DanskBonus EU-ophold Afslag

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mark_DK
Indlæg: 7
Tilmeldt: 09.06.2017 07:47:46

DanskBonus EU-ophold Afslag

Indlæg af Mark_DK » 24.09.2019 20:25:34

Hej alle
Nu bliver jeg nødt til at høre om I kan hjælpe. Jeg er helt skeløjet af at kigge på Paragrafer osv. Jeg har prøvet at se i de andre tråde, men syntes ikke jeg kunne finde noget der passede på os.

Min kone har Permanent opholdstilladelse opnået via EU- familie sammenføring.
På hendes brev om Permanent opholdstilladelse stod der:

Afgørelsen er truffet efter EU-opholdsbekendtgørelsens § 19 (bekendtgørelse nr. 474 af 12. maj
2011 om ophold i Danmark for udlændinge, der er omfattet af Den Europæiske Unions regler, som ændret ved bekendtgørelse nr. 305 af
28. marts 2014).

Din opholdsret meddelt efter § 13 i EU-opholds bekendtgørelsen er nu gyldig, så længe du har fast ophold i Danmark.
Du har endvidere ret til at arbejde i Danmark.


Vi fik afslag på dansk bonus med følgende tekst:

Afslag på skattefri danskbonus:
Du har søgt om udbetaling af skattefri danskbonus som selvforsørgende, og du har fremsendt/afleveret dokumentation for, at du har bestået en lang eller mellemlang videregående uddannelse i 2015 og 2017.

Afgørelse Du er ikke berettiget til skattefri danskbonus. Afgørelsen er truffet i medfør af § 22, stk. 1 i integrationsloven.
Begrundelsen er, at du ikke er omfattet af den personkreds, der kan opnår ret til danskbonus.
Der er herved lagt vægt på, at du har ophold her i landet efter § 13 i Udlændingeloven, og derfor ikke er omfattet af § 2, stk. 2 eller 3 i lov om integration af udlændinge i Danmark (integrationsloven).


Har de ret i at, hun ikke kan søge om Dansk bonus?

Hvis hun har ret til danskbonus - hvordan skal man formulere sådan en klage?

Alle råd og vejledningsmodtages med kyshånd.

Mark

Nutpos
Indlæg: 30
Tilmeldt: 25.06.2019 18:01:48

Re: DanskBonus EU-ophold Afslag

Indlæg af Nutpos » 24.09.2019 20:38:34

Det står ret klart beskrevet i anden tråd om Dansk Bonus, at det KUN er til folk på danske familiesammenføring og altså IKKE gælder via EU retten

Besvar