ligeså almindelig, som forkert opfattelse af den danske almindelige formueordning, som hedder fælleseje.

For at noget kan være i fælles eje, det være sig mellem ægtefæller eller andre, skal der foreligge en aftale om det, evt. en stiltiende i form af at hver part lægger halvdelen af købesummen. Det hedder IKKE fælleseje, men SAMeje, altså man ejer noget sammen.

Når det drejer sig om biler, fast ejendom og andet, som skal registreres på en ejers navn, så bør alle parter få deres navn med i registreringen, for ellers er det ord mod ord, når det kommer til uenighed om, hvem der egentlig ejer hvad. Når det ikke kan registreres offentlig, bør man selv i fællesskab lave en liste over, hvad der er sameje. Hvis man ikke har en liste, og holder den opdateret ved køb af dyre møbler o.l., så vil det ved uenighed være svært at bevise, at man har været med til at betale for købet af monster-TV'et, når den ene har betalt det med sit kreditkort, og den andens bidrag består i at det så er den, som sørger for indkøb af madvarer osv. indtil der er balance i regnskabet igen.

Så længe et ægteskab eller et forretningsmæssigt partnerskab går godt, kan det fsv. være lige meget hvem der betaler, men i det øjeblik man bliver uenige og vil skilles/ophæve partnerskabet, er det uhyre vigtigt at ejerskab kan dokumenteres.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar