Gratis uddannelse efter indgåelse af ægteskab

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Amagermand
Indlæg: 1
Tilmeldt: 26.04.2020 12:33:47

Gratis uddannelse efter indgåelse af ægteskab

Indlæg af Amagermand » 26.04.2020 12:49:42

Kære alle, jeg har brug for et godt råd - alle input modtages.
Jeg er blevet kæreste med en kvinde fra Japan. Hun har tidligere opholdt sig her under et working holiday visum. I det seneste år har hun været i Japan for at spare penge sammen for at kunne flytte til Danmark og studere.
Hun er nu blevet antaget på et dansk universitet. Hun skal betale tuition fee som oversøisk studerende, naturligvis.
Hun har således ret til at være i Danmark fra august - og vi kan se, hvad forholdet kan bære med henblik på at blive gift senere. Det var baggrunden - her kommer så spørgsmålet:
Hvis vi bliver gift, vil min kæreste da have ret til gratis dansk uddannelse og/eller SU? Hvis denne ret er noget man optjener, hvor længe skal der således gå fra man bliver gift, til man kan få samme status som en dansk/EU studerende?
Som sagt, alle input er velkomne. Tak fordi I læste.
Kh. Morten

Linnegaard
Indlæg: 79
Tilmeldt: 26.06.2019 18:26:48

Re: Gratis uddannelse efter indgåelse af ægteskab

Indlæg af Linnegaard » 26.04.2020 13:16:38

Hej Morten...
Jeg er ikke ekspert så du må ikke tage dette for mere end det er, dog er jeg ret sikker på at have læst at fra når hun har fået hendes danske cpr. nr. og først der, har hun ret til uddannelse og su.Men det kræver en FS. at få et cpr. nr. og det tager typisk 6 til 12 måneder som jeg forstår.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Gratis uddannelse efter indgåelse af ægteskab

Indlæg af mh1 » 03.05.2020 14:28:58

Tjek betingelserne for SU på SU’s hjemmeside.

Tuition kan hun slippe for, når hun bliver familiesammenført, men ikke før.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar