Ikke dansker - Finansiering af køb af ejendom afvist

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Chr. R.
Indlæg: 156
Tilmeldt: 02.02.2015 23:44:22

Ikke dansker - Finansiering af køb af ejendom afvist

Indlæg af Chr. R. » 29.08.2019 08:23:11

Hej

Så er vi igen rendt ind i en ny og uventet udfordring :(

Sagen er den, er jeg ejer en byggegrund, hvorpå jeg og min familiesammenbragte hustru nu ønsker at få opført et hus derpå. Jeg har i den sammenhæng kontaktet en række banker, og den første bank har nu vendt tilbage med et afslag. Begrundelsen til deres afslag er følgende:

"Navn" er i Danmark på type C opholdstilladelse, som er tidsbegrænset. Hun har ikke boet i Danmark i 5 år, så derfor kan hun ikke ejer fast bolig i landet. Ikke uden I får tilladelse fra Justitsministeriet.

Derpå oplyses det, at det udelukkende er min indtægt der vil/kan lægges til grund for kreditvurderingen, altså min hustrus indtægt på ingen måde har nogen indflydelse for bankens samlede vurdering. Som en direkte konsekvens heraf, får vi et afslag, idet min indtægt ikke rækker.

Kan det virkeligt være korrekt, at ægtepar som os, på denne måde er afskåret for at erhverve en bolig, når ægtefællen endnu ikke har opnået dansk statsborgerskab??? Er det korrekt, er der så et begrundet håb for, at vi kan få den oplyste tilladelse fra Justitsministeriet?

Bonus info: Min hustru er fra Filippinerne, og bor selvsagt hos mig, har fast arbejde hos samme arbejdsgiver i nu snart 2 år. Hun har gyldig Job og Opholdstilladelse, boet i Danmark i lidt over 3,5 år.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ikke dansker - Finansiering af køb af ejendom afvist

Indlæg af mh1 » 29.08.2019 13:02:00

Når man er familiesammenført og altså enten har en dansk ægtefælle, eller en ægtefælle med permanent opholdstilladelse i DK, kan man få dispensation fra de fem år. Læs her:

http://www.civilstyrelsen.dk/da/Erhverv ... endom.aspx
mh
Rådgiver for ÆUG

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Ikke dansker - Finansiering af køb af ejendom afvist

Indlæg af DortheM » 29.08.2019 18:28:19

Søg dispensation. Når den er i hus prøver I en anden bank.

Chr. R.
Indlæg: 156
Tilmeldt: 02.02.2015 23:44:22

Re: Ikke dansker - Finansiering af køb af ejendom afvist

Indlæg af Chr. R. » 30.08.2019 14:30:27

Tak for jeres svar, omend heller ikke denne "forhindring" var ventet :(

Jeg har netop forsøgt at tilgå ansøgningen via login med NemID, men systemet fejler. Så jeg sender nu i stedet for en mail til Civilstyrelsen i løbet af weekenden, såfremt fejlen ikke er rettet inden.

Men hvad skal man skrive i sådan en ansøgning??? Selvsagt at det er mig der i dag ejer grunden samt adresse. Årsagen er jo ganske enkel, nemlig at vi begge nu ønsker at få opført et hus til egen benyttelse. Herpå lidt info om min hustru (navn, cpr.nr. samt hvor længe hun har levet her i Danmark.

Bortset for disse basisinformationer, hvilke anden info er nødvendig og også udslagsgivende for vores ansøgning? Vi ønsker naturlig ansøgningen afklaret i første forsøg, så vi ikke mister mere tid end højst nødvendigt, men det skal også være et positivt svar vi om muligt modtager.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ikke dansker - Finansiering af køb af ejendom afvist

Indlæg af mh1 » 30.08.2019 15:00:20

Der er et ansøgningsskema på Civilstyrelsens side: http://www.civilstyrelsen.dk/~/media/Fa ... 00118.ashx

Det passer så ikke helt til jeres situation, men I kunne - da meningen er at I begge skal låne og dermed hæfte for lånebeløbet - lave den konstruktion, at hun ønsker at købe en halvpart i din grund, og når tilladelsen til dette foreligger, tinglyse denne faste ejendom med jer begge som ejere. Når hun allerede ejer fast ejendom i DK, skulle det være en meget bagstræberisk bank, som ikke vil låne hende penge til at få bygget en bolig på grunden.

Det kan jo så næppe gøres hurtigere end min. de fire ugers ventetid på svar fra Civilstyrelsen + evt. ventetid på tinglysning, men det skulle kunne nås i dette kalenderår.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar